Učebnica o LGBT komunite sa do škôl nedostane

Posmešné nadávky a šikanovanie ľudí s inou orientáciou sa v mnohých prípadoch začína už v základnej škole. Viacerí odborníci upozorňujú, že problém je v nedostatočných učebných osnovách, ktoré dnes neukladajú učiteľom povinnosť informovať žiakov o rôznych druhoch sexuálnej orientácie či rodovej identite.

20.05.2013 13:00
debata (4)

Pravdou oslovení učitelia by rozšírenú výučbu o oblasti LGBT komunity privítali, pretože žiaci sa vďaka nej môžu naučiť viac rešpektovať odlišnosti medzi ľuďmi. Ministerstvo školstva však zmeny v osnovách neplánuje.

Martin Macko z Iniciatívy Inakosť tvrdí, že hoci odborná učebnica už existuje, školstvo o ňu nemá záujem. „V Česku už majú odporúčanú literatúru, ktorú sme preložili aj do slovenčiny, ale školy ju nechceli. Kniha je teda distribuovaná len cez mimovládky,“ hovorí. Podľa neho by sme si mali brať príklad práve od susedov, kde už učebnicu majú v oficiálnom školskom systéme.

Podľa rezortu školstva odborná učebnica o LGBT komunite nie je potrebná, pretože tematika je súčasťou viacerých predmetov. „Preberá sa predovšetkým na hodinách občianskej náuky, etickej výchovy, biológie a v rámci výchovy k ľudským právam a o ľudských právach. Problémy z tejto oblasti sú prítomné aj v prierezovej téme Osobnostný a sociálny rozvoj,“ uviedol hovorca rezortu Michal Kaliňák. Podľa ministerstva teda tematika LGBT nie je v našich školách nijaké tabu.

Učiteľov pri výučbe o LGBT nikto nekontroluje

Či je téma tabu, alebo nie, závisí podľa Bronislavy Selešiovej, učiteľky bratislavského gymnázia na Bilíkovej ulici, od rozhodnutia pedagóga. „Je k tomu vypracovaná metodika, podľa ktorej by mali učitelia druhých ročníkov venovať väčší priestor výučbe sexuálnej výchovy v rámci iných predmetov. Metodike však chýbajú striktné osnovy, a preto pri výučbe o LGBT komunite zohráva veľkú úlohu individuálny postoj učiteľa,“ vysvetľuje. Ak by ministerstvo zaviedlo v školách povinnú sexuálnu výchovu, podľa nej by to pomohlo pri odstraňovaní predsudkov. Ona sama o tejto téme učí žiakov rada a zároveň sa tým u nich rozvíja aj väčšia empatia a ohľaduplnosť voči inakosti.

Riaditeľka základnej školy v Trnave Jarmila Chmurová, ktorá vyučuje žiakov občiansku náuku a etickú výchovu, potvrdzuje, že podľa pedagogických pokynov sa majú aj učitelia základných škôl tejto problematike venovať. Nie všetci tak podľa nej aj robia. „Máme ju vsúvať do učiva v rámci etiky a občianskej náuky pre vyššie ročníky, ale bohužiaľ, nikto nekontroluje, či učiteľ túto tému vynechá. Ide o jeho vlastné rozhodnutie,“ myslí si. Viacerí ju podľa nej nevyučujú kvôli tomu, že ide o citlivú oblasť. Žiaci pri vysvetľovaní učiva podľa nej reagujú rôzne, závisí to od vyspelosti. Schválenie podobnej učebnice ministerstvom by privítala, ale odporúča ju adresovať stredoškolákom. Tí vraj dokážu o problematike plnohodnotnejšie diskutovať.

Psychológ radí učiť o LGBT už na základnej

Iný názor má školský psychológ Stanislav Zríni. Ten tvrdí, že žiaci vyšších ročníkov základných škôl by nemali mať s osvojením si tohto učiva problém. „Dnešné deti majú vzhľadom na možnosti, ktoré ponúka internet, veľa informácií a s problematikou sexuality a sexuálnej orientácie sú dobre oboznámené. Ak by učiteľ uchopil tému vhodným a primeraným spôsobom, 14– či 15-ročné deti by ju určite akceptovali,“ hovorí. Zároveň upozorňuje, že je potrebné venovať problematike odlišnosti a tolerancie v učebných osnovách viac priestoru. Bez jej výučby podľa neho totiž deťom chýba schopnosť prijímať odlišné názory a v ich správaní sa čoraz častejšie prejavuje nepriateľské nastavenie. Práve ono potom prispieva k rôznym formám diskriminácie slabších, ktorá sa netýka len komunity LGBT.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba