Šmejdi skúšajú aj vedomostné súťaže

Lákavá ponuka, vidina rýchlej výhry a dôverčivosť. Na svoje nekalé praktiky nalákali šmejdi opäť ďalších slovenských spotrebiteľov.

11.11.2014 14:00
Peniaze, euro, mešec Foto:
Šmejdi vo svojich praktikách najnovšie stavili na lákavú možnosť peňažnej výhry. /Ilustračné foto/
debata (5)

Tentoraz sa šiesti spotrebitelia chytili do pasce izraelských spoločností. Ponúkali možnosť zapojiť sa do bezplatného internetového prieskumu s možnou finančnou výhrou. Z prieskumu sa napokon vykľula spoplatnená vedomostná súťaž.

Dve izraelské spoločnosti prostredníctvom reklamy na internetových vyhľadávačov, sociálnej siete a hudobných stránok propagovali možnosť zapojiť sa do bezplatného spotrebiteľského prieskumu. Ním lákali na finančnú výhru 850 eur. Po kliknutí na prieskum sa im zobrazila spoplatnená vedomostná súťaž.

Po zodpovedaní jednoduchých otázok boli súťažiaci požiadaní o zadanie telefónneho čísla a v závere prihlasovanie podliehalo potvrdeniu sms správou. Ňou sa zaviazali platiť týždenný členský poplatok 6,40 eura. Správu museli zaslať najneskôr do 90 sekúnd od prihlásenia, aby nestratili šancu na výhru. „Človek sa dostáva do časovej tiesne pre možnosť zúčastniť sa na prieskume. Za túto dobu nemá možnosť prečítať si zmluvné podmienky, ktoré nekorešpondujú s podstatou prieskumu,“ vysvetľuje Danuša Krkošová, z tlačového oddelenia Slovenskej obchodnej inšpekcie. Tá na ďalší prípad nekalých praktík šmejdov poukázala minulý týždeň.

Oprávnenie kontrolovať spoločnosti z tretích krajín Slovenská obchodná inšpekcia nemá. Na obchodné praktiky upozorňuje verejnosť na svojom webe a prípad chce riešiť v spolupráci s národným orgánom na ochranu spotrebiteľov v Izraeli. Platba prebieha cez sms bránu a telefonickú podporu, ktorú zabezpečuje firma na Slovensku. Tá podľa zistení Slovenskej obchodnej inšpekcie nenesie zodpovednosť za konanie izraelských spoločností.

Prvé podnety občanov inšpekcia dostala ešte v máji. K pondelňajšiemu dňu registruje šiestich spotrebiteľov, ktorí sa do údajného prieskumu zapojili. Podľa podmienok súťaže majú poškodení možnosť od registrácie bezplatne odstúpiť, ale vzniknutú škodu im nikto nenahradí. Právnička Jana Pajtášová z občianskeho združenia Právne služby spotrebiteľom a vlastníkom bytov poukázala na dve možnosti. „Brániť sa proti neprijateľným poplatkom na všeobecnom súde v mieste bydliska spotrebiteľa, alebo to nechať tak, aby spoločnosť žalovala spotrebiteľa, ak ho vôbec bude žalovať,“ priblížila. Podľa Pajtášovej ide väčšinou o sezónne spoločnosti, ktoré z trhu zmiznú hneď po tom, čo sa ich praktiky prevalia.

Mária Tkáčiková, predsedníčka Združenia na ochranu občana spotrebiteľa HOOS, radí, aby sa ľudia nezapájali do takýchto súťaží. Podľa nej spoločnosti svojimi praktikami uvádzajú ľudí do tiesne, keď urobia rozhodnutie, ktoré by inak nespravili.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #podvod #Šmejdi