Príčin poklesu slovenských žiakov v rebríčku vidí viacero. Podľa jeho slov je to silná a skorá selekcia žiakov do rôznych typov škôl, najmä osemročných gymnázií ako aj silný vplyv sociálno-ekonomického statusu a rodinného prostredia žiakov na ich úspešnosť vo vzdelaní. Zároveň tvrdí, že z dôvodu selekcie žiakov a vplyvov sociálneho zázemia dochádza k veľkým rozdielom vo výsledkoch žiakov v rámci jednotlivých škôl aj medzi školami.
Je tu aj postupný nárast žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia vo vzdelávacom systéme, veľa dlhodobo neriešených problémov v odbornom vzdelávaní, podhodnotený sociálny status učiteľov a odliv kvalitných pedagógov do iných profesií, nízka motivácia žiakov usilovať sa o vynikajúce výsledky, nízka kvalita pedagogických dokumentov a skutočnosť, že najslabší žiaci nedostávajú systémovo dostatočnú podporu od školy, napríklad vo forme doplňujúcej prípravy či individuálne prispôsobenie tempa pri vyučovaní. Čaplovič zároveň upozornil, že najhoršie výsledky dosiahli prvé a štvrté ročníky osemročných gymnázií.
Minister školstva tu poukázal na odporúčania námestníka riaditeľa pre vzdelávanie v OECD a autora medzinárodných testov PISA Andreasa Schleichera, ktoré adresoval ČR. Časopisu Respekt povedal, že „najlepší učitelia u vás pôsobia v pohodlí elitných škôl. To nie je dobrá stratégia. Váš problém je selekcia tak najlepších ako aj najslabších žiakov. Individuálnemu prístupu nebráni vysoký počet žiakov, ale zlý prístup učiteľa“. Podľa Čaploviča síce ide o odkazy pre české prostredie, ale je presvedčený, že sú relevantné aj pre nás.
Výsledky slovenských 15-ročných žiakov sú vo všetkých troch oblastiach – matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti po prvýkrát od roku 2003 výrazne nižšie ako priemer krajín OECD. Významne narástol počet žiakov v tzv. rizikovej skupine – s najnižšou úrovňou vedomostí. Zároveň významne pokleslo percentuálne zastúpenie žiakov v najvyšších vedomostných úrovniach vo všetkých troch sledovaných oblastiach. Vyplýva to z najnovších výsledkov medzinárodnej štúdie PISA, o ktorých dnes informoval tlačový odbor ministerstva školstva.
Výskum na Slovensku realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) v apríli 2012 na reprezentatívnej vzorke 5737 pätnásťročných žiakov z 231 škôl. Išlo o základné školy, štvorročné a osemročné gymnáziá a stredné odborné školy. Hlavnou testovanou oblasťou štúdie PISA 2012 bola matematická gramotnosť. Sledovala sa však aj úroveň vedomostí a zručností žiakov z čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Celkovo sa tento rok do štúdie zapojilo 512.343 žiakov na celom svete.