Terény sú v Slovenskom raji rôzne, pre turistov aj pre techniku

Riaditeľ Správy Národného parku Slovenský raj Tomáš Dražil hovorí, že terény sú v tejto oblasti náročné, ale nie zas takej obťažnosti ako v Tatrách. Ľudia, hlavne s deťmi, podceňujú oblečenie aj náročnosť trás.

19.07.2015 20:00
vrtuľník, nehoda, slovenský raj, zrútenie Foto: ,
Vrak vrtuľníka, v ktorom zahynuli štyria záchranári.
debata (3)

Do akej miery je Slovenský raj náročný pre turistu?
Obťažnosť trás je rôzna. Od úplne jednoduchých túr, skoro ako prechádzka mestom, až po dosť náročné. Tie náročnejšie terény sú hlavne v tom, že niektoré tiesňavy sú sprístupnené rebríkmi a stúpačkami, sú tam vodopády, treba si dávať veľký pozor. Nehovorím, že sa to nedá zvládnuť. Tieto trasy sú určené bežným turistom, ale musia byť patrične vybavení.

Pre starých ľudí a malé deti je nutné zvážiť niektoré túry do tiesňav. Treba si vybrať tú správnu trasu. Treba povedať, že nie je tu horolezecký terén, ako napríklad vo Vysokých Tatrách. Túry sú ťažšie hlavne vtedy, keď je vlhko. Samozrejme, v zime treba už mať ďalšie pomôcky, akými sú mačky, čakany, a je to pre ľudí, ktorí to zvládnu.

Ako je to s prístupnosťou záchrannej techniky?
Prístup záchranárov je tiež rôzny. Operátori v operačnom stredisku rozhodnú, aký prostriedok pošlú. Či už ide o sanitku, alebo vrtuľník. Najčastejší transport je, že záchranári zraneného turistu odnesú na nosidlách. Samozrejme, že v tiesňavách, kde je terén neprístupný, treba použiť vrtuľník a treba k zranenému zlaniť. Vyžaduje si to prístup horských záchranárov, nielen zdravotníkov.

Aký terén bol pri nešťastnom páde vrtuľníka?
Neviem to posúdiť a nechcem nad tým špekulovať. To treba nechať na vyšetrovateľov. Záchranári sú cvičení na rôzne terény a vrtuľníky sa pohybujú v rôznych terénoch. Ťažko je hodnotiť, čo mohlo spôsobiť nešťastnú tragédiu, pri ktorej vrtuľník havaroval. Pre peších či pre cyklotúry sú trasy rôznej obťažnosti. V Slovenskom raji nie je bežné, že sú tu smrteľné úrazy turistov, je ich rádovo menej ako v Tatrách.

Kde robia turisti najčastejšie chyby?
Gramotnosť ľudí, ako sa vybaviť do hôr, akoby klesala. Preceňujú svoje možnosti. Sú fyzicky menej zdatní, chýba im príprava. Ľudia často podceňujú oblečenie, najčastejšie obuv. Častý problém je tiež, že nenosia so sebou základné veci, potraviny, hlavne vodu. Spoliehajú sa na potoky, čo nie je najlepšia alternatíva. Voda v rokline je čistá, ale keď tam prejde 300 ľudí, tak o čistote sa už nedá hovoriť. V minulosti si ľudia viac naštudovali náročnosť trás, kam idú, mali vypočítané vzdialenosti. V súčasnosti sa ľudia vyberajú do hôr hurá systémom. Ak idú s deťmi a sú len víkendoví turisti, tak si určite treba zvoliť niečo ľahšie.

Nehody leteckých záchranárov

  • Vážna nehoda leteckých záchranárov sa stala 17. mája 1969 vo Veľkej Studenej doline, kde havaroval vrtuľník Mil Mi-4. Na palube bolo päť ľudí. Posádku tvorili kpt. Miroslav Šmárik, npor. Ladislav Frnka, Leonard Fůra a pracovníci Horskej služby TANAP-u Eugen Šándory a Bernard Jamnický. O život pod troskami stroja prišiel Eugen Šándory. Na záchrannej akcii vtedy spolupracovalo 39 profesionálnych a dobrovoľných záchranárov Horskej služby. Telo obete sa spod trosiek vrtuľníka podarilo vytiahnuť až na druhý deň a stroj odviezla spoločnosť ATE až po 37 rokoch, 27. októbra 2006. Príčinou nehody bolo zachytenie chvostovej vrtule o terén.
  • Tragicky sa skončila záchranná akcia Horskej služby v Mlynickej doline vo Vysokých Tatrách v blízkosti Bystrého sedla 25. júna 1979. Počas nej havarovala posádka vrtuľníka Mil Mi-8 Výbuch paliva vo vrtuľníku a náraz na terén si vyžiadali životy siedmich mužov. Zahynuli pilot mjr. Vladimír Bačák, mechanik mjr. Václav Dvořák a päť pracovníkov Tatranskej horskej služby: Bernard Jamnický, Pavol Huska, Martin Hudák, Štefan Eštočko a Milan Kriššák. Nehodu prežili dvaja muži z posádky, a to druhý pilot Svätopluk Nič a Ladislav Janiga z Horskej služby. Obaja sa po vyliečení k svojim povolaniam vrátili.
  • Pri Zelenom plese vo Vysokých Tatrách spadol 16. mája 1997 záchranný vrtuľník. Štvorčlenná posádka utrpela stredne ťažké zranenia.
  • V Bratislave medzi Poliankami a Karlovou Vsou havaroval 1. januára 1998 vrtuľník Leteckej záchrannej služby, ktorý prevážal dvojdňové dievčatko na operáciu z Dolného Kubína do Bratislavy. Pri nehode zahynuli štyria dospelí a dieťa.
  • Vrtuľník leteckej záchrannej služby ATE so sídlom v Poprade havaroval na Donovaloch v okrese Banská Bystrica. Letel z banskobystrickej Rooseveltovej nemocnice po zraneného lyžiara. Jeden z troch členov posádky utrpel otras mozgu a pomliaždenie hrudnej chrbtice. Stalo sa to 16. januára 2004.
  • Počas letu druhého januára 2006 zhoršené poveternostné podmienky zapríčinili náraz stroja A – 109K2 do stromov v blízkosti Dérerovho mlyna na území obce Jánova Lehota. V troskách vrtuľníka Leteckej záchrannej zdravotnej služby spoločnosti ATE Poprad zahynuli pilot Viktor Remeň, lekár Dalibor Timko a záchranár Karol Javorský.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #nehoda #vrtuľník #zrútenie #Slovenský raj