Pre kysuckú diaľnicu chce štát vyvlastňovať

Štát ide pri výstavbe diaľnic opäť urgentne vyvlastňovať. Už prvá vláda Roberta Fica zrýchlene zoštátnila pozemky pod rýchlostnou cestou z Nitry do Banskej Bystrice, čo pomohlo vodičom, ale Ústavný súd neskôr uznal, že tým boli poškodené práva majiteľov pozemkov. Teraz sa ide podobný postup použiť pri kysuckom diaľničnom úseku D3 od Svrčinovca po Skalité, na ktorý bude nadväzovať diaľnica do Čadce.

29.09.2013 20:00 , aktualizované: 30.09.2013 08:00
dialnica stavba, D1, nedaleko Martina Foto: ,
Úsek diaľnice neďaleko Martina.
debata (13)

Rozdiel má byť v tom, že nová legislatíva už nemá byť v rozpore s ústavou. Aspoň to tvrdí bývalý šéf diaľničiarov, poslanec za vládny Smer a primátor Žiliny Igor Choma. Stavebné firmy by mali kysuckú diaľnicu rozostavať už tento rok. Pri meškaní výstavby viacerých úsekov severnej D1 do Košíc pre zdĺhavý boj medzi staviteľmi si štát vzhľadom na potrebu čerpať eurofondy už ďalšie oneskorenia nemôže dovoliť.

"Chceme sa s majiteľom pozemku vysporiadať po dobrom. Ten, kto sa chce dohodnúť, dostane 1,2-násobok sumy, akú odhadne prizvaný znalec. Za vyvlastnený majetok sa doteraz napríklad ponúkala taká suma, že si za tie peniaze nevedeli ľudia postaviť podobný dom. Mohli si akurát kúpiť jednoizbový byt. Teraz by mali byť schopní si za peniaze postaviť domček spĺňajúci štandard,“ odhaduje Choma. Keď jeho návrh schvália poslanci, platiť začne od novembra tohto roku. Diaľničiari musia v prípade 12-kilometrového úseku od Svrčinovca do Skalitého vysporiadať ešte tisícku vlastníkov. Na začatie výstavby päť kilometrov dlhej diaľnice z Čadce do Svrčinovca je zase potrebné dohodnúť sa s 230 vlastníkmi. Ďalších 1 100 vlastníkov je v tomto prípade neznámych a zmluvy sa uzatvárajú so Slovenským pozemkovým fondom. Diaľnicu z Čadce by chcel štát začať stavať na budúci rok a jej výstavba potrvá tri roky.

Choma vraví, že pozemky musia byť vysporiadané ešte predtým, ako sa vydá stavebné povolenie. "Znamená to, že nikto nevstúpi na pozemok, ak sa s daným majiteľom neuzavrie dohoda. Ani môj poslanecký návrh to nijako nezmení,“ dodáva Choma. Naráža pritom na to, že v prípade výstavby rýchlostnej cesty R1 od Tekovských Nemiec po Nitru stavbári žiadali o stavebné povolenie aj bez súhlasu všetkých vlastníkov pozemkov.

Vtedy stačilo, ak preukázali, že s vlastníkom začali rokovať alebo sa začalo vyvlastňovacie konanie a nemuseli čakať na definitívny verdikt. „To bolo protiústavné a nebudeme to tak robiť,“ hovorí Choma. Vyvlastňovací zákon sa v minulosti dotkol takmer 48-tisíc ľudí, no a so 7¤200 sa štát nedohodol. Napriek tomu sa však stavebné stroje na ich pozemkoch objavili. Bývalá vláda Ivety Radičovej presadila odškodnenie týchto ľudí. "Zámer vlastníkov naozaj odškodniť nebol splnený. Ministerstvo v podstate neurobilo žiadnu kampaň, malo prinajmenšom morálnu povinnosť tak urobiť. Taktiež ministerstvu nič nebránilo známych vlastníkov aktívne osloviť a pripomenúť im možnosť žiadať o odškodnenie,“ myslí si Richard Drutarovský z Občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie. Aj preto o odškodné požiadala dvadsiatka ľudí.

Pre výstavbu diaľnice, ktorá by mala byť od Žiliny až po štátnu hranicu s Poľskom hotová v roku 2023, však budú musieť diaľničiari asanovať 25 domov. Z toho jeden autoservis a jedno pohostinstvo. Chomov poslanecký návrh, teda vykupovať pozemky za primeranú náhradu, je podobný ako ten, s ktorým prichádza ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka. "Naším cieľom je vytvoriť jednotnú právnu úpravu vyvlastnenia v osobitnom zákone. Zámerom je, aby vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva bolo možné iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona a za primeranú náhradu, a ak nie je možné cieľ vyvlastnenia dosiahnuť dohodou alebo inak,“ vysvetľuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Zákon však musí prejsť procesom pripomienkovania, musí ho schváliť vláda a parlament. Je pripravovaný paralelne so stavebným zákonom a do legislatívneho procesu by sa mal dostať v prvej polovici roka 2014. "Schváliť zámer ministerstva dopravy môže trvať aj viac ako rok a ja som to chcel urýchliť,“ odôvodňuje svoj návrh Choma. Podľa Kóňu poslanecký návrh Chomu má podľa rezortu potenciál zefektívniť prípravu a výstavbu veľkých líniových stavieb, ktoré v niektorých prípadoch brzdia špekulanti s pozemkami.

"Poslanecký návrh hodnotíme pozitívne aj z dôvodu, že navrhovaná novela cestného zákona a ďalších súvisiacich právnych predpisov rieši problémy, ktoré vznikajú vlastníkom a správcom pozemných komunikácií v praxi pri majetkovoprávnom vysporiadaní pozemkov pod pozemnými komunikáciami,“ pokračuje Kóňa. Choma pre Pravdu vysvetlil, že je mnoho samospráv, ktoré majú problémy už pod vybudovanými cestami 2. a 3. triedy vysporiadať majiteľov pozemkov.

"Napríklad chcú tieto cesty opraviť, ale pozemky pod nimi nemajú majetkovo vysporiadané. Nevedia teda preukázať, že pozemky sú v ich vlastníctve a na druhej strane sa s majiteľom nevedia dohodnúť. Mnohokrát sa preto pustia do rekonštrukcie aj tak,“ rozpráva Choma. V takomto prípade umožní jeho novela vyvlastnenie pozemkov aj pod existujúcimi cestami, a to najneskôr do konca roku 2020.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Čadca #Kysuce #vyvlastňovanie