Porušovanie predpisov je také slovanské

Porušovanie pravidiel na cestách vníma certifikovaný dopravný psychológ František Skokan ako celospoločenský problém. Najväčších previnilcov by však nepostihoval len prísnym trestom, navrhuje doškoľovanie či tréningy na zvládanie agresivity za volantom.

10.06.2014 11:00
debata (22)

Počet úmrtí na cestách v posledných rokoch klesal, no teraz nie sme ani v polovici roka a už vyhaslo 117 životov. O 52 viac ako za rovnaké obdobie v minulom roku. Čím to možno vysvetliť?
Zvýšený počet úmrtí bol určitým spôsobom zapríčinený aj počasím. Tohtoročná zima bola netradičná, suchá bez snehu, ľudia neboli takí ostražití. To je asi hlavná príčina zvýšenej úmrtnosti na cestách a súvisí to s tým, že podceňujeme situáciu. Navyše vozový park na Slovensku je stále modernejší a výkonnejší, čo nezodpovedá kvalite ciest. No nesmieme zabudnúť, že od 1. januára 2014 platia miernejšie represie oproti minulému obdobiu, čo môže byť ďalší dôvod. Nemali by sme zmierňovať represie tak rýchlo. Teda ak na základe jedného alebo dvoch rokov zovšeobecníme výsledky. Je to krátka doba na to, aby sme si osvojili prvky bezpečnej jazdy.

Policajný prezident sľubuje zvýšenú represiu. Nemala by spoločnosť zatlačiť aj niekde inde ako len na tresty?
Vhodné by bolo, keby vodiči, ktorí závažným spôsobom porušujú dopravné predpisy, mali ako súčasť represívnych opatrení aj povinnosť absolvovať rôzne doškoľovacie kurzy a tréningy na zvládanie agresivity na cestách. Spojenie finančnej pokuty s absolvovaním kurzu dáva predpoklad na väčšiu efektívnosť tejto represie.

Je porušovanie predpisov také „slovenské“?
Porušovanie predpisov nie je také „slovenské“ skôr by som to nazval „slovanské“. Treba si uvedomiť, že porušovanie pravidiel nie je ani tak psychologický problém, teda problém jedinca, ale skôr problém sociologický, teda problém spoločnosti. Ak budeme dennodenne počúvať v médiách, kto kde čo porušuje, kto s kým „vybabre“ a nič sa mu nestane za porušenie zákona, tak nemôžeme očakávať, že bude iná situácia pri porušovaní pravidiel v cestnej premávke.

Vedieme svoje deti už odmalička k porušovaniu pravidiel? Možno sa darmo snaží rodič ísť príkladom a stojí so škôlkarom poctivo na červenú, keď cez ňu prebehnú desiatky iných chodcov…
Nesmieme zabudnúť, že ten, ktorý preletí tú križovatku, mal tiež svojich rodičov a je teda pravdepodobné, že u nich nezískal dostatočný vzor správania. Prvoradými vzormi pre deti sú ich rodičia.

Osveta sa zameriava najmä na mladých. Nie sú vyzretí, nevedia sa udržať na uzde, riskujú pri predbiehaní, podceňujú zákruty. Napríklad túto sobotu vyletel 19-ročný mladík s autom do protismeru a zahynul, traja ľudia skončili v nemocnici. Budú mladí do 30 rokov stále najrizikovejšou skupinou šoférov, alebo je šanca to zmeniť?
Ideálne by bolo keby prvožiadatelia o vodičské oprávnenie absolvovali aj psychologické vyšetrenie, tak ako je to napríklad v Nemecku. Toto vyšetrenie je zamerané najmä na vyzretosť a stabilitu psychomotorických funkcií, ktoré vodič využíva pri riadení motorového vozidla. A v kombinácií s kontinuálnou výchovou a osvojovaním si dopravného správania sa by to mohol byť dobrý základ na zníženie rizikovosti tejto skupiny ľudí. Musíme však počítať aj s tým, že niektoré vývinové osobitosti obdobia medzi 18. a 30. rokom života ich čiastočne predurčujú k takémuto spôsobu správania.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #cesty #úmrtia #šoféri #porušovanie predpisov