Parkovanie v zime? Bez lopaty to často nejde

Parkovanie v centre miest aj na sídliskách sa počas zimných mesiacov stáva čoraz väčším problémom. Odhrnutý sneh, ktorý zostáva v blízkosti panelákov a domov, zmenšuje priestor na parkovanie. Motoristi preto odstavujú autá aj tam, kde je to nebezpečné. Samosprávy pre svoje nízke rozpočty obmedzujú výdavky na zimnú údržbu ciest na minimum a na vývoz snehu im už neostáva.

27.01.2013 18:00
parkovanie, ľad, poľadovica Foto:
Na nitrianskych sídliskách je v týchto dňoch kvôli snehu problém zaparkovať.
debata (3)

Opakované odhŕňanie snehu pluhmi pre vodičov spôsobuje ešte väčšie problémy ako nedbalosť. Dostať sa cez nahrnuté a zmrznuté kopy snehu je často nemožné. Situácia s parkovaním je asi najhoršia v hlavnom meste. V centre a na väčších sídliskách ako Petržalka či Dlhé Diely sú na niektorých miestach nazhŕňané haldy zľadovateného snehu. V nich sú vyjazdené koľajnice, cez ktoré sa dá dostať.

„Je problém prejsť cez ne a nenaraziť potom do auta pred vami, keďže na zemi je samý ľad a dá sa tu, najmä večer, parkovať iba pozdĺžne. Napríklad moja manželka preto v zime prestala jazdiť,“ sťažuje sa Igor Plcha z Petržalky.

Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že predieranie sa cez snehové hradby môže nielen vyviesť auto mimo smeru, ale tiež poškodiť jeho lak aj pneumatiky. Ideálnym riešením by podľa neho bola technika, ktorá by nahromadený sneh naberala na seba, vďaka čomu by sa mohol odvážať na iné miesto. Takáto údržba je v zahraničných metropolách bežná. ,,Pokiaľ však viem, takýmito zariadeniami zimná údržba nedisponuje a keďže by to bolo aj finančne náročné, šetrí sa kde sa dá," hovorí Drahovský.

Mestá tvrdia, že robia, čo môžu. Mestská časť Staré Mesto, ktorá spravuje samotné centrum Bratislavy, dáva na zimnú údržbu ročne až 230-tisíc eur. Hovorca Tomáš Halán pripúšťa, že prioritou je pre samosprávu zabezpečiť zjazdnosť komunikácií a až potom prichádza do úvahy aj postupný odvoz nahromadeného snehu. Dodáva, že nie vždy to je možné. „Problémom pri čistení komunikácií i parkovacích boxov sú často zle zaparkované autá, ktoré bránia prejazdu čistiacich mechanizmov,“ vysvetľuje.

Podľa Halána by sa situácia mala zlepšiť po zavedení novej parkovacej politiky, čo plánuje mestská časť už tento rok. ,,Počas zimy sa o čistotu bude starať vysúťažený partner. Jeho úlohou bude zabezpečiť čistotu parkovacích boxov tak, aby obyvatelia i návštevníci mali možnosť bez problémov zaparkovať," tvrdí.

Keďže vodiči pri neupravených parkoviskách či úzkych uličkách nemajú veľa možností na parkovanie, autá neraz nechávajú na nie celkom vhodných miestach. Aj napriek tomu, že za obmedzené možnosti parkovania sami nemôžu, od mestskej polície môžu dostať pokutu. Policajti situáciu na parkoviskách nemusia zohľadniť. Hovorca bratislavských policajtov Peter Pleva hovorí, že za chybné parkovanie môže policajt vystaviť blokovú pokutu až do 60 eur.

Na problémy ako v Bratislave sa sťažujú aj obyvatelia Trenčína, ktorého radnica zaznamenala na neodhrnuté parkovacie plochy aj sťažnosť. ,,Tento týždeň sme mali sťažnosť od občana, že nie sú upravené verejné parkoviská na Mládežníckej ulici a pri krytej plavárni. Okamžite sme na to upozornili zmluvného partnera a veríme, že sa takéto nedostatky nebudú opakovať," vraví Erika Ságová, hovorkyňa mesta.

Na neodhrnuté parkoviská sa sťažujú aj Nitrania, najmä na sídlisku Klokočina. Smolu majú šoféri na parkoviskách, ktoré ležia na svahu v slepých uličkách medzi panelákmi. Vozovka je zľadovatená a s autom sa dá len ťažko vyjsť do kopca. Niektorí si pomáhajú koberčekmi, ktoré kladú pod kolesá, iní sa snažia rozbiť ľad s lopatami.

Ľad je aj na Partizánskej ulici. Pred dvadsiatimi rokmi to vraj podľa elektrikára Martina Andráška takto nebývalo. ,,Pamätám si veľmi dobre, že aj po týchto úzkych uličkách premával pluh. Aj dvakrát za deň. Dnes je to katastrofa."

Pracovníci Mestských služieb Nitra robia podľa námestníka Ľudovíta Jančeka, čo môžu. Na údržbu menších ulíc má mesto multicary, menšie vozidlá s radlicou a posypom, ktoré sa vojdú do úzkych ulíc. Aj im sa na svahoch šmýka. „Väčším problémom je však zlé parkovanie. Vodiči to často postavia tak natesno, že na prejazd zostávajú len milimetre. Naši vodiči tadiaľ nechcú prejsť, aby nepoškodili zaparkované autá. Často riešime sťažnosti, že kamienky z posypového materiálu ľuďom poškodili lak, svetlá,“ povedal Janček.

Janček tiež upozornil, že uličky na sídliskách sú vždy až na druhom mieste. Vždy sa musia ošetriť najprv hlavné ťahy, prístupové cesty k nemocnici, trasy MHD. ,,Na podnety reagujeme hneď. Je to však náročné, keď sa strieda odmäk a potom to zase primrzne. Najprv snežilo, potom pršalo a posyp zmylo z cesty. Treba to opakovane ošetriť."

Drahovský hovorí, že keďže od samospráv ani nemožno očakávať v najbližšom čase väčšie investície do zimnej údržby, najspoľahlivejšou pomocou je lopata. „Ak sa počas dňa oteplí, tak je najistejšie zobrať lopatu a svojpomocne to odhádzať. Vždy je dobré mať v kufri aj nejaký piesok na posypanie,“ radí.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba