Vrtuľník v rámci bežného cvičenia vzlietol o 13:30 z prešovskej základne a o 14:02 stratil spojenie. Išlo o plánovaný let s nácvikom pristávania v neznámom teréne. Následne o 14:13 vyslal veliteľ vzdušných síl vrtuľník leteckej pátracej záchrannej služby, ktorý zabezpečil vyslobodenie posádky spadnutého vrtuľníka a prvú pomoc. Na palube bol prvý a druhý pilot a palubný technik.
Vojenský vrtuľník Mi-17 spadol pri obci Geraltov v ťažko dostupnom teréne. Z leteckej základne v Prešove vzlietol poobede o 13.30, členovia posádky mali precvičovať pristátie v neznámom teréne. Podľa rezortu obrany o necelú polhodinu základňa stratila spojenie s vrtuľníkom. O pár minút na to veliteľ vzdušných síl vyslal na miesto, kde stratili signál, vrtuľník leteckej pátracej služby. Jeho posádka našla havarovaný stroj, vojakov z neho vyslobodila a poskytla im prvú pomoc. Jeden vojak na mieste zomrel, ďalší je v kritickom stave a tretí utrpel vážne zranenia. Podľa odborníkov išlo pravdepodobne o technické zlyhanie vrtuľníka.
„Na palube bola trojčlenná posádka – prvý pilot, druhý pilot a palubný technik. Všetci traja sú z vojenskej leteckej základne v Prešove. V súčasnosti máme informácie, že dvaja vojaci sú zranení a jeden pri pokuse o oživovanie zomrel,“ informoval 1. zástupca náčelníka Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Peter Gajdoš.
Na miesto tragédie bola okamžite privolaná pozemná hasičská jednotka s piatimi záchrannými vozidlami, ktoré zabezpečili hasenie vraku vrtuľníka. Na miesto pádu vrtuľníka okamžite odcestoval 2. zástupca náčelníka Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Pavel Macko. Udalosť podľa Gajdoša vyšetruje Úrad vojenského letectva ministerstva obrany. „Veliteľ vzdušných síl vydal nariadenie ohľadom zákazu letov vrtuľníkov Mi-17 do konečného vyšetrenia,“ dodal Gajdoš, podľa ktorého sú ruské vrtuľníky pravidelne podrobované technickým kontrolám, ktoré vykonávajú zmluvné zariadenia rezortu obrany.
Či zlyhala technika, alebo ľudský faktor, zatiaľ ministerstvo nevie. „Ťažko teraz prejudikovať, či to bola chyba pilotov, technická záležitosť, alebo do niečoho narazil. Nechajme to na komisiu, ktorá má povinnosť to vyšetriť,“ uviedol Gajdoš.
Na miesto nešťastia prišla aj vrtuľníková záchranná služba. „K pádu vrtuľníka boli privolané tri naše posádky, jedna z Popradu, druhá z Košíc a tretia z Banskej Bystrice. Pri ich prílete už boli na mieste zasahujúci hasiči,“ informovala Zuzana Turočeková, hovorkyňa záchrannej služby Air-Transport Europe. Popradskí leteckí záchranári podľa jej slov previezli do nemocnice v Prešove jedného zraneného muža s viacerými zraneniami. Druhého muža prepravili košickí záchranári do košickej nemocnice. „Tretí muž, ktorý bol na palube havarovaného vrtuľníka, nehodu neprežil,“ dodala Turočeková.
Vojak, ktorého previezli do košickej nemocnice, utrpel ťažký úraz. „Predbežne sa dá povedať, že je v stabilizovanom stave, aj keď ten stav sa ešte môže zmeniť. Absolvoval CT vyšetrenie a plánuje sa u neho operácia,“ priblížila pre denník Pravda Ladislava Šustová, hovorkyňa Univerzitnej nemocnice v Košiciach. Aké konkrétne poranenia muž utrpel, bližšie nešpecifikovala.
Muž vo veku 36 rokov, ktorého prijali vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou v Prešove na oddelenie anestéziológie a intenzívnej medicíny, je v kritickom stave. „Utrpel združené poranenia brucha, panvy a dolných končatín. V týchto chvíľach podstupuje urgentný operačný zákrok, je v kritickom stave,“ informovala Renáta Cenková, hovorkyňa nemocnice.
Na otázku, čo mohlo pád vrtuľníka zapríčiniť, je podľa Petra Vojteka, bývalého náčelníka Generálneho štábu Ozbrojených síl SR viacero možných odpovedí. „Nedá sa presne odhadnúť nič. Tam mohli byť rôzne faktory – od nasatia vtáka až po technickú poruchu, chybu pilota, počasie. Faktorov, ktoré ovplyvňujú let vrtuľníka, môže byť mnoho,“ mieni Vojtek, ktorému tragédia pripomenula udalosti z minulosti. „Naposledy sme mali tragickú udalosť pri výcviku v Lešti, keď pri poruche vrtuľníka museli uvoľniť lano s príslušníkom vojenskej polície, ktorý zahynul,“ spomenul. V prípade, ktorý sa udial v roku 2013 v Lešti, vznikla porucha na rovnakom vrtuľníku Mi-17.
Napriek tomu Vojtek tvrdí, že tieto stroje ruskej výroby patria medzi tie spoľahlivé. „Sú to robustné, veľmi kvalitné vrtuľníky. Príčina tragédie v Lešti bola jednoznačná – poistka, ktorá má minimálnu cenu niekoľkých eur, a spôsobila vyradenie ovládania vrtuľníka,“ vysvetlil Vojtek. Podľa neho sa technická príčina nedá jednoznačne vylúčiť ani v tomto prípade, no tvrdí, že žiadny vrtuľník nemôže vzlietnuť, ak nie je stopercentne skontrolovaný. Preveruje sa naštartovanie motorov, uvoľnené súčiastky, vstupy do motorov i trysky. „Som presvedčený o tom, že keď ten vrtuľník odlietal, bol vo vynikajúcom stave,“ dodal. Podľa Vojteka sú vojenské vrtuľníky vybavené záznamovými zariadeniami, ktoré môžu prezradiť viac o ich technickom stave. Pilot vrtuľníka, ktorý si neželal byť menovaný, predpokladá, že s najväčšou pravdepodobnosťou šlo o zlyhanie techniky. Ľudský faktor viac-menej vylučuje. „V týchto vrtuľníkoch je dvojité riadenie, sú tam dvaja piloti, ktorí majú nezávislé riadenie. Ak by aj jeden skolaboval alebo sa čokoľvek udialo, vždy je tam ten druhý,“ hovorí pilot s 18-ročnou praxou. Predpokladá tiež, že vrtuľník bol pred vzletom dôkladne skontrolovaný a chybu by nehľadal v zanedbanej kontrole. „Každý vrtuľník, je jedno či záchranársky, alebo vojenský, sa pred letom a tiež po každej jednej akcii vždy skontroluje. Sú presne stanovené body, ktoré je povinnosťou technika skontrolovať,“ pripomína.
Súhlasí však s tým, že vojenská technika má svoje roky. „Tieto vrtuľníky sú mašiny, ktoré majú 25 a viac rokov. Ale to neznamená, že sú zlé. Pri letectve je technika limitovaná buď počtom nalietaných hodín, alebo je tam časová expirácia podobne ako pri liekoch,“ prirovnáva pilot. Pripomína tiež tragédiu v Lešti pred dvoma rokmi, keď pri zlaňovaní zahynul príslušník vojenskej polície, kde bola chyba v technike, pričom išlo tiež o vrtuľník Mi-17. „Došlo tam k vysadeniu motora a myslím si, že niečo podobné sa udialo aj tu a príčinou tejto tragédie bude vysadenie motora, respektíve technický problém,“ dodal.
To, že vrtuľník po páde začal horieť, podľa neho naznačuje, že motory v čase pádu pracovali. „To, že začal horieť, znamená, že sa vrtuľa točila a motory boli aktívne. Keď vrtuľník pristane veľmi prudko alebo treskne do terénu, tak sa skoro vždy prevráti. A keď sa prevráti, dôjde k prasknutiu nádrží s palivom. Požiar je toho dôsledkom,“ vysvetlil.
Posádka vojenského vrtuľníka mala podľa informácií rezortu obrany precvičovať pristávanie v neznámom teréne. Podľa Vojteka takéto cvičenie pozostáva hlavne z toho, aby si pilot a celá posádka osvojili návyky v odhade výšky, v orientácii v teréne, na ktorý nie sú bežne zvyknutí. Cvičenie má vojakov pripraviť na to, aby sa v prípade záchrannej akcie alebo nasadenia pozemných síl v neznámom teréne dokázali orientovať na miestach, na ktoré bežne nie sú zvyknutí. Piloti vrtuľníkov si musia pravidelne obnovovať svoje schopnosti. „Nie je to ako s vodičským preukazom, ktorý máte na celý život. Pilot vrtuľníka si musí pravidelne obnovovať svoje schopnosti, chodiť na preskúšania, zdravotné kontroly, absolvovať výcvik na simulátore, musí cvičiť zvláštne režimy letu a množstvo vecí, ktoré mu potom umožnia riešiť krízové situácie,“ doplnil Vojtek.
Čo mohlo spôsobiť pád vrtuľníka?
- Technická porucha
- Zlyhanie pilotov
- Zrážka s vtáctvom
- Zlé poveternostné podmienky
Vrtuľník Mi-17
Vrtuľníky Mi-17 sú dvojmotorové viacúčelové stroje pre civilné a vojenské využitie. Ide o vrtuľník ruskej výroby, ktorý sa začal vyrábať v roku 1976. V súčasnosti ich majú vo výzbroji viaceré armády. Ide napríklad o Fínsko, Českú republiku, Pakistan či Vietnam. Slovenskí vojaci dnes využívajú približne 14 kusov Mi-17. Rezort obrany už dlhší čas diskutuje o obmene týchto ruských strojov. Nedávno oznámilo, že ich vymení za americké stroje Sikorsky UH – 60 Black Hawk. Nákup by prebehol cez zahraničný vojenský predajný systém bez tendra na základe dohody medzi Slovenskom a USA. Rezort by mal záujem o nákup deviatich vrtuľníkov a ich celková cena by sa mala vyšplhať maximálne do 300 miliónov eur. Prvé stroje by mala armáda dostať do roka.
Nehody vojenského letectva a tragédie počas výcviku
- 27. apríla 1994: Na leteckej základni v Malackách havaroval stíhací bombardér Su-22. Pilot sa katapultoval, lietadlo dopadlo do priestoru letiska. Jeden vojak utrpel ľahké popáleniny.
- 15. marca 1995: Počas cvičného letu vo vojenskom výcvikovom priestore Kežmarok havarovalo lietadlo L-29 Delfín, pilot zahynul.
- 17. júla 1996: Pod vplyvom turbulencie sa vo vzduchu zrazili dva Biele Albatrosy. Piloti jedného z nich sa katapultovali, pilot druhého pristál s ťažko poškodeným strojom.
- 3. júna 2000: Vojenský pilot lietadla L-39 Albatros zahynul pri exhibícii, keď sa zrútil so strojom neďaleko letiska Sliač.
- 14. septembra 2000: V katastri obce Ožďany neďaleko Rimavskej Soboty sa zrútilo cvičné prúdové vojenské lietadlo L-39 Albatros z vojenskej základne Sliač. Pilot sa pred dopadom na zem katapultoval.
- 29. októbra 2002: Neďaleko obce Kalša v okrese Košice-okolie spadlo pri pristávaní lietadlo typu L-39 Albatros. Na jeho palube boli dve osoby, maďarskí štátni príslušníci, ktorí sa katapultovali. Na Slovensku boli na výcviku vo Vojenskej leteckej akadémii v Košiciach.
- 6. novembra 2002: Dve lietadlá MiG-29 sa zrazili a následne zrútili pri obci Spišské Tomášovce. Jeden pilot zahynul, druhému sa podarilo katapultovať. Príčinou bolo ľudské zlyhanie pri organizácii výcviku a riadenia letovej prevádzky.
- 24. decembra 2002: Počas misie SFOR havaroval vrtuľník Mi-7 pri Novom Travniku v Bosne a Hercegovine. Stroj zachytil drôty vysokého napätia, čo spôsobilo jeho pád. Pri havárii sa zranili všetci traja členovia posádky.
- 9. októbra 2003: Neďaleko obce Pušovce pri Prešove sa počas výcviku zrútil vojenský vrtuľník Mi-7. Zahynuli všetci štyria členovia posádky.
- 10. mája 2005: Počas cvičného letu havaroval pri letisku Ražňany južne od Sabinova vrtuľník Mi 24D. Zahynuli traja členovia posádky z leteckej základne v Prešove.
- 19. január 2006: Pri maďarskej obci Hejce neďaleko hraníc so Slovenskom sa zrútilo lietadlo An-24 slovenskej armády, zahynulo 42 príslušníkov ozbrojených síl, ktorí sa vracali z misie KFOR.
- 12. septembra 2013: vo výcvikovom stredisku Lešť zahynul 40-ročný príslušník vojenskej polície, tragédia sa stala počas zlaňovania z vojenského vrtuľníka.
Zdroj: allflyer.webnode.sk