Súťažiaci si zmerali sily v jazde zručnosti i v paralelnom slalome. Cestári však tvrdia, že v zime to také ľahké nebude.
Prekonávanie prekážok, cúvanie do obmedzených priestorov, parkovanie a paralelný slalom dvoch vodičov pod časovým tlakom. To všetko na vozidlách zimnej údržby, ale bez snehu. „Cieľom desiateho ročníka Cestárskeho rodea je ukázať verejnosti šikovnosť našich šoférov a dokázať, že to na cestách nemajú vždy jednoduché,“ priblížil zámer podujatia prezident Slovenskej cestnej spoločnosti Ján Šedivý.
Aj napriek sťaženým súťažným podmienkam im však dnes pochopiteľne chýbalo to podstatné – sneh. Každoročne sa na slovenských cestách stretávame so situáciou, keď cestárov napadnuté množstvo snehu prekvapí.,,V zime to pôjde ťažšie, musia byť opatrnejší a je to aj o technike, ktorú majú k dispozícii," vysvetľuje Šedivý. Podľa jeho slov je problém v nedostatku financií a v tolerancii slovenských vodičov. Jednotlivé regióny nemajú dosť prostriedkov na zakúpenie dostatku vozidiel na zimnú údržbu. Cestári si preto musia stanoviť priority, ktorými sú najfrekventovanejšie trasy.
Aj Marián Zibura, hlavný rozhodca podujatia a zakladateľ Cestárskeho rodea, vidí problém v tolerancii šoférov. „Keď chodia v decembri do Tatier s návesom a majú nasadené hladké letné pneumatiky, tam cestári nič nezmôžu,“ vysvetľuje.
Ani podľa Františka Valtera, účastníka súťaže z Bratislavského kraja, to tak hladko v zime nepôjde. „Toto je situácia, ktorá sa nedá porovnať so zimnou údržbou. Vtedy sú podmienky úplne iné,“ vysvetľuje Valter.
Každoročne sa Cestárske rodeo koná v rôznych regiónoch Slovenska, z ktorých sa najlepší prebojujú do celoslovenského kola. Tento rok akcia vyvrcholila v Bratislave, v rámci Dní slovenských cestárov 9. a 10. októbra. Podujatie organizuje Slovenská cestná spoločnosť. Minulý rok sa akcia konala v Košiciach a o rok zavíta do Žiliny.
Prvý deň účastníkov čakali odborné prednášky a v piatok si 21 cestárov zmeralo svoje sily v dvoch súťažných disciplínach.,,Najprv musia v jazde zručnosti jednotlivo zdolávať rôzne prekážky. Cúvajú a jazdia v obmedzených priestoroch. Pri paralelnom slalome už idú dvaja vodiči vedľa seba a zdolávajú prekážky. Za každý dotyk kužeľa sa počítajú trestné sekundy. Ich jazda musí byť nielen rýchla, ale aj hladká a bezproblémová," priblížil disciplíny Šedivý. Do druhého kola, čiže do paralelnej jazdy, sa z celkových 21 účastníkov prebojovali 16, z ktorých sa časovo najslabší postupne vyraďovali.
Jednoznačnými víťazmi súťaže sa stali cestári z Košického samosprávneho kraja. V jazde zručnosti bol najšikovnejším František Pribula a v paralelnom slalome si prvenstvo vybojoval Milan Hajdu. „Na východe máme viac horských terénov, ťažšie podmienky a sme preto viac trénovaní,“ vysvetľuje prvenstvo Hajdu.
Marián Zibura poukázal na diametrálnu odlišnosť medzi jednotlivými súťažiacimi. „Je priepastný rozdiel medzi vodičmi. Prvenstvo patrí mužom z východného Slovenska. Majú iné podmienky a sú viac trénovaní. No napriek tomu si myslím, že taká výrazná odlišnosť by nemala byť,“ hodnotí výsledok Zibura.