Hra s pacientom. Poisťovne priškrtili kúpeľné kohútiky

Kúpeľná liečba nie je dostupná tak ako v minulosti. Zdravotné poisťovne zrejme v snahe ušetriť si vytvorili vlastné pravidlá, ktoré nemajú oporu v zákone.

17.02.2015 20:00 , aktualizované: 18.02.2015 07:00
Všeobecná zdravotná poisťovňa Foto:
Všeobecná zdravotná poisťovňa má vlastné kritéria na to, komu pridelí kúpele.
debata (34)

Chronickým pacientom schvália kúpeľnú liečbu až po tom, čo najprv absolvujú rehabilitáciu v ambulancii. Ak tá nezaberie, človeka potom posúvajú do kúpeľov. Tým však rehabilitáciu platia dvakrát. V skutočnosti tak namiesto šetrenia plytvajú.

Na tieto praktiky upozornil denník Pravda čitateľ, ktorého meno má redakcia k dispozícii. Na konci minulého roka požiadal svojho všeobecného lekára o kúpeľnú liečbu, pretože po nehode má bolesti chrbtice. Lekár ho najprv poslal k ortopédovi, ktorý mal potvrdiť, že jeho stav si vyžaduje kúpele. Ten ho však oboznámil s požiadavkami jeho poisťovne Všeobecnej zdravotnej.

„Povedal mi, že na to, aby som sa dostal na kúpeľnú liečbu, musím absolvovať niekoľko ambulantných rehabilitácií. Vraj je to nová požiadavka zo strany poisťovne,“ povedal penzista, ktorý pred niekoľkými rokmi už v kúpeľoch bol, no na podobné komplikácie si nespomína. Požiadal preto o vysvetlenie poisťovňu, ktorá potvrdila slová ortopéda. Necelý mesiac dochádzal na rehabilitáciu do ambulancie, aby nakoniec lekár skonštatoval, že liečba bola neúčinná a odporučil mu kúpele.

Postup Všeobecnej zdravotnej poisťovne jej hovorkyňa Eva Ravingerová odôvodňuje tým, že u pacientov je úspešná aj ambulantná liečba. „Liečba mnohých pacientov je úspešne vyriešená v rámci ambulantnej alebo ústavnej zdravotnej starostlivosti a kúpeľná starostlivosť tak nemusí byť poskytnutá,“ dodala. Upozornila, že kúpeľná liečba je len doplnková, a preto nemôže byť liečbou prvej voľby.

Rovnaké kritériá má aj poisťovňa Union. „Je potrebné vyčerpať všetky možnosti ambulantnej liečby, medzi ktoré patrí aj rehabilitačná liečba, a to pri pohybových a nervových ochoreniach. Až v prípade, že ošetrujúci lekár posúdi, že táto liečba nie je dostatočne efektívna, môže navrhnúť kúpeľnú starostlivosť ako doplnkovú liečbu,“ uviedla Judita Smatanová, hovorkyňa poisťovne. Dodala, že tieto požiadavky neplatia len pre chronických pacientov, ale aj niektorých akútnych. A to sú ľudia po operáciách alebo úrazoch. Aké podmienky si v takýchto prípadoch kladie zdravotná poisťovňa Dôvera, nie je jasné, na otázky denníka Pravda neodpovedala.

Ministerstvo zdravotníctva podľa jeho hovorkyne Martiny Šoltésovej problém v konaní poisťovní nevidí. Zato zástupcovia pacientov áno. Pravidlá, ktoré si diktujú poisťovne, prekvapili Katarínu Kafkovú, prezidentku Asociácie pre ochranu práv pacientov. „Nejde o štandardný postup, počujem o tom prvýkrát. V asociácii zatiaľ neriešime takéto podnety pacientov, ale v takomto prípade odporúčame obrátiť sa na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“ reagovala Kafková.

Hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Soňa Valášiková iba odkázala, že ak je pacient nespokojný s rozhodnutím zdravotnej poisťovne, môže sa písomne obrátiť na úrad, ktorý prešetrí postup zdravotnej poisťovne.

Názory lekárov na postupy poisťovní sa rozchádzajú. Jedni tvrdia, že ide o štandardný postup a ďalší hovoria o „hre s pacientom“. „Dnes je tendencia výrazne redukovať kúpele pre chronických pacientov. Kúpeľnú liečbu priznávajú naozaj len pacientom so závažným ochorením. Je to hra s pacientom,“ uviedol bratislavský ortopéd, ktorý nechcel byť menovaný. Priznáva, že v praxi sleduje, že viacerí chronickí pacienti majú žiadosť o kúpeľnú liečbu zamietnutú. Dôvod podľa neho je, že poisťovne trvajú na ambulantnej rehabilitácii. „Tým pádom sa naťahuje čas a pacientov takouto hrou odrádzajú, aby sa opakovane pokúšali o pobyt v kúpeľoch,“ dodal.

Podľa Juraja Mistríka, všeobecného lekára a kardiológa, je to obecná formulácia zo strany poisťovne. „Na pohybový aparát je tých žiadostí veľa. Poisťovňa ich nie je schopná uspokojiť z hľadiska financií, ktoré má vyčlenené,“ myslí si Mistrík. Podľa neho však ide o štandardný postup pri odporúčaní kúpeľnej liečby.

Trend, ktorý presadzujú poisťovne, potvrdzujú aj kúpele. „Je to nejaké interné nariadenie, predpis poisťovní, do ktorého my nevidíme. Ony síce tvrdia, že limity nemajú, ale vidíme, že návrhov od všeobecných lekárov je menej,“ uviedla Tamara Šatanová, ekonomicko-obchodná riaditeľka Bardejovských kúpeľov. Na obmedzenie poisťovní podľa nej doplácajú najmä pacienti s ochoreniami pohybového aparátu, žlčníka a cukrovkári. „Poisťovne teraz požadujú rôzne priam "dôkazy“, že klient absolvoval predchádzajúce rehabilitácie, aby mu kúpeľnú liečbu potvrdili," dodala Šatanová.

Obchodno-ekonomická námestníčka Aqua-Vital parku Lúčky Slávka Medveďová si tiež myslí, že ide pravdepodobne o vnútorné pravidlá poisťovní. „Pacientom odporúčame, aby mali aspoň dve návštevy ambulantnej rehabilitácie a poisťovňa im až potom kúpele potvrdí,“ uviedla.

Zdravotné poisťovne však o obmedzení kúpeľov na webových stránkach neinformujú. Majú zverejnené podmienky, kedy má pacient nárok na túto liečbu. Pri chronických diagnózach nie je žiadna zmienka o tom, že by mal pacient najprv podstúpiť rehabilitáciu v ambulancii.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #poisťovňa #liečba #kúpele