„V súčasnosti je nižšia dostupnosť letuschopných lietadiel. Tento problém ale riešime, preto predpokladáme, že piloti odlietajú do 70 letových hodín,“ uviedla hovorkyňa ministerstva obrany Martina Balleková. Cenu jednej letovej hodiny na lietadle MiG-29 ministerstvo nezverejnilo, pretože je súčasťou obchodného tajomstva podpísaného kontraktu. Medzi lietadlami, ktoré sú v súčasnosti letuschopné, je aj tzv. sparka, teda dvojmiestne lietadlo, ktoré umožňuje výcvik pilotov s inštruktorom vo vzduchu.
Minister obrany Martin Glváč (Smer) pripravuje trestné oznámenie v súvislosti s tým, ako bývalé vedenie rezortu za éry Ľubomíra Galka (SaS) zabezpečovalo prevádzku a servis nadzvukových bojových stíhačiek MiG-29. Podľa Glváča bývalé vedenie trpelo kanibalizovanie stíhačiek a s plnou zodpovednosťou sa pod to podpísalo. Podľa jeho slov sa niektoré stíhačky rozoberali a ich diely sa použili na opravu ostatných.
Glváč hovorí, že takýmto „rabovaním“ povytrhávali zo stíhačiek za bývalého vedenia súčiastky za niekoľko miliónov eur, čím sa znížila prevádzkyschopnosť lietadiel. „Stačilo trvať na plnení platnej abonentnej zmluvy,“ dodal minister. Galko tvrdí, že Glváč sa svojimi vyjadreniami snaží odviesť pozornosť od kauzy tunelovania Vojenskej spravodajskej služby.
Budúcnosť nadzvukového letectva podľa Glváča v súčasnosti rieši odborná skupina v internom prostredí ministerstva obrany. Chcú ju rozšíriť aj o odborníkov z externého prostredia. „Chceme, aby sa do rozhodovania o tejto dôležitej otázke zapojili tak predstavitelia iných rezortov, ako aj opoziční politici, ktorí sa obrane venujú, sú poslancami, alebo členmi branno-bezpečnostného výboru. Ide totiž o rozhodnutie, ktoré sa robí na dlhšiu dobu, a preto je dobré, ak sa v takýchto zásadných veciach hľadá konsenzus,“ uviedol Glváč. V súčasnej finančnej situácii je podľa jeho slov najmenej pravdepodobná kúpa nových lietadiel a všetky ostatné varianty sú zatiaľ otvorené.