Môže za zrážku lietadiel mobil?

Vyšetrovanie leteckého nešťastia nad Červeným Kameňom odhaľuje nové detaily. Jeden z pilotov dvoch lietadiel, ktoré sa nad obcou zrazili, mal počas pilotovania nakrúcať video mobilným telefónom. To mohlo viesť k jeho nepozornosti. Vyšetrovateľ tragédie pripustil, že do úvahy pripadá aj takýto scenár a preverujú ho. Viac svetla by do prípadu mohli priniesť záznamy z mobilov, ktoré na mieste tragédie našli.

03.09.2015 13:00
nehoda, letecké nešťastie, zrážka lietadiel Foto: ,
Lietadlá sa zrazili 20. augusta pri Červenom Kameni.
debata (2)

„Preverujeme to a momentálne telefón analyzujeme. Nemáme to zatiaľ potvrdené ani vyvrátené,“ uviedol Juraj Gyenes, vyšetrovateľ Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru. Podľa jeho slov sa na mieste nešťastia našli viaceré mobily, z ktorých sa snažia získať záznamy, ktoré by prispeli k objasneniu prípadu. O tom, kedy budú k dispozícii, je podľa neho včasné hovoriť. „To sú týždne, kým sa z nich podarí niečo vytiahnuť,“ dodal Gyenes. Používanie mobilov je u pilotov prísne zakázané. „Tak, ako sa to nedá v aute pri šoférovaní, takisto je to v lietadle. Telefonovanie je zakázané aj počas pilotovania,“ mieni vyšetrovateľ.

Poruchu lietadiel vyšetrovatelia hneď po tragédii vyvrátili. „Technickú príčinu sme vylúčili, máme dostatok dôkazov, že technika bola v poriadku,“ prezradil vtedy Gyenes. Teraz je na vyšetrovateľoch, či potvrdia ľudské zlyhanie, odborníci na letectvo sa však prikláňajú k tejto verzii.

Informáciu o tom, že pilot sa počas riadenia venoval aj mobilu, majú dokazovať aj výpovede svedkov, podľa ktorých si mal počas stúpania nakrúcať video. „Táto informácia zaznela z úst viacerých ľudí, ktorí boli v lietadle,“ potvrdil pre denník Pravda zdroj, ktorý tragédiu prežil, bol však v druhom lietadle.

Štefan Pohanka, predseda rady Aeroklubu Dubnica nad Váhom, ktorého členom boli všetci štyria piloti, príčinu nešťastia komentovať nechce. Povedal, že čakajú na oficiálnu správu z vyšetrovania. Pripomenul, že všetci boli skúsení letci.

Podľa pilota Viliama Orosza môže telefonovanie počas letu spôsobiť nepozornosť pilotov. „Niekedy sa nedodržujú stanovené vzdialenosti, vedome sa porušuje aj predpis, a to len v snahe niečo si natočiť, niečo si odfotiť. Bohužiaľ, nie každý pilot je taký dobrý, aby takúto situáciu bravúrne zvládol,“ uvažuje Orosz, podľa ktorého je neprípustné, aby piloti pri riadení stroja vykonávali iné činnosti. Môžu sa venovať maximálne komunikácii alebo navigovaniu. „Toto vôbec nepripadá do úvahy ani v prípade, že išlo o viacčlennú posádku. Takéto malé dopravné lietadlo má dvojpilotnú posádku a obaja piloti musia plne venovať svoju pozornosť riadeniu,“ doplnil pilot. V prípade, že si chcú let zaznamenať, sú na palube rôzni pozorovatelia, operátori, ktorí to majú povolené.

K zrážke lietadiel L-410 nad Červeným Kameňom pred dvoma týždňami došlo počas nacvičovania hromadného zoskoku parašutistov z výšky štyroch kilometrov. Lietadlá sa však v jednom okamihu dostali k sebe príliš blízko a jeden stroj zasiahol krídlom zadnú časť druhého. Stroje sa potom zrútili do ťažko prístupného terénu. Na palube bolo spolu 38 ľudí. Sedem z nich zomrelo a 31 sa zachránilo. Podarilo sa im z lietadla vyskočiť. Polícia po nešťastí začala trestné stíhanie za prečin všeobecného ohrozenia.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #vyšetrovanie #mobil #Červený kameň #nehoda #zrážka lietadiel