Od začiatku roka ide už o piaty prípad násilia v košickej mestskej doprave, k podobným útokom dochádza aj v iných mestách. Riešením by mohlo byť nainštalovanie kamier do všetkých vozidiel a školenia vodičov.
V pondelok večer jeden z cestujúcich napadol vodičku električky na linke číslo 4 v Košiciach. K vypätej situácii došlo po tom, čo muža upozornila, že jeho pes nemá náhubok a požiadala ho, aby električku opustil. Po úderoch agresora skončila v nemocnici.
Prečítajte si glosu Martina Krna: Tak to nie
„Začal mi vulgárne nadávať. Upozornila som ho, nech prestane, že zavolám hliadku. Ako som to povedala, zaútočil na mňa. Bil ma päsťami po hlave. Bol naozaj veľmi, veľmi agresívny, ešte k tomu všetkému mlátil ženu,“ uviedla pre denník Pravda napadnutá šoférka Mária.
Podľa Dopravného podniku mesta Košice je vodička spoľahlivá a dosiaľ na ňu neboli sťažnosti. Svedčí o tom aj fakt, že v podniku pracuje už 25 rokov. "Je nekonfliktná a pri komunikácii s cestujúcimi vždy veľmi slušná. Aj napriek tomu sa našiel cestujúci, ktorý si na túto ženu dovolil zaútočiť.
Vodička skončila s opuchnutou tvárou na traumatológii a momentálne je práceneschopná. K incidentu došlo niečo pred pol deviatou hodinou večer na zastávke Námestie osloboditeľov, keď prechádzala z jednej kabíny do druhej," spresnila hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Michaela Karaffová.
Vďaka rýchlemu zásahu policajtov sa útočníka podarilo chytiť. V dychu mu namerali 2,38 promile alkoholu. 28-ročný Košičan bol už obvinený z prečinov výtržníctva a ublíženia na zdraví. V prípade dokázania viny mu hrozí väzenie až na tri roky.
Pritom len minulú sobotu skupinka podnapitých cestujúcich vyvádzala v košickom autobuse. Podľa svedkov udalosti boli agresívni, kopali do zariadenia vozidla. Vodič prerušil jazdu a vykázal ich z autobusu. To však nepomohlo, do vozidla kopali a búchali, aj keď už boli mimo neho. Zastavili ich až policajti, ktorých privolali spolucestujúci ešte počas jazdy. Polícia skutok vyšetruje ako podozrenie z trestného činu výtržníctva.
Od februára polícia zaznamenala iba v Košiciach vrátane útoku na vodičku električky už päť prípadov. Podľa hovorkyne košického dopravného podniku sú najproblematickejšie večerné spoje. V noci sú podobné incidenty výnimočné. Dopravný podnik už spolupracuje s mestskou políciou, ktorá robí pravidelný monitoring vozidiel MHD, to však nestačí.
Riešením by bolo zavedenie kamier do autobusov či električiek. Polícia takto získa dôkaz o tom, ako útok prebehol. „Zavedenie kamier a ich používanie v MHD hodnotíme pozitívne, odporúčame ich vo všetkých spojoch MHD,“ dodal hovorca Krajského riaditeľstva policajného zboru v Košiciach Alexander Szabó.
Košický dopravný podnik kamery má, nie však vo všetkých vozidlách. Rovnako je to aj v Bratislave. Zatiaľ ním vybavili nové vozidlá aj niektoré zo starších. Zvyšok vozového parku je bez kamier. V januári v spoločnosti rezonoval prípad muža, ktorého v prešovskom trolejbuse napadla trojica mladíkov. Útočníkov napomenul pre ich vulgárne a hlučné správanie. Tí ho začali udierať a kopať do tváre a celého tela. V prípade bola podaná obžaloba.
Pre vodičov je v takýchto prípadoch najbezpečnejšie odstaviť vozidlo na najbližšej zastávke a volať dopravný dispečing alebo políciu. Prešovská polícia už preškolila všetkých šoférov, ako sa k výtržníkom správať a zabezpečiť ochranu cestujúcich.
Sociológ Buchta: Páchatelia si myslia, že sú nepoznateľní
V mestskej hromadnej doprave násilníci útočia preto, lebo sa v nej cítia anonymní. Agresívne reagujú na bežné situácie či podnety. Sociológ Stanislav Buchta si myslí, že dôvodom takéhoto správania je nezvládnutá frustrácia a stres.
Prečo sa niektorí ľudia násilnícky prejavujú práve v hromadnej doprave?
Myslím si, že tieto činy sú spojené s vysokou koncentráciou obyvateľstva a množstvom ľudí. To znamená, že sa viažu skôr k mestám a mestským aglomeráciám. Na vidieku je takýchto činov menej, pretože je tam vyššia sociálna kontrola. V mestách všeobecne platí, že sociálna kontrola je menšia. Okrem toho je v nich vyššia anonymita. Znamená to, že páchatelia sa akoby obaľujú do plášťa anonymity a myslia si, že sú nepoznateľní. To je, samozrejme, omyl. Problém je však v tom, že sociálna kontrola najmä u mladších radikálnych vrstiev je veľmi nízka.
Je vysvetlenie na to, že počet útokov výrazne stúpol v Košiciach?
Podľa mňa v tom zámer nie je. To by už bola až konšpiračná teória.
Dajú sa pomenovať spoločné znaky útočníkov?
V tomto ohľade sa musíme pozrieť na štruktúru ľudí, ktorí tieto činy páchajú. Keby sme hľadali nejaké spoločné znaky, tak by sa pravdepodobne našli. Môžu to byť rozvrátené rodiny, možno vysoký stupeň alkoholizmu, prípadne niektoré iné. Hlavné podhubie týchto násilných činov je podľa mňa v tom, že mladá generácia je vykorenená. Nemá cieľ, nijakú optiku svojho budúceho života. Potom to môže vyústiť do takýchto skratových situácií.
Prečo napadnú človeka bezdôvodne?
Prvotným podnetom je stav všeobecne sa zvyšujúcej frustrácie v spoločnosti a stresových situácií. Niektoré osoby už nezvládajú reagovať na takéto banálne situácie alebo upozornenia. Nezvládajú tú situáciu ako takú. Myslím si, že to je hlavný motív takéhoto konania. Frustrácia, ktorá sa prenáša do ich individuálneho života. Do konania v širších súvislostiach.
Útoky v MHD sú čoraz brutálnejšie
Reagujú skratovo. To je trend, ktorý podľa môjho názoru narastá. Je to reakcia na sociálnu neistotu, na problémy v rodine, v práci, na zvyšujúce sa pocity bezradnosti. Reakcie sú potom až extrémne.