Jedným z nich bol aj vedúci letovej prevádzky aeroklubu, zakladateľ a spolumajiteľ leteckej školy, ktorú klub prevádzkuje, Robert Slosiar. „Bol to veľmi šikovný a skúsený pilot. Lietal na vrtuľníkoch aj dopravných lietadlách a patril k špičkovým slovenským pilotom,“ hovorí o ňom zdroj Pravdy, ktorý nechcel zverejniť meno. Slosiar mal nalietaných viac ako 10-tisíc letových hodín. Zároveň bol aj examinátorom Dopravného úradu Slovenskej republiky. Ten do tejto pozície vyberá skúsených a bezúhonných ľudí, aby v jeho zastúpení preskúšavali pilotov z odbornej spôsobilosti. V jednom lietadle so Slosiarom zahynul aj jeho kopilot Michal Česnek, syn vedúceho jedného z odborov Divízie civilného letectva Dopravného úradu SR.
Posádku druhého lietadla tvoril kapitán Milan Ondra, pilot a kapitán boeingov, a jeho kopilot Roman Sládek, pilot dopravných lietadiel, vrtuľníkov a letecký inštruktor a ružomberský podnikateľ. Na výsadky parašutistov lietal už asi piaty rok.
Aeroklub Dubnica nad Váhom je súkromná spoločnosť, ktorá pravidelne robí výsadky parašutistov, najmä počas víkendov. Ako uviedol náš zdroj, chodia tam chlapi z celého Slovenska, ale aj zo zahraničia. Väčšinou sa skáče z výšky štyri kilometre. Parašutisti sa v tejto oblasti mali už týždeň pripravovať na hromadný zoskok a prekonanie slovenského rekordu v počte ľudí, tvoriacich obrazec na oblohe.
Okolnosti, ktoré zapríčinili pád lietadiel, zatiaľ nie sú oficiálne známe. Anikó Fodorová z Letových prevádzkových služieb SR potvrdila, že lietadlá vykonávali let podľa pravidiel za viditeľnosti zeme v neriadenom vzdušnom priestore. To v praxi znamená, že sa musí lietať mimo oblakov a za dohľadnosti zeme. Takéto lety sa označujú skratkou VFR. Piloti sa vtedy riadia výlučne sami sebou, nenavigujú ich žiadne prístroje.
Lietadlá sa zrazili vo výške 1 500 metrov. Táto výška zodpovedá letovému priestoru G. Ten nie je riadený letovou prevádzkou, pretože stroje, ktoré sa v ňom pohybujú, nie sú na radaroch viditeľné. Letová dohľadnosť v priestore triedy G musí byť minimálne päť kilometrov a spodná základňa oblačnosti nie nižšie ako 450 m nad zemou. Za dodržiavanie meteorologických podmienok, stanovených pre lety VFR, je plne zodpovedný pilot. Tie mali byť v čase nehody vyhovujúce.
Teórie o tom, čo sa presne vo vzduchu stalo, sa líšia. Zdroj blízky Aeroklubu Dubnica nad Váhom pre Pravdu uviedol, že pri takýchto hromadných zoskokoch výsadkárov lietajú stroje skutočne veľmi blízko seba. „Rozstupy môžu byť minimálne, ale nemali by byť menej ako 15 metrov. Často sa pri takýchto manévroch stáva, že druhé lietadlo sa priblíži k prvému tak blízko, že zachytí jeho časť. Ako presne došlo ku kontaktu, sa bude dať pomerne rýchlo prešetriť, pretože na mieste bolo množstvo svedkov,“ myslí si zdroj. V posádke boli piloti, ktorí mali nalietaných množstvo letových hodín, preto ho takéto pochybenie prekvapilo.
Situácia je o to smutnejšia, že v prípade letiska Slávnica ide už o druhú tragickú udalosť v krátkom čase. Len minulý týždeň v stredu tu leteckému mechanikovi vrtuľa lietadla amputovala ruku. V kokpite lietadla vtedy sedel pilot, ktorý mal v krvi 1,38 promile alkoholu.