Na elektronické kolky stáli v rade

Desiatky ľudí na katastrálnom úrade sa tlačili pred jedným automatom, ktorý im vydával kolky. Druhý kiosk, stroj na e-kolky, nefungoval. Nervozita z komplikovanej obsluhy počítača stúpala. Ľudia nad ním stáli a nadávali.

07.01.2015 11:00
kolky, poplatok, kataster , kiosk, ekolok, ekolky Foto: ,
Na katastrálnom úrade v Bratislave fungoval tento pondelok z dvoch kioskov len jeden.
debata (6)

Stláčali jednu voľbu za druhou, pokiaľ sa nedostali k typu kolku, ktorý potrebovali. Ich sťažnosti na mieste boli zbytočné. Zamestnanci úradu totiž obsluhu automatov na starosti nemajú, zastrešuje ich Slovenská pošta.

Tento rok priniesol koniec papierovým kolkom, ktoré si ľudia kupovali v pobočkách pôšt. Na úradoch už fungujú automaty, ktoré vydávajú tzv. elektronické kolky. Ich kúpa má byť jednoduchá. Človek si z menu na displeji vyberie druh kolku a vloží do automatu peniaze. Realita je však iná. Pri neprehľadnom menu stoja rady. Každá kúpa trvá minúty, a ak sa človek pomýli, čas sa predlžuje. Zvedenie e-kolkov malo pritom zjednodušiť vybavovanie dokladov. Základnou ideou toho bolo, že ľudia všetko potrebné dostanú na jednom mieste.

Na Katastrálnom úrade v Bratislave tento pondelok z dvoch kioskov fungoval len jeden, okolo neho vyčkávala skupina ľudí. Pri vstupe na úrad si síce vytlačili poradové čísla, tie však pre dlhý rad pri kiosku strácali význam. Bolo preto bežné, že od automatu takmer utekali k úradníčkam za priehradkami.

Najväčší problém pre nich bolo komplikované menu. Na displeji sa totiž bolo treba najprv preklikať rôznymi výberovými kategóriami a až potom sa človek dopracoval k hodnote a druhu kolku. Ľudia v rade si navzájom radili. Adrenalín im zvýšil realitný maklér, ktorý naraz potreboval viac kolkov. Kým si ich vybavil, ostatní čakali pol hodiny.

Eva (48) z Bratislavy si na katastrálnom úrade vybavovala doklady potrebné na predaj nehnuteľnosti. Doma si prostredníctvom internetu zistila, že bude potrebovať kolok v hodnote 266 eur. Po príchode na úrad si cez kiosk zaplatila 266-eurovú známku. Spokojná, že má všetky potrebné náležitosti na vystavenie dokladov k dispozícii, prešla k okienku, kde vybavujú predaj nehnuteľnosti. „Vtedy sa ma úradníčka na priehradke opýtala, prečo som si zakúpila práve tento kolok. Vraj v mojom prípade stačí aj 8-eurový,“ hovorí o skúsenostiach E­va.

Na úrade jej poradili, aby si zakúpila 8-eurovú známku a o vrátenie rozdielu nech požiada Slovenskú poštu, ktorá automaty prevádzkuje a rieši aj komplikácie spojené s predajom kolkov. S vyplnenou žiadosťou sa teda obrátila na poštu, kde spolu s ňou musela predložiť potvrdenie o úhrade oboch kolkov. Tým má dokázať, že došlo k omylu. Na vybavenie žiadosti a vrátenie peňazí má pošta 30 dní. „Mne tá čiastka z účtu až tak nechýbala, ale čo ak sa podobne pomýli človek, ktorý má na účte iba mesačnú výplatu?“ pýta sa Bratislavčanka.

Podľa tridsiatničky Petry z Bratislavy e-kolky sú pozitívnou zmenou, keďže si doklady dokáže vybaviť pod jednou strechou. Nad nedostatkami sa len pousmiala. Kým s manželom vystáli dlhý rad, ich malý syn si spríjemňoval chvíle v detskom kútiku. „Počítali sme, že tu bude menej ľudí, keďže zajtra je sviatok. Síce ich tu je menej, ako v bežné dni, no funguje len jeden automat na kolky a ľudí to zdržiava,“ opísala.

S automatom sa potrápil Zoltán (27), ktorý ho použil druhýkrát v živote. „Pri platbe som sledoval hlavný displej na kiosku a až neskôr som si všimol, že heslo k platobnej karte počítač odo mňa žiada na inom zabudovanom malom displeji, ktorý som si vôbec nevšimol,“ rozpráva Zoltán. Prvú platbu kartou tak prešvihol, lebo mu vypršalo 80 sekúnd, ktoré má na uskutočnenie platby. Ľudia stojaci za ním si museli počkať, kým svoju voľbu zopakuje opäť. Zoltán dodal, že systém je síce komplikovaný, myslí si však, že mladší by ho mali zvládnuť. Problém podľa neho môžu mať starší ľudia.

29-ročný Pavol bol z čakania nahnevaný. Podľa neho by na katastrálnom úrade malo byť viac automatov. „Keby ich bolo aspoň päť. Ale dva? Systém obsahuje zbytočne veľa možností, ktorými sa musíte preklikať. Ja si potrebujem len vybrať, či chcem 8-, alebo 10-eurový kolok, ostatné ma nezaujíma,“ povedal Bratislavčan.

So sťažnosťami sa však zbytočne obracali na zamestnancov úradu. Tí im pomôcť nedokázali, pretože celú prevádzku zabezpečuje Slovenská pošta. Jednotlivé kiosky komunikujú prostredníctvom počítačového systému s odborníkmi pošty. Ak systém poukáže na nejaké komplikácie, pracovníci pošty urobia kontrolu automatov.

Stali sa už aj také prípady, keď človek hodil do automatu peniaze, práve vtedy sa však minula zásoba pásky, na ktorú sa tlačí čiarový kód, a kolok nedostal. V takom prípade klient musí počkať na doplnenie pásky alebo použiť druhý stroj, ak je v prevádzke. O vrátenie peňazí musí požiadať Slovenskú poštu.

Má to byť najmodernejší platobný systém

Nový systém e-kolkov. Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
kolky, poplatok, kataster , kiosk, ekolok, ekolky Nový systém e-kolkov.

Nový systém e-kolkov, ktorý nahradil papierové kolkové známky v pobočkách Slovenskej pošty, sľuboval niekoľko výhod. Kiosky, čiže automaty na výdaj e-kolkov, mali ľuďom ušetriť čas a rozšíriť možnosti platieb. Ide o najmodernejší platobný systém v Európe, ktorý bol na Slovensku nasadzovaný postupne od apríla 2014. E-kolky môžu ľudia nakúpiť priamo na jednotlivých úradoch verejnej správy, ako sú katastrálne úrady či dopravný inšpektorát. Platiť môžu hotovosťou, maximálne do výšky 300 eur aj platobnou kartou bez obmedzení. Automaty na kolky sa líšia podľa toho, kde sú umiestnené. Kolky zakúpené na jednotlivých úradoch sa nemôžu prenášať, napríklad kolok zakúpený na okresnom úrade je na polícii nepoužiteľný. Výhodou oproti minulosti je aj možnosť výberu presnej sumy. Doteraz sa často museli viaceré kolky skladať dokopy. Súčasné kiosky poskytujú túto možnosť v jednom kroku.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská pošta #kolky #elektronické kolky