Cyklotrasy budú stále pribúdať

Vláda schválila tento rok v máji návrh Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky.

26.09.2013 18:00
bicykel Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Začali sa tak systémové kroky postupného uplatňovania aktivít cyklistov v takom rozsahu, ako to môžeme vidieť v ostatných vyspelých krajinách.

Na Slovensku bola doteraz cyklistická doprava v úzadí. Kým u nás má maximálne 1,5-percentný podiel na celkovej doprave, v Česku je to šesť percent, v Nemecku 12, v Holandsku a v Dánsku až 30 percent.

Výhodou systematického postupu pri rozvoji cyklistickej dopravy je fakt, že vyššie územné celky, neziskové organizácie i občianski aktivisti budú mať čas vytipovať a pripraviť trasy, kde by mali cyklistické chodníky vzniknúť. Už dnes pritom existujú projekty na cyklochodníky v celkovej dĺžke viac ako 75 kilometrov, na ktoré je už vydané stavebné alebo územné rozhodnutie.

Na budovanie cyklystických komunikácií by v budúcnosti mohli byť využívané aj eurofondy. Momentálne sa vedú rokovania o tom, že by na to boli špeciálne vyčlenené peniaze v novom programovom období 2014 – 2020.

Už dnes však podniká MDVRR viaceré kroky k tomu, aby budovanie cyklotrás podporilo. Až 28 projektov na rozvoj cyklistickej dopravy predložili záujemcovia na ministerstvo dopravy, od ktorého môžu na svoj projekt získať maximálne 20-tisíc eur. „Peniaze investované do nových cyklotrás, alebo zariadení pre cyklistov pomôžu zlepšiť situáciu v doprave, zároveň však aj podporia rozvoj cestovného ruchu,“ zhodnotil hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) Martin Kóňa.

Už dnes však podniká MDVRR viaceré kroky k tomu, aby budovanie cyklotrás podporilo. Do konca roka tak na Slovensku pribudnú nielen nové cyklochodníky, ale sa aj zmodernizujú existujúce cyklocesty a budú sa budovať aj moderné cyklopointy. Medzi projektmi, ktoré sa aktuálne na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja posudzujú, je aj vybudovanie „rest pointu“ na turistickej trase Eurovelo 13.

Predbežne sa uvažuje o jeho umiestnení v širšom centre Bratislavy. O grant sa uchádza napríklad aj projekt obnovy a prípravy cyklotrás v západnej časti Euroregiónu Slaná – Rimava. Za peniaze z MDVRR by sa mohol podporiť aj projekt na bratislavskej hlavnej stanici, kde by mal vzniknúť nový „lock point“. Po jeho dokončení si už budú môcť cyklisti zamknúť svoj bicykel na hlavnej železničnej stanici bez toho, aby sa obávali o jeho bezpečnosť.

Víziou cyklostratégie je:

  • Uznanie cyklistickej dopravy ako rovnocenného druhu dopravy a jej integrácia s ostatnými druhmi dopravy.
  • Zlepšenie vnímania cyklistov ako plnohodnotných účastníkov cestnej premávky.
  • Výrazné posilnenie cykloturistiky ako potenciálu pre rozvoj cestovného ruchu najmä pre vidiecke oblasti.
  • Začlenenie cyklistickej dopravy do dopravných systémov a tým redukcia negatívnych dôsledkov automobilovej dopravy.
  • Zlepšenie životného prostredia a trvalo udržateľný rozvoj mobility.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #cyklista #cyklodoprava #cykloturistika