Pretáčanie kilometrov sa špekulantom skomplikuje

Ak kupujete jazdené auto, na internete si už môžete preveriť, či má stočené kilometre. Nárast najazdených kilometrov sa priebežne zaznamenáva na webovej stránke technickej služby kontroly originality vozidiel, a to podľa technických kontrol.

24.04.2013 14:00
autoservis,servis,automechanik,auto,fiat Foto: ,
Doteraz jediným spôsobom, ako si overiť údaj o počte kilometrov pri kúpe auta, bola návšteva servisu danej značky.
debata (52)

Aj keď podľa odborníkov nepôjde vždy o stopercentne spoľahlivý údaj, špekulantom situáciu výrazne sťaží. Stáčanie tachometrov je po legalizácii kradnutých vozidiel druhým najvážnejším problémom na trhu s jazdenými autami.

Doteraz jediným riešením, ako si overiť údaj o počte kilometrov pri kúpe auta, bola návšteva servisu danej značky, počas ktorej technik posúdil, či stav vozidla zodpovedá údaju na tachometri. Teraz ho kupec auta nájde aj na internete. „Informácie o stave kilometrov predstavujú súhrnné hodnoty získané z technických kontrol, emisných kontrol a kontrol originality,“ uvádza riaditeľ služby kontroly originality vozidiel Róbert Zrubák. Ako dodáva, bezplatná služba už funguje, no postupne by do posudku každého vozidla mali pribudnúť hodnoty aj z iných zdrojov a udalostí.

Stav vozidla si možno overiť pomocou VIN čísla, keďže evidenčných čísel môže mať auto počas používania aj niekoľko. Údaje o počte najazdených kilometrov sa podľa Zrubáka zámerne uvádzajú v grafoch. Presné hodnoty by podľa jeho slov mohli pomôcť špekulantom. Videli by totiž, ako presne rástol postupom času počet najazdených kilometrov na danom aute, a tak by mohli stáčať miernejšie, aby pokles kilometrov nebol taký nápadný.

130 tisíc áut má upravené kilometre

Predseda Spolku na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) Július Petrus hovorí, že ide o dobrú, hoci nie stopercentnú pomôcku. „Priestor na podvody tu síce stále zostáva a systém tiež neodhalí upravený stav kilometrov  vykonaný v minulosti či, ale takto vznikne aspoň tlak na nepoctivých predajcov,“ vraví.

Podľa SOVA je na Slovensku približne až 130-tisíc áut s upraveným počtom kilometrov. To autá pri predaji nielen predražuje, ale môže to spôsobiť aj oveľa horšie následky. „Auto s vyšším počtom najazdených kilometrov by totiž malo podstúpiť úplne iné servisné prehliadky, inak hrozí zlyhanie dôležitých dielcov, čo môže mať fatálne následky,“ uvádza SOVA.

Nezávislú kontrolu najazdených kilometrov preto víta aj Marián Čabák zo Školy bezpečnej jazdy. Ako však hovorí, boj proti stáčaniu najazdených kilometrov sa stal začarovaným kruhom. „Problém je, že medzi ľuďmi je vytvorená mienka, že auto, ktoré má najazdených viac ako 150-tisíc kilometrov, je už brak. Autá pritom vydržia s výmenou niektorých dielcov bez väčších problémov aj 300– či 350-tisíc kilometrov,“ vysvetľuje.

Ako si pomôcť?

Manipulovanie s tachometrom dnes pritom nie je žiadny problém. Na stočenie stačí notebook, softvér stiahnutý z internetu a pripojenie na elektronický systém auta. Podvodníci si želanú hodnotu môžu nastaviť za pár sekúnd. Ak zas nie sú celkom technicky zdatní, pomôžu im dokonca aj niektoré servisy. Tie ponúkajú túto službu za 35 až 50 eur. Oficiálne však uvádzajú, že ide o nevyhnutný úkon. Údaje o najazdených kilometroch sa totiž pri niektorých typoch motorov ukladajú aj do nezávislého počítadla v riadiacej jednotke. Pri výmene palubnej jednotky je vraj preto nutné údaje zladiť.

Na Slovensku pritom nie je stáčanie kilometrov zákonom nijako ošetrené. Aj keď pred troma rokmi poslanci SNS prišli s návrhom, aby sa takéto úpravy trestali väzením, parlament to napokon neschválil. Čabák však hovorí, že napriek tomu sa dá brániť aj pri súčasných predpisoch. „Vo všeobecnosti predsa platí zákon o ochrane spotrebiteľa. Ten hovorí, že ak má niekto pri kúpe o tovare mylné informácie, je to podvod,“ mieni Čabák. Dôvodom, pre ktorý takto nikto nepostupuje, je podľa neho pomalosť súdov či zdĺhavosť takýchto procesov a ich návratnosť.

Pri kúpe jazdeného auta si môžu motoristi pomôcť nielen kontrolou tachometra. Služba kontroly originality uvádza ku každému autu aj fotografie, údaje o stave odometra pri poslednej kontrole, ale aj stav povlakovej vrstvy, podľa ktorej by sa mali dať určiť opravy karosérie, a teda možná havária.

© Autorské práva vyhradené

52 debata chyba