Zmenia sa postihy pre vodičov aj pravidlá pre chodcov

Zásada trikrát a dosť by sa pri opakovaných dopravných nehodách mala riadiť novými pravidlami. Rezort vnútra totiž dva roky po zavedení nových zásad pre odoberanie vodičských preukazov tvrdí, že zákon je pri menších nehodách príliš tvrdý.

23.04.2013 14:00
padnuty strom, stefanikova ulica, doprava, chaos Foto: ,
Ilustračná fotografia
debata (7)

Rovnako nespokojný je rezort aj s označovaním chodcov či testovaním závislosti vodičov od alkoholu. Tieto a ďalšie menšie úpravy chce riešiť novelou zákona o cestnej premávke, ktorá by mala platiť od novembra.

Zmenu v postoji k odoberaniu vodičských zdôvodňuje tým, že v zákone sa neberie ohľad na vážnosť a následky nehôd. V súčasnosti totiž platí, že o oprávnenie príde každý, kto v priebehu piatich rokov spôsobí tri dopravné nehody. Ak teda chce šoférovať ďalej, musí znova absolvovať autoškolu. To sa však podľa ministerstva vnútra zbytočne týka aj tých, ktorí spôsobili len drobné nehody, pri ktorých sa nikto nemusel ani zraniť. „Z tohto dôvodu navrhujeme zúžiť okruh týchto dopravných nehôd na nehody s následkom na živote alebo zdraví, pretože najmä na páchateľov týchto dopravných nehôd je potrebné zamerať takéto opatrenia,“ argumentuje rezort.

Podľa polície prišlo vlani pre toto pravidlo o svoj vodičský dvadsať ľudí. Koľkí z týchto ľudí pritom spôsobili nehody bez ublíženia na zdraví, polícia nespresnila. Dopravný analytik Jozef Drahovský tvrdí, že keďže ide o pomerne nové opatrenie, toto číslo by postupne rástlo. Súhlasí, že šlo o nedomyslenie zákona. „Nepozerajme sa na to tak, že ide o zmäkčenie zákona, ale skôr že je to zohľadnenie závažnosti nehôd,“ vraví.

Podobne reaguje aj na ďalší návrh, aby chodci museli mať pri pohybe popri ceste reflexné prvky za zníženej viditeľnosti, a to nielen mimo obce, ale aj v nej. „Tento problém sa týka mnohých životov. Pri hustých hmlách totiž nepomáha ani pouličné osvetlenie, pretože je vysoko a aby sme niekoho videli, zdroj svetla musí ísť smerom od nás, odraziť sa a vrátiť,“ vysvetľuje Drahovský.

Pridáva sa aj Peter Krištín zo Školy bezpečnej jazdy, podľa ktorého vodiči často nemajú až do poslednej chvíle šancu všimnúť si tmavú postavu na okraji cesty, či si už dávajú pozor, alebo nie. „Chodci totiž často nedodržiavajú ani základné pravidlá bezpečnosti, ako je zásada chodenia v protismere, teda po ľavom okraji cesty, a podobne,“ mieni. Potvrdzuje to aj polícia, ktorá uvádza, že chodci vlani zavinili až 442 dopravných nehôd, z ktorých bolo 384 v obci.

Nový zákon má dotiahnuť aj pravidlá týkajúce sa testov závislosti od alkoholu. Tie musí u psychiatra absolvovať každý, kto nafúkal. Vysoké ceny za tieto vyšetrenia však niektorých vodičov podľa polície viedli k tomu, že potvrdenia falšovali. Aby dostali odobratý vodičský preukaz späť, prinášali fiktívne potvrdenia o absolvovaní vyšetrenia. Po novom by však polícia mala vracať odobratý vodičský späť až po tom, čo jej doručí potvrdenie nielen prichytený vodič, ale aj lekár, ktorý doklad vystavil. Drahovský hovorí, že aj v tomto prípade šlo o nedomyslené opatrenie, keď vodiči museli chodiť s papierom od úradu k úradu bez toho, aby to niekto kontroloval.

Čo sa má meniť v zákone o cestnej premávke

  • chodci idúci po krajnici alebo po okraji vozovky budú musieť mať na sebe reflexné prvky za zníženej viditeľnosti nielen mimo obce, ale aj v obci
  • zmierniť by sa mali pravidlá pre odoberanie vodičských preukazov. Podľa súčasných predpisov platí, že vodič príde o svoje oprávnenie, ak spôsobil tri dopravné nehody v priebehu piatich rokov, a to bez ohľadu na vzniknuté následky. Po novom by sa však toto pravidlo malo vzťahovať len na tie nehody, pri ktorých došlo k ublíženiu na zdraví alebo k smrti
  • ak niekto bude musieť absolvovať vyšetrenie, či nie je závislý od alkoholu, kópiu týchto výsledkov bude musieť po novom zasielať aj na políciu, rovnako ako lekár, ktorý doklad vystavil
  • v zákone by malo byť bližšie definované aj to, čo všetko by mal lekári skúmať pri zisťovaní závislosti od alkoholu a iných návykových látok, ako aj obsah a vzor dokladu o tomto preskúšaní
  • podobne ako pri cestovných dokladoch sa má zaviesť možnosť pre vodičov ustanoviť osobu oprávnenú prevziať vyhotovený vodičský preukaz bez splnomocnenia s osvedčeným podpisom
  • zaviesť sa má povinnosť poskytovania údajov do evidencie vozidiel pre ďalšie subjekty (spracovatelia starých vozidiel, ministerstvo spravodlivosti a živnostenský register)
  • majitelia alebo držitelia auta prihláseného do evidencie by mali mať možnosť požiadať o odhlásenie vozidla do cudziny aj prostredníctvom elektronickej služ­by
  • obnovuje sa možnosť získať za poplatok evidenčné čísla podľa vlastného výberu; táto služba má stáť 160 eur
  • pribudnúť má možnosť požiadať o nové tabuľky s evidenčným číslom alebo o nové doklady k vozidlu prostredníctvom elektronickej služ­by
  • umožní sa požiadať o vyradenie starého vozidla z evidencie, ktoré už fyzicky neexistuje, čo podľa súčasných zákonov nebolo možné (ich majitelia teda museli aj za neexistujúce autá platiť všetky poplatky, ako je povinné zmluvné poistenie a pod.). Namiesto potvrdenia o spracovaní vozidla by teda malo byť možné takéto vozidlo vyradiť aj po predložení potvrdenia obvodného úradu životného prostredia a po uhradení príspevku do Recyklačného fondu v závislosti od veku vozidla
  • poplatky za vyradenie z evidencie:

a) dočasné vyradenie vozidla z evidencie vozidiel a predĺženie dočasného vyradenia vozidla z evidencie vozidiel v lehote

  • do jedného roka – 5 eur
  • od jedného roka do dvoch rokov – 20 eur
  • od dvoch rokov do štyroch rokov – 35 eur
  • od štyroch rokov do šiestich rokov – 70 eur
  • od šiestich rokov do 10 rokov – 170 eur
  • nad 10 rokov 350 eur

b) opätovné zaradene vozidla do evidencie vozidiel ešte pred ukončením lehoty dočasného vyradenia vozidla z evidencie vozidiel – 5 eur

  • držiteľ starého vozidla, ktorý požiada o vydanie potvrdenia o neexistencii starého vozidla, bude musieť zaplatiť príspevok do Recyklačného fondu vo výške:

    a) 200 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla do 10 rokov od podania žiadosti

    b) 150 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla od 10 rokov do 15 rokov od podania žiadosti

    c) 100 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla od 15 rokov do 20 rokov od podania žiadosti

    d) 50 eur, ak je dátum prvej evidencie vozidla viac ako 20 rokov od podania žiadosti

Poslednou výraznejšou zmenou je zas návrat k evidenčným číslam podľa výberu. Tie obmedzila polícia pred dvoma rokmi s argumentom, že sa tak vyhne korupcii. Docielila to spustením nového softvéru, ktorý evidenčné tabuľky náhodne generuje. Za poplatok 331 eur bolo odvtedy možné nakombinovať si len ŠPZ zloženú z písmen, nie z číslic. Po novom by táto služba mala byť za 160 eur znovu dostupná, ale výber bude obmedzený na tabuľky s číslom zo skladových zásob.

Novelu zákona dalo ministerstvo vnútra na pripomienkovanie ďalším rezortom a ak ju parlament schváli, platiť by mala od novembra. Za posledné tri roky ide už o tretiu väčšiu novelu tohto zákona. Aj vďaka tomu sa Slovensku podarilo vlani po prvý raz stlačiť počet obetí ciest na úroveň 296, čím Slovensko prvýkrát splnilo záväzok voči Európskej únii, že zníži toto číslo pod 305 ľudí za rok.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba