Zastaví praktiky šmejdov prísnejší zákon?

Posledné úspory pomíňané na brakové hrnce a mixéry, nefunkčné parné čističe, predražené masážne kreslá či zázračné mastičky. Najmä na naivite a dobrote seniorov sa stále nad únosnú mieru priživujú rôzne podvodnícke predvádzacie firmy. Ich praktikám by konečne malo odzvoniť.

21.08.2013 11:00
dochodca, dochodkyna, smejdi, hrnce, kuchyna Foto:
Podvodnícke predvádzacie firmy zarábajú najmä na naivite seniorov.
debata (21)

Do Národnej rady smeruje novela zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji. Autormi návrhu sú poslanci vládneho Smeru Otto Brixi a Anton Martvoň, podieľali sa však na ňom aj pracovníci ministerstiev hospodárstva a vnútra, Slovenskej obchodnej inšpekcie a ďalší. Poslanci by sa novelou mali zaoberať v septembri a účinná by mohla byť už v závere tohto roka.

„Novelou vyhlasujeme vojnu šmejdom, ktorí už toho našim starším ľuďom stihli povyvádzať dosť na to, aby už za svoje skutky niesli aj zodpovednosť,“ povedal Martvoň. Ako tvrdí, spolu s kolegom Brixim pri príprave návrhu reagovali predovšetkým na negatívne skúsenosti s organizátormi predvádzacích akcií a na podnety uverejnené v médiách.

Poslanec pripúšťa, že inšpiráciou pre prípravu legislatívy boli aj skúsenosti z Česka, kde s podvodníkmi tohto typu majú skúsenosti už tri roky, kým na Slovensku ich nekalé aktivity vzrástli najmä v ostatnom polroku. „Naša novela je však oproti pripravenej českej lepšia. Považujem ju za najprísnejšiu a najprepracovanejšiu v rámci celej Európskej únie,“ myslí si Martvoň.

Bezohľadné praktiky predajcov na akciách odhalil český film Šmejdi, ktorý už aj na Slovensku mnohým starkým predviedli miestne samosprávy. No nepoučiteľní napriek tomu končia na zoznamoch exekútorov.

Poslanecká novela sprísňuje podmienky pre organizátorov predajných akcií. Všetky podujatia budú musieť vopred nahlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI), ktorá by mala dostať k dispozícii aj všetky údaje o organizátorskej spoločnosti a každej konkrétnej akcii, aj s cenami tovarov či návrhmi obchodných zmlúv, ktoré mieni na tom-ktorom podujatí klientom predložiť.

Firmy už tiež nebudú môcť vyberať peniaze za tovar a služby vopred. Pri nedodržaní prísnych pravidiel zmluva medzi firmou a kupujúcim ani nevznikne. V prípade, že si zákazník kúpu dodatočne rozmyslí, bude môcť bez udania dôvodu od zmluvy odstúpiť do 15 dní, nie ako teraz, len do siedmich. Pri písomnom odstúpení od zmluvy nezohrá rolu, či si ho firma na pošte vyzdvihla, alebo nie.

Slovenská komora exekútorov novelu podporuje. „V našej práci sa často stretávame s prípadmi, keď dôchodcovia skončia v exekúcii po osobnej skúsenosti s takýmito spoločnosťami. Vítame preto všetky iniciatívy, ktoré zvyšujú ochranu spotrebiteľov a posilňujú ich postavenie pred firmami podnikajúcimi na hrane zákona,“ uviedol jej prezident Miroslav Paller.

Nová právna norma by mala pomôcť aj inšpektorom. Napríklad pri kontrole podujatí, na ktoré už organizátor nebude smieť vpustiť len hostí s pozvánkou a vykázať z nich napríklad mladších záujemcov, ktorí by sa mohli ohradiť proti ich pochybným postupom. „Ak novelu poslanci prijmú, budeme sa ňou ako štátny orgán dôsledne riadiť.

Vyjadrovať sa však k jej obsahu nebudeme, nie sme na to oprávnení,“ tvrdí hovorkyňa SOI Danuša Krkošová. Podľa nej obchodná inšpekcia len do konca júla tohto roku dostala 350 sťažností na praktiky prezentačných firiem a 26 z nich začala preverovať. Pri pokutovaní, ako spresnila hovorkyňa, sa inšpekcia riadi dvoma zákonmi o ochrane spotrebiteľa. Prvý, ktorý sa týka podomového a zásielkového predaja, dnes umožňuje uložiť pokuty do 3 319 eur, pričom chystaná novela má hranicu zvýšiť na 16 500 eur. Druhý zákon pri agresívnych postupoch a klamlivých informáciách od predajcu umožňuje už teraz sankciu až do sumy 66 387 eur.

Vybraté opatrenia „antišmejdovej“ novely

  • firma, ktorá bude chcieť zorganizovať prezentačnú akciu, bude povinná najneskôr 20 dní vopred to oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii
  • v rámci oznamovacej povinnosti bude musieť zverejniť okrem miesta konania akcie a svojho názvu, sídla a telefónu aj ponúkané tovary a služby vrátane cien, za ktoré ich mieni na podujatí ponúkať
  • obchodní inšpektori by mali mať od organizátorov k dispozícii aj návrhy zmlúv, ktoré chcú na ohlásenej akcii s prítomnými uzatvárať, vrátane mien predávajúcich, ktorí ich budú podpisovať
  • hneď na začiatku akcie budú predvádzači povinní upozorniť spotrebiteľov na ich práva
  • kupujúci bude môcť do 15 pracovných dní po podpise od zmluvy odstúpiť, stačí pritom písomné podanie na pošte, ak si firma zásielku neprevezme, bude to len jej problém
  • všetky informácie o akciách SOI zverejní päť dní pred akciou na svojej internetovej stránke

Novela však má aj slabé miesta. Pri celkovom počte 249 inšpektorov, ktorí pôsobia na celom Slovensku, ťažko očakávať, že by dokázali pokryť každú predajnú akciu. Nie je tak jasné, ako by sa v prípade akcie bez takejto kontroly napríklad dokazovalo, či bol spotrebiteľ vopred poučený o svojich právach. Takisto sa nedá predpovedať, či kupujúci uspeje pri vrátení tovaru, keďže predvádzacie firmy sa často menia na iné subjekty s iným názvom a podnikajú ďalej.

V prvom rade by však prístup k „šmejdom“ mali zmeniť tí, ktorých chce novela ochrániť. „Nech sa zákony upravia akokoľvek, naša starká na predvádzacie akcie chodiť bude a bude na nich aj nakupovať. Hovorí, že kráča s dobou. Že pri takýchto príležitostiach sa najlepšie porozpráva s ľuďmi, dozvie sa novinky, užije si výlet. Keď však vidíme všetky tie krámy, ktoré zakaždým nanosí domov, až sa nám ježia vlasy, či sa nedozvieme o tajných dlhoch, ktoré raz bude treba zaplatiť,“ sťažuje sa Pezinčanka Alena, ktorej nevlastná 79-ročná mama si žiadnu z predvádzačiek nedá ujsť.

Anketa: Budete chodiť aj naďalej na predvádzacie akcie?

  • Štefan Strhársky, Veľký Krtíš: Na niekoľkých predvádzacích a predajných akciách som v minulosti bol. Presvedčili ma tam, aby som si kúpil čistiace potreby. Už nejaký čas ale takéto akcie ignorujem a nechodím na ne. Sklamal ma spôsob, ako ľudí na nich presviedčajú ku kúpe tovaru. S prísnejším zákonom, ktorý bude postihovať predajcov, plne súhlasím.
  • Marcela Zvarová, Veľký Krtíš: Na podobné akcie ma niekoľkokrát pozývali telefonicky, no nikdy som sa ich nezúčastnila ani sa zúčastniť neplánujem. Myslím si, že predajcovia na nich neférovým spôsobom zneužívajú jednoduchších ľudí, ktorí majú navyše aj nedostatok financií. Je dobré, že sprísňujú zákon, ktorý umožní prísnejšie tresty pre špekulatívnych predajcov.
  • Róbert Grund, Trenčín: Bol som už dvakrát na predvádzacej akcii. Obe boli pekné, zrozumiteľné. Ponúkali na nich masážne kreslo, potom ležadlo s elektronikou a magnetoterapiou, aj nejaké doplnky do jedla. Všetko malo byť mimoriadne vhodné pre starších ľudí. Ale ja som si nekúpil nič. Poznám takéto akcie zo zahraničia, 40 rokov som žil v Berlíne. Vrátil som sa na Slovensko, kde som sa narodil. Už na tieto akcie nepôjdem, je to veľmi zdĺhavé, a keď máte zdravotné problémy, sú to nervy.
  • Ján Tatík, Trenčín: Predvádzacie akcie bývajú často, ale ja sa ich nezúčastňujem. Nič nepotrebujem, ani hrnce, ani nábytok, všetko mám. Určite ani v budúcnosti nepôjdem na takýto zájazd. Takýmto akciám vôbec neverím. Sestru raz ošmekli, to mi stačí.
  • Mária Bačová, Trenčín: Raz som sa zúčastnila na predvádzacej akcii, ale nič som nekúpila. Ponúkali vtedy ovčie rúno. Bola som tam vtedy s rodičmi, oni si kúpili, ja som odmietla, pretože to bolo príliš drahé. Už nikdy sa toho nechcem zúčastniť. Pozriem si radšej v obchode, čo mi treba. Na týchto predvádzacích akciách je všetko predražené.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Šmejdi #predávači #spotrebiteľ