Glváč sa pre poruchu lietadla nezúčastní osláv v Paríži, núdzovo pristál

Lietadlo Jak-40, na palube ktorého cestoval minister obrany Martin Glváč do Paríža, sa do Bratislavy vrátilo pre problém s motorom.

14.07.2014 11:30 , aktualizované: 14:54
debata (28)

Informoval o tom riaditeľ Tlačového odboru Ministerstva vnútra SR Ivan Netík. Letka vládnych špeciálov, ktorá slúži na prepravu ústavných činiteľov, spadá pod ministerstvo vnútra.

„Na jednom z motorov namerali hraničné hodnoty, posádka sa preto rozhodla pre návrat do Bratislavy,“ povedal Netík s tým, že nešlo o poruchu. Glváč podľa Ministerstva obrany SR cestoval do Paríža, kde sa mal zúčastniť ako zástupca Slovenskej republiky na vojenskej prehliadke pri príležitosti spomienkovej slávnosti 100. výročia začiatku 1. svetovej vojny a osláv výročia Veľkej francúzskej revolúcie. Lietadlo sa však po dvadsiatich minútach letu vrátilo do Bratislavy.

Glváč sa musel v pondelok ráno vrátiť s vládnym špeciálom späť na bratislavské letisko z cesty do Paríža, kde sa mal zúčastniť osláv Dňa dobytia Bastily. Upozornil na to server Aktuálne.sk.

Pilot zistil poruchu na stroji a najprv krúžil nad Pezinkom a Tureckým vrchom. Neskôr rozhodol, že sa s lietadlom vráti na letisko.

Minister obrany pre Pravdu uviedol, že najprv si všimol, že opakovane krúžia nad Pezinkom, preleteli ponad Turecký vrch, ale ďalej od Bratislavy neleteli. „Ešte som vtipkoval, že som si neobjednal vyhliadkový let, ale letíme do Paríža,“ uviedol Glváč.

Vládna letka je neefektívna, myslí si odborník

Letka, ktorá pozostáva z lietadiel Tu-154 a Jak-40 a slúži na prepravu najvyšších ústavných činiteľov, je ekonomicky neefektívna. Myslí si to odborník na oblasť letectva Peter Švec. Podľa neho by štát mal hľadať iné spôsoby, ako prepravovať politikov.

Švec je zásadne proti nákupu novej techniky pre vládnu letku. „Štát si to nemôže dovoliť, navyše, pri podobných nákupoch vzniká priestor pre korupciu,“ povedal. Podľa Šveca vek lietadiel vládnej letky nie je rozhodujúcim faktorom pri otázke bezpečnosti. „Aj nové lietadlo môže mať poruchu,“ povedal s tým, že posádka dnešnú situáciu zvládla dobre. Napriek tomu by sa však letka ministerstva vnútra mala okamžite zrušiť. Ako alternatívu navrhuje kombináciu riešení.

„Pápeža napríklad prepravuje spoločnosť Alitalia, aj zahraničných politikov často prevážajú národné aerolínie. U nás také neexistujú, ale je možnosť prenájmu od súkromných spoločností. V bohatších krajinách tieto prepravy zabezpečujú vzdušné sily,“ dodal.

Letka ministerstva vnútra zabezpečuje vzdušnú dopravu ústavných činiteľov na krátkych a stredných tratiach dvoma menšími lietadlami Jak-40 a dvoma väčšími lietadlami Tu-154M na stredných a dlhých tratiach. Jaky majú v súčasnosti 40 a 35 rokov.

Tupolevy majú 25 a 16 rokov. Alternatívne spôsoby dopravy predstavujú napríklad prenájom súkromných lietadiel alebo lietanie komerčnými linkami. Ministerstvo vnútra ich však považuje za menej efektívne ako využívanie vlastnej letky.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Paríž #Martin Glváč #Bastila #Jak-40