Tínedžeri sa ako šoféri zatiaľ osvedčili

Takmer dva roky po zavedení možnosti šoférovania auta pre 17-ročných počuť na túto skupinu vodičov samé chvály. Autoškoly tvrdia, že mladší žiaci sa učia rýchlejšie, polícia zase vidí za dobrými štatistikami pozitívny vplyv spolujazdca, s ktorým musia neplnoletí jazdiť. Tínedžeri si pochvaľujú, že môžu skôr získať prax za volantom.

27.07.2013 20:00
Sychravá jeseň si žiada ostražitosť za... Foto:
Osobné auto môžu šoférovať aj 17-roční mladí ľudia, ak s nimi v aute sedí dospelá osoba s vodičským preukazom. Autoškoly si pochvaľujú, že mladší žiaci sa učia rýchlejšie.
debata (15)

„V čase prijímania tohto opatrenia boli obavy, že sa tým otvoria nové možnosti opitým rodičom, ktorých budú voziť deti, no myslím, že to polícia má podchytené,“ hovorí Marián Čabák zo Školy bezpečnej jazdy. Výstrahou je najmä pokuta pre spolujazdca, ktorému v prípade, ak nafúka, hrozí až vo výške 150 eur.

Inštruktor Anton Bobák z autoškoly Tomi dodáva, že pri týchto žiakoch má väčšinou pozitívne skúsenosti aj s rodičmi. Keďže tí sú spoluzodpovední aj za prípadné nedostatky, o prípravu svojich neplnoletých detí sa neraz starajú viac. „Často s nimi aj prídu a chcú vidieť, ako to v autoškole vyzerá, či ako im to ide. To je len a len dobré, mali by to robiť častejšie, možno aj u 18-ročných,“ vraví. Aj keď úspešnosť na záverečných skúškach majú mladší žiaci približne rovnakú ako starší, Bobák si myslí, že jedna skupina má vrch. „Platí, že čím skôr mladý človek začne s takýmto výcvikom, tým je to preňho aj lepšie, pretože zručnosti nadobúda oveľa rýchlejšie,“ mieni.

Pridáva sa k nemu aj Martin Tesár z autoškoly Okay, ktorý oceňuje najmä fakt, že do osemnástich sa musí jazdiť pod dozorom skúsenejšieho vodiča. Vďaka tomu sa podľa neho dá zabrániť mnohým nehodám spôsobeným nerozvážnosťou mladých šoférov. „Keď si neskôr sadnú do auta sami, sú už vyzretejší, majú odjazdené viac a zároveň to prvotné nadšenie ich už prešlo,“ myslí si.

Záujem stúpa najmä v lete

Možnosť šoférovať pred dosiahnutím plnoletosti pritom mladí využívajú často. V priebehu minulého roka bolo takto vydaných takmer 13 800 dokladov a len za prvý štvrťrok tohto roka získali tínedžeri už 2 891 vodičákov. V týchto dňoch hovoria autoškoly o každoročnom sezónnom náraste záujemcov, keďže každý chce využiť leto. „V tomto období tvoria 17-roční záujemcovia asi tridsať percent z celkového počtu žiakov, ale ono to bude kolísať, keď budú musieť chodiť do školy, budú zas chodiť menej,“ opisuje Bobák.

17-ročnú Máriu Mrčovú z Bratislavy už onedlho čakajú skúšky. Vraví, že sa ich nebojí, keďže v poslednom čase mala viac času nielen na jazdy, ale aj na učenie. „Už dávnejšie sa ma všetci pýtali, kedy si budem robiť vodičák. Pôvodne som ho totiž chcela už v pätnástich, aby som ho mala aspoň na menšiu motorku, no nakoniec som počkala, aby to už bolo aj na to auto,“ hovorí s tým, že jazdiť môže nielen s rodičmi, ale aj bratom či sestrou. „Kto bude mať čas a kto bude potrebovať niekam odviezť. Doma si potom môžem vybrať, keďže máme viac áut,“ pokračuje.

Takisto aj Dominik Přemasl vraví, že vodičák chcel čím skôr, keďže v rodine je už posledný, kto ho zatiaľ nemá. Aj keď jazdiť pod dozorom sa mu až tak nechce, vie, že inak to nepôjde. V opačnom prípade by mu hrozila pokuta od 300 do 1 300 eur a tiež zákaz činnosti až do piatich rokov. Medzi spolužiakmi to vraj frajerina aj tak veľmi nebude. „Majú to už viacerí a nikto s tým zatiaľ nemal nejaké problémy,“ reaguje.

Presné štatistiky nie sú

Akí sú 17-roční vodiči spoľahliví na cestách, polícia presne vyčísliť nevie. V štatistikách ich totiž nevedie osobitne, ale len v skupine od 15 do 17 rokov, do ktorej spadajú aj tí, čo šoférujú malé motorky či skútre. Policajná hovorkyňa Denisa Baloghová však poukazuje, že za prvý polrok klesol počet nehôd tejto skupiny v porovnaní s vlaňajškom o 15, teda na 37. „Do budúcnosti možno očakávať, že tieto takzvané skúsenejšie spolusediace osoby budú pozitívne vplývať na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky neplnoletými vodičmi,“ dodáva.

Povinnosť jazdy pod dozorom má však podľa Čabáka aj iné stránky. Rodičia sú presvedčení, že po kurze v autoškole sami usmernia deti najlepšie a len máloktorí ich ešte posielajú do školy šmyku či na doškoľovacie jazdy. „Napriek tomu, že sme napríklad poldňovú školu šmyku spúšťali práve aj za týmto účelom pre mladých, nedá sa povedať, že by bol o to zvýšený záujem. Aj z autoškôl si pritom neraz donesú množstvo zlozvykov,“ mieni s tým, že k nim najčastejšie patrí nesprávne sedenie, držanie volantu či krízové brzdenie. Pripúšťa, že tento prístup môže byť spôsobený aj tým, že ide o skupinu, ktorá nie je zárobkovo činná.

Štatistiky nehodovosti

  • 15– až 17-roční vodiči spôsobili vlani 103 nehôd, za prvý polrok 2013 to bolo 37
  • 18– až 20-roční vodiči spôsobili vlani 967 nehôd, za prvý polrok 2013 to bolo 380
  • 30– až 39-roční vodiči spôsobili vlani 2 289 nehôd, za prvý polrok 2013 to bolo 1043
  • celkovo bolo vlani 13 945 nehôd, za prvý polrok 2013 ich bolo 6 420
  • v prvom štvrťroku tohto roka bolo vydaných 2 891 vodičských preukazov skupiny B žiadateľom mladším ako 18 rokov, vlani to bolo za rovnaké obdobie 2 894
  • žiadatelia nad 18 rokov dostali za prvý štvrťrok tohto roku 9 952 vodičákov, vlani to bolo za rovnaké obdobie 13 695

Zdroj: PPZ

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #nehody #autoškola #mladí vodiči #preukazy