Dokopy vyše tristoeurovú pokutu im pošle poštou okresný úrad, ktorý má prístup priamo do databázy evidencie vozidiel prepojenej so stanicami kontrol. Ak vodiča bez týchto kontrol chytí na ceste ešte aj policajná hliadka, môže si k trom stovkám pripočítať 50 eur.
Pracovníci odborov cestnej dopravy na okresných úradoch rýchlo dokážu zistiť, kto v ich regióne emisnú kontrolu (EK) a STK má a komu platnosť už vypršala. Zasiahnuť môžu aj keď niekto prekročil termín čo i len o deň. „Podľa zákona o podmienkach prevádzky vozidiel je každý vodič povinný stihnúť vykonať kontroly včas,“ upozorňuje na povinnosť Dušan Majerský z STK v Piešťanoch.
Do minulého roka kontrolovali chýbajúce dokumenty k STK a emisnej kontrole len policajné hliadky. Zmenilo sa to začiatkom vlaňajška, keď sa podarilo prepojiť už všetky databázové systémy okresných úradov so stanicami kontrol. A tak za zmeškané kontroly sankcionujú už aj úradníci. Ten, kto ju nemá, dostane oznámenie o začatí správneho konania poštou.
Pracovníci okresných úradov pripúšťajú, že nepokutujú absolútne všetkých, ktorým ušiel termín kontrol. Vozidlá bez STK či EK vraj vyhľadávajú priebežne a podľa svojich kapacít. „Uvedenú činnosť vykonávame na základe oznámení dopravných inšpektorátov, podnetov od iných subjektov, ako aj vlastným zisťovaním,“ povedal vedúci odboru cestnej dopravy Viktor Zvolenský z Okresného úradu v Košiciach. Dodal, že vlani v Košickom kraji takto uložili až 546 pokút.
Vedúci oddelenia cestnej dopravy Ivan Púpava z bratislavského okresného úradu hovorí, že pracovníci tunajšieho úradu sa spoliehajú na podnety polície či mestských častí a po previnilcoch nepátrajú sami. „Nevyťahujú sa z databázy,“ uvádza. V Bratislave okresný úrad vlani rozoslal 667 pokút.
Súhrnné údaje, koľko áut má v súčasnosti prekročenú technickú či emisnú kontrolu, nie sú. Ministerstvo dopravy, ktoré situáciu monitorovalo pred rokom, vtedy uvádzalo číslo asi 150-tisíc. Dušan Majerský upozorňuje, že pokuta hrozí za každé jedno z týchto áut. Týka sa to dokonca aj tých, ktoré nikto nepoužíva a stoja na dvore či v garáži.
„Povinnosť sa vzťahuje na všetky vozidlá, ktoré nie sú vyradené z premávky na pozemných komunikáciách dočasne alebo vyradené natrvalo, alebo nie sú vyradené z evidencie na polícii,“ vymenoval Zvolenský. Ak niekto auto dočasne nepoužíva a rozhodne sa požiadať o jeho dočasné vyradenie z evidencie, musí rátať s ročným poplatkom päť eur.
Výška pokuty za chýbajúcu technickú alebo emisnú kontrolu je podľa zákona 166 eur, čiže dokopy 332 eur, ak vodičovi chýbajú obe naraz. Okresný úrad v týchto prípadoch automaticky začína správne konanie, v ktorom je pokuta presne stanovená.
Ak by na zmeškané termíny STK a EK prišiel policajt pri bežnej kontrole, vodič by za rovnaký prešľap mohol vyviaznuť iba s 50-eurovým trestom, v správnom konaní, keď by nezaplatil na mieste, do 100 eur. Policajt v týchto prípadoch môže tiež zadržať aj technický preukaz či dokonca tabuľky s evidenčným číslom.
Ceny za kontroly sa líšia podľa typu stanice aj regiónu. Väčšinou však ide o sumu 50 až 60 eur spolu za technické a emisné testovanie. Pri osobných autách platí, že musia mať prvú kontrolu po štyroch rokoch od prihlásenia a následne každé dva roky. Osobitný systém kontrol majú staršie benzínové autá bez katalyzátora, pre ktoré platí ročný interval.
Od polovice minulého roka stanice technickej kontroly pracujú povinne pod dohľadom kamier, čo má zabrániť podvádzaniu.
Ministerstvo dopravy vraví, že sa toto opatrenie osvedčilo. „Aj vďaka týmto monitorovacím zariadeniam sa už podarilo odhaliť prípady, keď kontrolný technik nesprávne vyhodnotil vozidlo,“ uvádza hovorca rezortu Martin Kóňa. Konkrétne príklady rezort nechce zverejňovať, aby podvodníkov neupozorňovali na techniky štátneho dozoru.