Ľadová kalamita z Česka k nám nedorazí

Kolapsu dopravy a problémom s elektrinou, ktoré v utorok spôsobila poľadovica v Českej republike, by sa Slovensko malo vyhnúť.

03.12.2014 08:00
debata

Hoci zamrznuté cesty aj u nás už od pondelka trápia vodičov, podľa meteorológa sa v priebehu týždňa bude poľadovica tvoriť len ojedinele, a to na strednom či východnom Slovensku. Pre nepriaznivé počasie polícia do utorňajšieho večera evidovala za posledné dva dni 55 nehôd s troma ťažko zranenými osobami.

Mrznúci dážď v utorok padal najmä na strednom a severnom Slovensku. Na viacerých horských priechodoch ako Zbojská či Nitrianske Pravno – Fačkovské sedlo platia obmedzenia pre kamionistov.

Meteorológ Pavol Beránek zo Slovenského hydrometeorolo­gického ústavu (SHMÚ) uviedol, že z noci na stredu a počas celého dňa sa môže na cestách vyskytovať poľadovica aj naďalej, ale len ojedinele na malých plochách. „Určite to nebude v takých rozmeroch ako v Česku. Nedá sa presne špecifikovať, kde sa vyskytne, ale najväčšia pravdepodobnosť je na strednom a východnom Slovensku,“ spresnil. SHMÚ vydal preto pre stredné a východné Slovensko na dnešok do 10 hodiny výstrahu prvého stupňa.

Výdatnejšie sneženie podľa meteorológa v najbližších troch dňoch nehrozí. Upozorňuje však, že zmena môže nastať koncom tohto alebo začiatkom budúceho týždňa. „To je však veľmi ďaleko, nedá sa to presne určiť,“ podotkol Beránek. Dovtedy bude podľa neho cez deň väčšinou slabo nad nulou, v noci sa teplota bude pohybovať okolo bodu mrazu.

Nehodám sa dá predchádzať

Polícia pre nepriaznivé počasie od pondelka zaznamenala na cestách 55 havárií. „Nehody sa našťastie zaobišli bez smrteľných následkov, ťažko sa zranili tri osoby, ľahko 28,“ spresnila hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová. Polícia vyzýva vodičov, aby prispôsobili jazdu stavu vozovky a neponáhľali sa. Na ceste sa môže tvoriť nielen poľadovica, ale aj snehové jazyky, a preto by mali byť opatrní.

Predchádzať nehodovosti v zimnom počasí sa podľa polície dá nižšou rýchlosťou, väčšou vzdialenosťou medzi vozidlami a použitím zimných pneumatík. „Treba si uvedomiť aj dôležitú vec, na zasneženom povrchu vozovky sa predlžuje aj brzdná dráha. To znamená, že vozidlo prejde dlhšiu vzdialenosť, kým úplne zastaví,“ dodala Baloghová. Vodiči by si mali dávať pozor najmä pri dávaní prednosti chodcom na priechodoch.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského 55 nehôd v priebehu takmer dvoch dní nie je vysoké číslo. Podotkol však, že nehody nie sú spôsobené aktuálnym počasím, ale tým, že vodiči mu neprispôsobili svoju jazdu. „To znamená neprimeraná rýchlosť na zľadovatenej vozovke či jazda na letných pneumatikách,“ vymenoval analytik.

Pri poľadoviciach hrozí viac šmykov

Inštruktor z profesionálnej školy šmyku Super Drive Marián Čabák doplnil, že jeden z hlavných dôvodov nehôd je nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi autami. „V horšom počasí by mala byť odporúčaná vzdialenosť aj viac než dve či tri sekundy, ako to uvádza legislatíva. Vodič by mal byť schopný zastaviť na tú vzdialenosť, na akú má odhad,“ vysvetlil.

Dvoj- či trojsekundová vzdialenosť je taká, akú auto prejde za tento čas. V prepočte to znamená, že napríklad pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu je dvojsekundová vzdialenosť medzi autami 27 metrov, pri 90-kilometrovej rýchlosti je to 50 metrov a pri rýchlosti 130 kilometrov na diaľnici je odporúčaná vzdialenosť 72 metrov.

Poľadovica prináša aj zvýšené riziko šmyku. Podľa Čabáka vodiči sa dostávajú do šmyku najmä v zákrutách či pri prudkom predbiehaní a zaraďovaní sa na rovnej ceste. Najčastejšie je to na rýchlostných cestách či v obojsmernej premávke mimo obce, nie na diaľniciach.

Čabák rozlišuje nedotáčavý šmyk, keď sa šmýkajú predné kolesá, a pretáčavý šmyk, ktorý sa týka šmýkania zadnej nápravy. Pri šmyku predných kolies odporúča inštruktor v prvom rade neprepadať panike a nedupať na brzdu, pretože situácia sa tým len zhorší. Vodič by sa podľa neho mal snažiť len udržať auto na ceste. Pri šmýkaní zadných kolies vodič musí okamžite točiť volantom proti smeru zákruty.

„Idete napríklad autom v pravotočivej zákrute, kedy odstredivé sily pôsobia na auto smerom doľava. Čiže keď sa zadné kolesá začnú šmýkať doľava, treba aj volant točiť doľava, do protismeru zákruty,“ vysvetlil. Dodal, že pri predchádzaní nehodám je nevyhnutnosťou mať auto v dobrom technickom stave.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #počasie #Česko #poľadovica #kalamita