Skončili vyšetrovanie vlakového nešťastia

Za nehodu, pri ktorej v Beňadikovej po zrážke IC vlaku s posýpacím vozidlom zahynul 50-ročný rušňovodič, je podľa polície zodpovedný vodič auta. Železničné nešťastie sa stalo pred rokom, 23. januára.

26.01.2014 15:18
vlak Foto: ,
Ilustračné foto.
debata

Za nehodu, pri ktorej v Beňadikovej po zrážke IC vlaku s posýpacím vozidlom zahynul 50-ročný rušňovodič, je podľa polície zodpovedný vodič auta. Železničné nešťastie sa stalo pred rokom, 23. januára.

„Vyšetrovateľ skončil vyšetrovanie návrhom na podanie obžaloby na 56-ročného vodiča posýpacieho vozidla, ktorý sa mal dopustiť prečinu všeobecného ohrozenia,“ informovala žilinská krajská policajná hovorkyňa Jana Balogová. Mužovi hrozí 2– až 5-ročné väzenie.

Podrobnejšie závery policajného vyšetrovania nie sú známe. Ako Pravde potvrdil hovorca Krajskej prokuratúry v Žiline Milan Cisárik, včera podala na vodiča obžalobu na súd námestníčka Okresnej prokuratúry v Liptovskom Mikuláši, vyšetrovanie je takmer presne po roku skončené. Obvinenie bolo zo strany vyšetrovateľa vznesené už skôr, najskôr však bolo v apríli pre formálne nedostatky zrušené a potom koncom roka prípad prokurátor vrátil polícii na doplnenie vyšetrovania.

Tragédia sa stala 23. januára asi 10 minút pred deviatou hodinou večer v katastri Beňadikovej, pár kilometrov za Liptovským Mikulášom. Vlak, ktorý smeroval z Bratislavy do Košíc, po zastávke v Liptovskom Mikuláši pokračoval ďalej na Liptovský Hrádok. V úseku sa železničná trať mierne zatáča a križuje sa s cestou tretej triedy. Posýpacie auto tam malo uviaznuť ešte predtým, ako sa pred príchodom vlaku spustili závory. Auto, ktoré patrilo Správe ciest Žilinského samosprávneho kraja, sa vodičovi vraj nepodarilo naštartovať.

Päťdesiatročný rušňovodič, ktorý po zrážke zahynul, sa neskryl do bezpečnej časti rušňa, ale podľa predbežnej analýzy brzdil a trúbil najmenej sto metrov pred železničným priecestím. Rýchlobrzdu použil 105 metrov pred miestom zrážky, čo bolo 3 sekundy pred zrážkou, vlak znížil rýchlosť z 97 na 93 km/h a po nehode zastavil 290 metrov za železničným priecestím. Podľa vtedy zverejnených analýz rušňovodič by mohol vlak bezpečne zabrzdiť a zabrániť zrážke, ak by vozidlo zaregistroval minimálne 700 metrov pred priecestím, rozhľadové podmienky to však neumožňovali.

Vodič, ktorý uviazol s vozidlom na priecestí v obci Beňadiková, sa kolíziu s autom snažil oznámiť ešte pred príchodom vlaku, volal dispečerovi Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja a ten sa následne snažil dovolať najskôr na stanicu v Liptovskom Mikuláši a v Banskej Bystrici. V tom čase však už existoval systém označenia priecestí číslami na zadnej strane výstražného kríža, ktorý umožňuje rýchlu identifikáciu priecestia a následnú pomoc v prípade kolízie na priecestí. Vtedy treba zatelefonovať na linku 112 alebo 158, kde sa uvedie číslo priecestia zo zadnej strany výstražného kríža. V prípade vlakového nešťastia v Liptove však volanie na tiesňovú linku prišlo až po tragickej zrážke.

Dopravné nehody na železničných priecestiach

  • rok 2010: 50 nehôd, 11 mŕtvych, 7 ťažko zranených
  • rok 2011: 50 nehôd, 12 mŕtvych, 14 ťažko zranených
  • rok 2012: 50 nehôd, 21 mŕtvych, 15 ťažko zranených
  • rok 2013: 46 nehôd, 10 mŕtvych, 12 ťažko zranených

ZDROJ: ŽSR

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #nehoda #Rušňovodič #auto #Beňadiková