Maturovali v montérkach, priamo vo fabrikách

Ráno prišli do fabriky, obliekli sa do montérok a predstúpili pred maturitnú komisiu. Od majstra dostali zadanie aj inštrukcie k náradiu a praktická časť skúšky dospelosti sa mohla začať. A vôbec nebola jednoduchá.

16.05.2014 14:00
maturita, Kysucké Nové Mesto, strojníctvo, Foto: ,
Študenti Strednej odbornej školy strojníckej v Kysuckom Novom Meste majú tento týždeň odbornú časť maturitnej skúšky (na snímke zľava Tomáš Krasňan a Ján Ščamba).
debata (3)

Študenti Strednej odbornej školy (SOŠ) strojníckej v Kysuckom Novom Meste štyri hodiny letovali, zvárali, skladali súčiastky, skúšali, či sa im na zariadení rozbliká maják, alebo rozozvučí siréna.

Ak boli presvedčení, že je všetko tak, ako má byť, odovzdali svoju prácu majstrovi a komisii, ktorá ich vyhodnotila a pridelila body. Napríklad aj za to, či bola dodržaná bezpečnosť pri práci, normy, a najdôležitejšie body dostali za to, či je zariadenie funkčné.

Svoje zručnosti a vedomosti včera predviedol aj Roman Belanec. U najväčšieho zamestnávateľa v Kysuckom Novom Meste najskôr praxoval a včera aj maturoval. Už teraz vie, že tam bude aj pracovať. „Odmaturoval som v tom odbore, ktorý budem robiť,“ hovorí Roman Belanec, ktorý študuje odbor programátor obrábacích strojov a zváracích zariadení.

Prax aj maturitu priamo v kysuckom výrobnom závode považuje za veľkú príležitosť. „Nájsť si zamestnanie nie je jednoduché a my sme ešte študenti a už sme prijatí do zamestnania,“ pochvaľuje si.

V automobilke pri Žiline zas maturovali študenti v odbore mechanik – elektronik. „Nám prax vo fabrike aj skúška dosť pomôže. Kebyže som tam mohol pracovať, možno by som sa tomu aj potešil,“ hovorí Michal Mihálik. Jeho maturitným zadaním bola výroba symetrického zdroja so svetelnou a zvukovou signalizáciou pre výrobné linky, ktorý upozorní, ak má zariadenie nejaký problém.

SOŠ strojnícka má dohodu o praktickej výučbe s tromi podnikmi – Ina Kysuce, Schneidt&Bachmann a Kia. Študenti v ich závodoch maturujú štvrtý rok. „Študent, ktorý začal v septembri praxovať na odbornom výcviku v niektorej z týchto firiem, v máji robí praktickú časť maturitnej skúšky priamo v areáli firmy, v ich školiacich strediskách. Samozrejme to musí spĺňať náležitú legislatívnu normu,“ priblížil riaditeľ SOŠ strojníckej Ondrej Holienčík.

Spoluprácu s podnikmi v regióne si pochvaľuje majster odbornej výchovy SOŠ strojníckej Dušan Kanis. Pre študentov to má podľa neho veľký význam. „Pre nich prax bola školením a vyvrcholením bola maturitná práca. Keď zmaturujú, tak to pre nich nebude nič nové a môžu sa hneď zaradiť do pracovného pomeru,“ zhodnotil.

Priebežne už počas praxe dostávajú niektorí študenti aj ponuky na zamestnanie. Pre firmy je výhodné, keď investujú a prakticky si na svojich technických zariadeniach vychovajú potenciálnych zamestnancov. Technika napreduje a školy na jej najmodernejšie výdobytky nemajú financie. Aj žilinská automobilka každý rok spolupracuje so strednými odbornými školami a umožňuje prax 60 študentom.

„Majú možnosť sa tu vzdelávať, zároveň praxovať a potom aj nastúpiť do zamestnania,“ uviedol Branislav Hadár z Kia Motors v Tepličke nad Váhom. Potvrdil, že pri náboroch do zamestnania býva problém s určitými profesiami. „Týka sa to najmä technického zamerania, CNC obrábačov a nástrojárov, a hlavne údržbárov,“ dodal.

Zmeny v školskom systéme, ktorý bude viac napojený na potreby zamestnávateľov, chce docieliť aj Zväz automobilového priemyslu. Do stredného odborného školstva chce zaviesť prvky duálneho systému, pri ktorom žiak získava väčšinu svojich praktických znalostí priamo v podnikoch. Od septembra sa majú spúšťať pilotné projekty na 26 školách v spolupráci s vybranými podnikmi.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanie #Kysucké Nové Mesto #stredná odborná škola #maturitné skúšky