Nový seriál: Ako urobiť cestu do školy bezpečnejšou

Cesta do školy pre tisíce detí často znamená každodenný risk. Chýbajú pre ne bezpečné priechody alebo chodníky, ohrozujú ich bezohľadní vodiči. Lepšiu ochranu detí majú v rukách obce, kraje, polícia, školy a rodičia. Tie sa o to v niektorých mestách snažia, inde sa situáciou nezaoberajú vôbec.

13.01.2014 13:00
škola, doprava, priechod pre chodcov Foto: ,
Priechod pre chodcov pri škole v Demadiciach.
debata (2)

Denník Pravda prináša nový seriál Bezpečnosť detí pri školách, ktorým chce nielen upozorniť na problém, ale aj ponúknuť riešenia. Naši redaktori navštívili 12 škôl v každom kraji. Raz za týždeň prinesieme reportáž o dopravnej situácii pri každej z nich a oslovíme odborníkov, ktorí navrhnú, ako na ceste do školy viac ochrániť deti.

Deti sú najohrozenejšou skupinou na ceste, čo dokazujú aj nehody zo začiatku tohto školského roka. Hneď v jeho prvý deň zrazil v Bratislave vodič pri škole, a to priamo na priechode pre chodcov, dvoch spolužiakov Terezku (14) a Juraja (13). Len pár dní potom zrazila vodička opäť na priechode pre chodcov v hlavnom meste 12-ročné dievčatko. Nehody našťastie nemali smrteľné následky.

Polícia neeviduje, koľko detí sa stalo účastníkmi nehôd v blízkosti škôl. Zo súhrnných štatistík podľa hovorcu policajného prezídia Michala Slivku vyplýva, že v roku 2012 zomrelo pri dopravných nehodách 9 detí, päť z nich boli chodcami a štyri zahynuli priamo v aute. Za minulý rok polícia údaje ešte spracúva. Európska komisia upozorňuje na vysoký počet detských obetí na európskych cestách. Každoročne príde o život viac ako 800 detí vo veku do 15 rokov a až stotisíc sa zraní.

Psychológ Karol Kleinmann potvrdzuje, že deti sú v oblasti dopravy najviac zraniteľné. „Deti sú pomerne živé a dynamické. Ich pozornosť je zameraná na niečo úplne iné, ako dávať pozor na autá. Veľmi často sa tak môžu dostať do kolízie s vozidlom,“ hovorí. S tým by podľa neho mala rátať aj bezpečnostná politika štátu, ktorá by mala vytvárať lepšie podmienky pre ich bezpečnosť pri školách. Kleinmann víta, že aj na Slovensku sa pri školách už začínajú farebne vyznačovať priechody pre chodcov či dopravné značky, čo je v zahraničí bežné. Zákon by však podľa neho mal riešiť aj vyhradenie zón v okolí pozemku školy farebnými čiarami. Toto opatrenie by podľa neho ešte viac prispelo k zvýšeniu opatrnosti u vodičov. Dodal, že dôležitá je aj dopravná výchova v školách, ktorá dnes chýba. Navyše otázka bezpečnosti žiakov súvisí aj s bezohľadnosťou vodičov.

Znížiť ohrozenie detí cestou do školy môžu aj samosprávy. „Obce a mestá by už pri tvorbe územných plánov mali myslieť aj na bezpečnosť a nezabúdať na chodníky pre chodcov, cyklistov, nástupné ostrovčeky či zastávky pre dopravu, priechody pre chodcov. V existujúcej dopravnej situácii sa dá veľa urobiť aj organizáciou premávky, dopravnými značkami zabezpečiť obmedzenie rýchlosti v obytných zónach či pri školách,“ vymenúva hovorkyňa ZMOS-u Marta Bujňáková.

Ak by obce boli v lepšej ekonomickej situácii, pomohlo by podľa ZMOS-u aj zabezpečenie odvozu detí školským autobusom. Dôležitú úlohu hrajú aj rodičia. Tí by mali deťom vštepovať návyky bezpečného správania od malička a byť im vzorom, nezabúdať tiež na reflexné prvky na oblečení.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #škola #chodci #Bezpečnosť detí pri školách