Koľko ju to stálo, povedať nechce. Náklady sa môžu šplhať do státisícov. Sieť je tak v podozrení, že míňa viac, ako si požičala pri svojom štarte vlani v septembri.
V máji mala Sieť podľa vlastných slov 600 bilbordov s hokejovou tematikou, rovnaký počet aj v júni a tento mesiac už s inými vizuálmi. Dohromady je to 1 800 reklamných plôch, čo ju mohlo vyjsť zhruba na 216-tisíc eur pri cene nájmu 120 eur mesačne. Nájomné však môže byť oveľa vyššie. Šéf Obyčajných ľudí Igor Matovič dokonca vypočítal, že podľa ich odhadov Sieť minula za posledný rok dva milióny eur.
Otázne je, či úver z banky pokrýva všetky náklady na takúto masívnu kampaň. Nie je to však len problém Siete, ale aj ďalších strán, pri ktorých nie je jasné, z čoho svoju kampaň financujú.Juraj Marušiak, politológ
Sieť tvrdí, že svoju činnosť financuje z bankového úveru vo výške 800-tisíc eur od českej Fio banky. Zobrala si ho vlani v septembri. Nechce však povedať nielen to, koľko ju vyšla reklamná kampaň, ale ani to, aké má ďalšie režijné náklady na fungovanie. Výročnú správu o výdavkoch za tento rok predloží do parlamentu do konca apríla 2016, voľby budú začiatkom marca. Náklady na prenájom plochy jedného bilbordu môžu byť okolo 110 až 500 eur. Cena závisí od zľavy, obdobia výlepu bilbordov, lukratívnosti ich umiestnenia. Ak sa bilbordová kampaň robí na základe vopred pripravenej stratégie, treba rátať aj s prieskumom.
„Ak má ísť o kvalitný prieskum, možno uvažovať o sume od 50– do 100-tisíc eur,“ povedal odborník na reklamu, ktorý nechcel byť menovaný.
Podpredseda Siete Andrej Hrnčiar pred časom v TA3 vysvetľoval náklady na bilbordy tak, že objemové nákupy sa robia v balíkoch a dajú sa dosiahnuť „naozaj až 70-percentné zľavy“. Odborník však takúto zľavu označil za „papierovú“.
„Prečo by mali dostať takú vysokú zľavu, keď všetci čakajú na voľby a aby sa na nich zahojili,“ poznamenal odborník. Podľa neho muselo ísť o obrovskú objednávku, ktorá znamenala zazmluvnenie takmer celej kapacity spoločnosti.
Navyše, leto je podľa neho hlavnou sezónou bilbordov. V zime nejde o takú lukratívnu záležitosť, lebo sa skoro stmieva a ide o zabitý priestor, ak nie je osvetlený. Pripustil však, že isté zľavy môžu byť podmienené tým, že v oblasti reklamy stále pretrváva kríza a tržby už nie sú také vysoké ako v minulosti.
Politický analytik Ján Baránek povedal, že si treba urobiť záver z toho, že Sieť náklady na svoju bilbordovú kampaň nechce zverejniť. „Jediné, čo by som sledoval, je, že kto dáva, komu dáva a koľko dáva,“ podotkol Baránek.
Podľa politológa Juraja Marušiaka by Sieť náklady na svoju činnosť mala zverejniť, lebo nestačí, že sa bude odvolávať len na to, že svoje výdavky splatí na základe finančného príspevku štátu, ktorý získa na základe výsledkov volieb. „Otázne je, či úver z banky pokrýva všetky náklady na takúto masívnu kampaň. Nie je to však len problém Siete, ale aj ďalších strán, pri ktorých nie je jasné, z čoho svoju kampaň financujú,“ dodal Marušiak.
Politológ Michal Horský zhodnotil, že po bilbordovej prezidentskej kampani Radoslava Procházku strana opakuje podobnú záplavu bilbordov aj v tomto lete. „Je známy Herakleitov citát, že dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš, a teda dvakrát tú istú chybu nezopakuješ. Zdá sa, že v strane Sieť túto myšlienku nepoznajú,“ mienil Horský.
Všetky svoje výdavky zverejní Sieť podľa jej hovorkyne Karolíny Duckej v štruktúre a čase, ktoré jej určuje zákon. Strana podľa Duckej v súčasnosti na podporu svojej verejnej kampane za zavedenie hmotnej zodpovednosti politikov a zákazu schránkových firiem využíva približne 600 bilbordov mesačne. „Keďže využíva iné plochy ako v júni a v máji a niektoré z nich zostali neprelepené, ich počet môže byť opticky vyšší,“ povedala Ducká.
Sieť si plánuje požičať ďalšie peniaze, ktorými chce financovať kampaň pred voľbami. Má ísť o sumu okolo jedného milióna eur. Podľa zákona môžu strany na kampaň minúť maximálne tri milióny eur. Strana mieni svoje záväzky splatiť z príspevku, ktorý politické strany zo zákona dostávajú na svoju činnosť na základe výsledkov volieb.
S novou ponukou pre Sieť vyšiel v utorok jej konkurent Matovič. Rozhodol sa jej z rodinných financií ponúknuť úver vo výške tri milióny eur bez ručenia a bez úrokov. Podmienkou je, aby Sieť na svojom webe zverejnila každú objednávku a faktúru z kampane Procházku, ako aj strany.
„Radšej budem platiť kampaň konkurenčnej politickej strany, ako by som sa mal prizerať tomu, ako sa čím ďalej tým viac zamotáva do chápadiel utajených sponzorov, oligarchov a finančných skupín,“ vyhlásil Matovič. Podľa neho Sieť má všade bilbordy, megabordy a inzerciu. Vyrátal, že podľa ich odborných odhadov minula za posledný rok spolu s prezidentskou kampaňou Procházku dva milióny eur a že išlo o peniaze „mimo oficiálneho účtovníctva“.
Ako Matovič ďalej pokračoval v odhadoch, len bilbordy mali Sieť mesačne vyjsť približne na 200-tisíc eur, približne 47 megabordov na ďalších okolo 50-tisíc eur. Pripočítal k tomu aj kancelárske priestory, náklady na zamestnancov, prieskumy a reklamnú agentúru, čo sú podľa neho výdavky okolo 60– až 70-tisíc eur.
Za jediný mesiac tak v Sieti minuli toľko, z čoho mala žiť celý rok, tvrdil Matovič. Pred časom núkal Procházkovej strane, aby si vzájomne kontrolovali finančné operácie.
Procházkova strana však túto ponuku, vrátane utorkovej o poskytnutí úveru, odmietla s tým, že dokončuje rokovania o poskytnutí ďalšieho úveru. „Práve banka pre nás predstavuje dôveryhodného veriteľa s nespochybniteľnými finančnými zdrojmi. Toto je zároveň až do volieb posledná reakcia Siete na akékoľvek nápady poslanca Matoviča,“ reagovala hovorkyňa Siete.