Veľký návrat časeniek. Lekári váhajú

Desať až pätnásť pacientov nervózne postáva pred dverami čakárne. Sú zatvorené, prišli ešte pred začiatkom ordinačných hodín. Zdravotná sestra otvorí dvere a húf ľudí sa vrhne na škatuľku s časenkami.

16.02.2015 20:00 , aktualizované: 17.02.2015 07:00
čakáreň, nemocnica, pacienti Foto: ,
Lekári rozmýšľajú, či sa po 1. apríli vrátia k časenkám.
debata (168)

Každý chce mať najlepšie poradové číslo, aby nemusel čakať hodiny, alebo aby sa vôbec dostal do ambulancie. Boj o takéto „miestenky“ bol v niektorých ambulanciách roky minulosťou. Dnes hrozí, že sa vráti.

Parlament minulý týždeň zrušil poplatok za prednostné vyšetrenie, od apríla by ho už lekári nemali vyberať. Tí teraz rozmýšľajú, čo budú po tomto termíne robiť. Či vrátia časenky alebo po pracovnej dobe budú brať takých pacientov, s ktorými sa dohodnú na platbe. V takomto prípade však pacient bude hradiť samotný výkon lekára, a to už budú vyššie ceny, ako je dnes výška samotného poplatku za prednosť. V objednávaní na termín zadarmo lekári zmysel nevidia. O pomoc chcú požiadať aj zdravotné poisťovne.

Kožná lekárka z Trenčianskeho kraja využíva časenky, odkedy si otvorila vlastnú ambulanciu. Jej sestrička každé ráno vyloží 30 čísel, na ktoré už čakajú piati, ale občas aj desiati pacienti. „Niekedy sa stalo, že o desiatej už neboli žiadne časenky. Ľudia preto začali využívať prednostné vyšetrenia a priplatili si. Ak sme mali napríklad dvoch objednaných, nevyložili sme všetkých 30 čísel, ale len 28. Pacienti boli spokojní,“ hovorí lekárka, ktorá nechce zverejniť svoje meno. Podľa nej sa nikto nepredbiehal, nesťažoval a pacienti si často ani nevšimli, že je medzi nimi aj platiaci človek.

Čo bude od apríla robiť? „Pre nás sa veľa nezmení, opäť budeme vykladať všetkých 30 časeniek. Ale niektorým pacientom prednostné vyšetrenia vyhovovali, oni sú teraz nespokojní,“ podotkla kožná lekárka.

Nad časenkami uvažujú aj ďalší oslovení lekári. Sľubujú si od nich prehľadnosť a určitý ústupok pracujúcim ľuďom, ktorí nemôžu čakať niekoľko hodín u lekára. „Ráno si vyzdvihnú časenku, sestrička im vysvetlí, kedy sa zhruba dostanú na rad a ušetria množstvo času,“ myslí si gynekologička z Košíc.

Pacientom sa však vyčkávanie pred ambulanciou nepáči. „Nerozumiem, prečo nás lekári nemôžu objednať na presný termín, ale bez poplatku. Napríklad u zubárov to bežne funguje a stretla som sa s tým aj u ortopéda. Takto by sme si boli všetci rovní a nikto by nemusel platiť,“ hovorí Martina Krnáčová zo Zvolena.

Doktori stále zvažujú, akým spôsobom budú manažovať svojich pacientov. Objednávanie na čas a bez poplatku by ich zruinovalo a pacientom ešte predĺžilo čas v čakárni. Myslí si to Ladislav Pásztor, prezident Asociácie súkromných lekárov. „Ak by sme totiž pacientov objednávali v 10-minútových intervaloch, tak za šesť hodín, počas ktorých lekár bežne ordinuje, by sme vzali 36 pacientov. Lenže bez objednávania vyšetríme viacerých. Nesnažme sa všetko normovať, veď zdravotníctvo nie je výroba tankov,“ hovorí Pásztor s tým, že počas dňa môže prísť do ambulancie akútny pacient alebo tehotná žena a celý harmonogram objednaní sa zrúti. Bezplatné objednávanie by podľa neho ublížilo všetkým. Pacienti by dlhšie čakali a lekári by nevyžili. „Tento systém by mohol fungovať jedine v prípade, že by sme dostávali viac peňazí od poisťovní. Pravdepodobne od nich budeme žiadať kompenzáciu,“ doplnil Pásztor.

Prezident Slovenskej lekárskej únie špecialistov Andrej Janco však odmieta, aby lekári žiadali o nejakú kompenzáciu. Podľa neho by stačilo, ak by zdravotné poisťovne dali lekárom to, na čo majú nárok. „My sa tu teraz zaoberáme poplatkami, ale najväčší problém je kdesi úplne inde. Zdravotné poisťovne nám uhrádzajú čím ďalej menej peňazí a nedávajú nám všetko, čo by mali. Nepotrebujeme žiadne kompenzácie, chceme len úhradu za zdravotnú starostlivosť, ktorú sme vykonali. Namiesto toho sa peniaze odlievajú a vytvárajú poisťovniam obrovské zisky,“ tvrdí Janco.

Denník Pravda oslovil najväčšiu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu s otázkou, či plánuje lekárom zvýšiť kapitácie a kompenzovať tak zrušené poplatky za prednostné vyšetrenie. Odpovedi sa vyhla. „Naša poisťovňa každoročne zvyšuje tak kapitačné platby, ako aj úhrady za preventívne výkony a ďalšie výkony hradené nad rámec kapitácie,“ uviedla hovorkyňa poisťovne Eva Ravingerová. Naposledy podľa nej zvyšovala platby pre všeobecných lekárov pre dospelých v januári tohto roka a ďalšiu úpravu plánuje od júla.

Ak by poisťovne lekárom nepridali, tí zvažujú prácu mimo ordinačných hodín. „Aj keď som detská lekárka a väčšinu pacientov musím riešiť okamžite, stane sa, že ma rodičia požiadajú o presný termín. Nemôžu sa uvoľniť z práce, alebo len potrebujú vedieť, kedy majú k druhému dieťaťu zavolať opatrovateľku. Preto zvažujem, že by som ostávala po ordinačných hodinách, čo by však bolo platené,“ uvažuje nad ďalšou možnosťou detská lekárka Eva Antónyová. Najprv si chce počkať na definitívne podpísanie zákona a potom bude zisťovať, či by o takúto službu bol záujem.

„Aj to je jedno z riešení. Lekár by si v stanovené dni vyčlenil napríklad dve hodiny, keď by ordinoval mimo zdravotnej poisťovne. Pacient by nemusel čakať, ale celý výkon by si uhradil sám,“ hovorí Pásztor.

© Autorské práva vyhradené

168 debata chyba
Viac na túto tému: #lekári #pacienti #vyšetrenie #čakáreň #časenky