Ministri dopravy, terajší a bývalý, sa prú o vinu za pád mosta

Predseda KDH Ján Figeľ trvá na tom, že štát je spoluzodpovedný za tragédiu pri výstavbe mosta na diaľnici D1 Jablonov, ktorá sa stala 2. novembra.

09.11.2012 16:16
most, Kurimany Foto:
Pád diaľničného mosta vo výstavbe si vyžiadal štyri ľudské obete.
debata (178)

Na brífingu v piatok vyzval ministra dopravy Jána Počiatka a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby zverejnili dodatok k zmluve o výstavbe spomínaného úseku diaľnice, podľa ktorého mal niekto povoliť zmenu typu podpernej skruže z výsuvnej na pevnú.

Bývalý minister dopravy tvrdí, že zhotoviteľ stavby, ktorým je združenie v zložení Váhostav – SK a Bögl a Krýsl, bez súhlasu NDS nemohol zmeniť podpernú konštrukciu, ktorá zlyhala pri stavbe mosta.

Figeľ označil za klamstvo tvrdenie Počiatka, že NDS, ktorá na stavbe vykonáva vlastný stavebný dozor, nie je za tragédiu zodpovedná, lebo v rámci dozornej činnosti podľa neho musela odsúhlasiť zmenu skruže. Figeľ povedal, že ak by si štát a zhotoviteľ plnili svoje povinnosti, nešťastie sa nemuselo stať.

Pri výstavbe mosta pri Kurimanoch sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) nemenili podporné konštrukcie. Neexistuje tak žiadny dodatok k zmluve o dielo, ktorý by takéto zmeny povoľoval. Počiatek to vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave, kde reagoval na vyhlásenia bývalého šéfa rezortu Jána Figeľa (KDH).

„Od začiatku Figeľ súťažil podľa tejto projektovej dokumentácie, ktorá hovorí jasnou rečou, že tam mala byť pevná podporná skruž,“ uviedol Počiatek.

Exminister dopravy Figeľ totiž tvrdí, že sa pri výstavbe mosta použila posuvná podporná skruž, ktorá sa opiera o zem, no nemala tam čo robiť. V súťažných podkladoch aj v zmluve má byť podľa jeho slov uvedená výsuvná skruž, ktorá sa upevňuje na piliere mosta. Zmluva sa tak podľa Figeľa musela upraviť buď dodatkom, alebo pokynom.

„Žiadny dodatok neexistuje,“ vyhlásil Počiatek. Ak Figeľ tvrdí, že sa zmenil projekt, je to podľa neho lož. „Projekt je stále ten istý,“ konštatoval minister dopravy.

Figeľ zároveň tvrdí, že problémom pri výstavbe mosta, ktorý 2. novembra spadol, bol aj fakt, že pri ňom v deň tragédie nebol prítomný stavebný dozor. „Podľa mojich informácií tam dozor bol,“ reagoval Počiatek. Chce si však počkať na výsledky vyšetrovania. Súčasný minister tiež uvádza, že zodpovednosť za nešťastie je na strane dodávateľa stavby, teda stavebných firiem.

178 debata chyba