Železničných hasičov nevolajú k požiarom

Žezničných hasičov si ich domovská firma Železnice SR (ŽSR) prestala volať na zásahy. Aj keď sú stále ich zamestnancami, pracovníci ŽSR už dostali od vedenia usmernenie, podľa ktorého musia v prípade požiaru volať štátnych hasičov. "Keďže Železniciam SR od januára zanikla povinnosť prevádzkovať závodné hasičské útvary, naši zamestnanci v prípade požiaru jednoznačne volajú na číslo 112 alebo 150. Na infraštruktúre ŽSR teda zasahuje Hasičský a záchranný zbor," uviedla hovorkyňa Železníc¤SR Martina Pavliková.

13.03.2014 13:00
zeleznica, vlak, vykolajenie, havaria, rimavska... Foto: ,
Železniční hasiči zasahujú najmä pri nehodách na železnici.
debata

Paradoxom však je, že aj keď zamestnanci železníc zavolajú štátnych hasičov, na miesto nakoniec prídu aj železniční hasiči. Štátni si ich zvyknú volať so sebou.

„Nerozumiem, čo sa tým sleduje. Je v tom úplný chaos. Aj prednedávnom sme boli na výjazde, na ktorý nás priamo nevolali. Štátni hasiči však chceli, aby sme prišli,“ vysvetľuje železničný hasič pod podmienkou zachovania anonymity. Ako dodáva, takýto postup zdržuje a naťahuje čas dojazdu. Kým k požiaru prídu, môže byť uhasený.

Štátni hasiči ubezpečujú, že požiare na koľajach zvládnu bez meškania. Všetky ohlásené udalosti riešia bez rozdielu miesta, či je to na železnici, alebo mimo nej. Závodný hasič však oponuje: „Musíme vždy skontrolovať koľaje, či nie sú poškodené. Okamžite zalarmujeme ľudí, aby sa problém mohol riešiť. Máme viac skúseností ako štátni hasiči, či už pri únikoch nebezpečných látok, ekologických haváriách, či zásahoch pod trakčným vedením. Preto pri železničnom požiari musíme byť,“ hovorí.

Kým ŽSR už o služby závodných hasičov nemajú záujem, ďalšie dve železničné firmy Cargo a Železničná spoločnosť Slovensko ich na výjazdy volajú. Do konca marca totiž majú so ŽSR uzatvorenú zmluvu, podľa ktorej železniční hasiči zaisťujú bezpečnosť ich vlakov. Potvrdil to aj hovorca Carga Martin Halanda: „Zatiaľ všetko funguje v starom režime. Ak by horelo v depe, voláme železničných hasičov.“

Súčasná situácia je podľa odborárov zvláštna. „Hasiči sú v klasickom režime na svojom útvare. Zasahujú však len pre dve spoločnosti – Cargo a Železničnú spoločnosť Slovensko. ŽSR totiž informovali všetky svoje prevádzkové pracoviská, že v prípade požiaru majú volať štátnych hasičov. Ale keď štátni vyšlú na miesto železničných požiarnikov, už im to neprekáža,“ vysvetľuje podpredsedníčka Odborového združenia železničiarov Darina Fabuľová.

Celý problém vznikol po tom, čo ŽSR zanikla povinnosť mať vlastné hasičské útvary. Stalo sa tak na základe výsledkov Analýzy nebezpečenstva vzniku požiaru, ktorá bola pre ŽSR spracovávaná a posudzovaná v rokoch 2004 až 2013. Pre šesť železničných hasičských útvarov platí do konca marca prechodné obdobie. Vtedy totiž vyprší zmluva, na základe ktorej zabezpečovali ochranu firmám Cargo a Železničnej spoločnosti Slovensko. Po tomto termíne si musia obe vyriešiť otázku bezpečnosti vo vlastnej réžii. Na rozdiel od ŽSR im totiž povinnosť zabezpečiť ochranu pred požiarmi ostala.

Kompetencie železničných spoločností

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
Sú manažérom dopravnej cesty. Spravujú koľajnice, nástupištia, stanice.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK)
Je štátnym prepravcom, ktorý zabezpečuje osobnú dopravu. Patria mu depá, rušne a vozne na osobnú prepravu.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia
Je tiež štátnym prepravcom, orientuje sa však na nákladnú dopravu. Vlastní depá, rušne a vozne na nákladnú prepravu.

Kým Železničná spoločnosť Slovensko predbežne avizovala, že preberie tri útvary, Cargo sa zatiaľ nevyjadrilo. Podľa neoficiálnych záverov analýz závodných hasičov nepotrebuje, čo by znamenalo zánik útvarov vo Zvolene, v Žiline a Čiernej nad Tisou. O prácu by prišlo vyše sto ľudí. „Je otázkou času, kedy aj Železničná spoločnosť Slovensko urobí obdobné rozhodnutie. Transformácia hasičov pod dopravcov je týmto vážne ohrozená,“ vyjadrili obavu z aktuálneho vývoja odborári.

Podľa nich hrozí, že úlohy železničných preberú napriek ich špeciálnym školeniam a skúsenostiam štátni hasiči. Vyjadrenia Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) sú opatrné. „Každý profesionálny hasič je pripravený na výkon služby aj pri mimoriadnych udalostiach v železničnej doprave. Naši hasiči pravidelne participujú na spoločných cvičeniach so zástupcami závodných hasičských útvarov,“ povedala hovorkyňa Prezídia HaZZ Silvia Jančovičová s tým, že veľký potenciál do budúcnosti pre nich predstavujú dobrovoľní hasiči. Na Slovensku sú ich desaťtisíce. Či a kde sa nájde miesto pre železničných hasičov, zatiaľ nie je jasné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #nehody #Požiare #železniční hasiči