Televízie sa stíšia spoločne. Skončí aj hlasná reklama

Televízni vysielatelia a licenčná rada začali ťahať za jeden povraz v prospech divákov. Stišovanie zvuku pri prepínaní medzi jednotlivými kanálmi a hlasná reklama by mali patriť už od januára minulosti.

12.08.2013 14:00
televízor, ovládač, sledovanie televízie,... Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

Diváci majú často pocit, že televízie vysielajú oveľa hlasnejšie reklamu ako samotný program. Ak rada zistila porušenie zákona, televízie často argumentovali tým, že celá metodika merania je nesprávna a požiadavky sú nesplniteľné.

„Iniciovali sme stretnutie s vedením a technickými pracovníkmi televízií, aby sme zistili, v čom sú problémy. Výsledkom je, že sa pokúsime prejsť na metodiku Európskej vysielacej únie,“ povedala Lucia Jelčová z Rady pre vysielanie a retransmisiu. Meracie zariadenie rady inovujú a zmení sa aj technická podpora u vysielateľov, aby v systéme neboli rozdiely. Pri prepínaní z jedného kanálu na druhý by tak už nemalo byť potrebné zvuk pridávať ani stišovať.

Smernica vysielacej únie zavádza konkrétnu úroveň hlasitosti programov, a tým zaručuje aj rovnakú hlasitosť medzi jednotlivými stanicami. Umožňuje merať subjektívne vnímanú hlasitosť, teda to, ako signál vníma ľudské ucho.

To si však vyžaduje zmenu zákona. Ministerstvo kultúry pripomienku rady, ktorá sa týka úpravy hlasitosti reklám, prijalo a zaradilo ju do novely zákona o vysielaní a retransmisii. „Do návrhu novely zákona sme problémy, ktoré vyplynuli z doterajšej praxe, zapracovali tak, aby nedochádzalo k neúmerným výkyvom hlasitosti pri vysielaní programov a následne vysielanej reklamy a telenákupu,“ povedal hovorca ministerstva Jozef Bednár. Novela by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2014. Rada sa tiež chystá vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá dohodne technické detaily. „Budú v nej zástupcovia veľkých vysielateľov a pracovníkov a členov rady,“ doplnila Jelčová.

TV Markíza zhodnotila dohodu ako výsledok úspešných rokovaní všetkých zúčastnených strán. TV JOJ ju považuje za zvyšovanie štandardu pre televíznych divákov.

Aj v Českej republike od 1. júna tohto roku platí novela zákona, vďaka ktorej má česká licenčná rada nový nástroj na kontrolu hlasitosti televíznych reklám. Televízne vysielanie bude kontrolovať pomocou softvérového programu, ktorý kúpila od holandskej spoločnosti za vyše 7-tisíc eur. Prístroj dokáže merať až 25 programov súčasne a hlasitosť vie odmerať aj spätne. Dokáže vyznačiť, na akom kanáli a v akom čase došlo k prekročeniu hodnôt.

Slovenská licenčná rada takýto program asi kupovať nebude, mala by stačiť inovácia toho doterajšieho. „Ministerstvo kultúry nebude na uvedený účel poskytovať Rade pre vysielanie a retransmisiu finančné prostriedky,“ dodal Bednár.

Technicky zosúladiť systém merania budú musieť aj televízie. TV Markíza sa nechcela vyjadriť k tomu, či na to majú prostriedky, pretože to považuje za internú záležitosť. JOJ Group so zabezpečením technických prostriedkov počíta aj v rámci finančných rozpočtov. „Vysielaný televízny obsah pravidelne monitorujeme, aby jeho hlasitosť bola v súlade s požiadavkami rady i spokojnosťou divákov,“ dodal PR manažér JOJ Group Michal Pilip.

Niektoré televízie sa v minulosti snažili upozorňovať na reklamu práve tým, že ju pustili hlasnejšie ako štandardný program. No ak hlasitosť reklamy a programu, idúceho pred ňou alebo za ňou, prekročí hranicu rozdielu 6 decibelov, je to dôvod na udelenie sankcie. Zjednotenú hlasitosť už majú televízie v Nemecku, Taliansku či vo Francúzsku.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Televízia #kanály #prepínanie #zvuk