Mladí vodiči: Málo skúseností a veľké ego

Podceňujú situáciu a preceňujú vlastné sily. Sadajú do rýchlych áut, ktoré nedokážu ovládať. Jazdy mladých vodičov často končia s fatálnymi následkami. Dôvody, prečo takto riskujú, sú podľa odborníkov rôzne - mladosť a s ňou spojená pochabosť, nedostatočná príprava zo strany autoškôl, chýbajúce psychotesty, málo skúseností či chýbajúca dopravná výchova. Pomôcť by mohlo zvýšenie počtu praktických hodín, zaradenie školy šmyku či pravidelné pripomínanie následkov dopravných nehôd. Zmeny v cestnom zákone rezort dopravy už pripravuje.

14.05.2015 14:00
nehoda, Ratnovce, havária Foto:
Dopravná nehoda v Ratnovciach. Zahynula pri nej 75-ročná žena, jej dcéra je ťažko zranená.
debata (23)

Príkladom nezodpovednej jazdy je utorková tragédia, ktorú spôsobil 20-ročný Hlohovčan. V obci Ratnovce v okrese Piešťany nezvládol zákrutu a pri rýchlosti 70 km/h dostal šmyk a narazil do ľudí na autobusovej zastávke. Zasiahol 75-ročnú ženu, ktorá spolu s dcérou (51) sedela na múriku a čakala na autobus.

Zraneniam na mieste podľahla, dcéru s vážnymi poraneniami previezli do nitrianskej nemocnice. Alkohol u mladíka nezistili, z doterajších informácií vyplýva, že išiel príliš rýchlo, v obci prekročil povolenú päťdesiatku. Polícia v prípade začala trestné stíhanie pre usmrtenie a ublíženie na zdraví.

Podľa dopravnej psychologičky Eleny Pipiškovej mladí preceňujú svoje vodičské schopnosti. „Majú vodičský preukaz len krátky čas. Je tam minimum skúseností, čo je základ, a potom je dôležitý aj ich vek. Majú tendenciu predvádzať sa, chcú sa ukázať pred niekým a chcú si dokázať, že sú schopní situáciu zvládnuť,“ vysvetľuje dôvody, prečo mladí ľudia za volantom konajú nezodpovedne.

Podľa nej by sa mali zúčastniť na psychologických prednáškach a tiež pripomína chýbajúcu dopravnú výchovu. „Spoločnosti chýba. Vytratili sa informácie, ako správne jazdiť, ako reagovať v kritických situáciách,“ vysvetľuje.

Niektoré krajiny vyvodili z nehôd ľahkovážnych šoférov dôsledky. V USA a na Novom Zélande majú ľudia do 24 rokov zakázané nočné šoférovanie a vo Švédsku tých, ktorí porušujú predpisy, posielajú na psychologické vyšetrenia.

Sprísniť cestný zákon sa minulé leto rozhodli aj Chorváti. Vodiči do 24 rokov nesmú jazdiť na ceste rýchlejšie ako 80 km/h, na rýchlostnej ceste nesmú prekročiť 100 km/h a na diaľnici sú limitovaní rýchlosťou 120 km/h. Podľa Pipiškovej by takéto opatrenia na Slovensku úspech nemali.

„Vodiči majú aj teraz predpísanú rýchlosť v obci 50 km/h a nedodržujú ju,“ uviedla. Okrem obmedzenej rýchlosti sú mladí vodiči v Chorvátsku limitovaní aj výkonom motora. Nesmú šoférovať vozidlo, ktorého výkon je vyšší ako 80 kW, čo predstavuje 109 koní. Nové opatrenia platia rovnako pre domácich, ako aj zahraničných šoférov.

V ľahkej dostupnosti výkonných áut vidí problém aj dopravný analytik Ján Bazovský. „Dostupnosť motorových vozidiel je v súčasnosti neobmedzená a nepredstavuje ekonomický problém. Každý mladý vodič si môže dovoliť vlastné vozidlo a dokonca vysoko výkonné, ale nevie ho ovládať,“ pripomenul analytik.

Podľa neho čerstvým vodičom chýbajú základné znalosti. „Málo vodičov napríklad vie, že keď začína pršať, v prvom okamihu je cesta veľmi šmykľavá, tie kvapky sťahujú k sebe prach a na vozovke vzniká klzký film. Mnohí nemajú odhad pri prejazdoch križovatkami či zákrutami,“ vyrátal Bazovský. Tvrdí, že chýba aj väčší dôraz na výchovu vodičov.

Nedostatočne pripravení sú mladí vodiči aj podľa Mariána Čabáka, inštruktora školy šmyku. „Na Slovensku je tragická príprava mladých ľudí a niektorí sú schopní si vodičský preukaz urobiť v priebehu troch týždňov. V Rakúsku je dĺžka prípravy diametrálne odlišná,“ tvrdí inštruktor.

Okrem toho, že Rakúšania musia vodičský kurz navštevovať minimálne tri mesiace, musia absolvovať aj tréning bezpečnej jazdy. Podobne je to aj vo Švédsku.

„Tí mladí ľudia sú prvé dva roky po skončení kurzu opatrní a potom majú 20 až 25 rokov a zrazu dať plyn na podlahu je pre nich najväčšia zábava,“ mieni Čabák. Dodáva, že na Slovensku chýba prísnejší výcvik a dôraz na prax. „V Rakúsku chodia aj na pohovory s dopravnými psychológmi, aby sa naučili empatii a spolunažívaniu na cestách, že tá cesta nie je len moja,“ uviedol inštruktor.

Systém vzdelávania vodičov sa podľa hovorcu rezortu dopravy Martina Kóňu prehodnocuje aj na Slovensku. „Rezort na základe skúseností z okolitých krajín, kde funguje viacfázové vzdelávanie vodičov, uvažuje o zavedení takzvaných kurzov bezpečnej jazdy,“ informoval Kóňa, podľa ktorého sú zmeny v cestnom zákone zatiaľ v prípravnej fáze.

Ako príklad však uviedol, že v Rakúsku po zavedení povinnej školy šmyku a psychologických pohovoroch sa nehodovosť u mladých znížila o 36 percent. Zmena legislatívy je podľa hovorcu dôležitá najmä z dôvodu, že na cestách jazdia rýchlejšie autá, ktoré si žiadajú zručnejších vodičov.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #nehoda #mladí vodiči