Vodičov emisie zatiaľ netrápia

Tisíce slovenských vodičov môžu mať v autách nainštalovaný chybný softvér automobilky Volkswagen. Zostávajú však pokojní. Aspoň sa to tak zdá zo skúsenosti staníc emisných kontrol.

01.10.2015 12:00
emisné kontrola, auto, STK Foto: ,
Pracoviská emisných kontrol nezaznamenali zvýšený záujem o informácie ani kontrolu.
debata (5)

Po tom, ako škandál prepukol, nezaznamenali zvýšený záujem o informácie, ani o kontrolu. Nezáujem šoférov vedieť viac podľa dopravného analytika hovorí o tom, že emisiami sa vôbec nezaoberajú. Často majú totiž opačný problém, a to dostať pečiatku kontroly aj na staré autá.

Či budú autá povolávať do servisov, to stanice zatiaľ nevedia. Čakajú na inštrukcie od ministerstva dopravy aj automobilky. Kauza podvodu nemeckej automobilky rezonuje na celom svete. Softvér mal účelovo znižovať údaje o množstve emisií. Týkať sa to má 32 modelov značiek Volkswagen, Škoda, Seat a Audi s naftovými motormi. Autá mali byť vyrobené v rokoch 2009 až 2013.

„Nevidíme väčší záujem zo strany ľudí. Chodia bežne podľa termínov, kedy potrebujú emisnú kontrolu. Myslím, že je to ešte veľmi čerstvé. Ak by aj bol zvýšený záujem, tak až o pár týždňov,“ povedal Andrej Jakubiš z emisnej kontroly v Nových Zámkoch.

Z desiatich oslovených pracovísk emisnej kontroly na celom Slovensku sa s otázkami vodičov na problémový softvér nestretli ani v jednom. „Zatiaľ sme nemali nikoho, kto by sa pýtal na to, ako to je s autami s chybným softvérom,“ potvrdzuje Aneta Orieščíková zo stanice emisnej kontroly v Bratislave.

V bratislavskom autorizovanom servise Volkswagenu sa informovali zatiaľ dvaja zákazníci. „Pýtali sa, ako sa ich to dotkne. Odpovedáme im, že zatiaľ oficiálne stanovisko nemáme,“ uviedol mechanik servisu, ktorý nechcel byť menovaný.

Dopravný analytik Ján Bazovský sa domnieva, že pre vodičov je problém emisií nepodstatný. „Keď si uvedomíme, že slovenských vodičov neťaží svedomie z porušovania predpisov v premávke, kde ohrozujú seba aj ostatných, koho bude trápiť, že jeho auto má napríklad namiesto 25 až 29 miligramov emisií? Majú skôr opačné problémy, ako podrobiť staré motory emisnej kontrole tak, aby prešli,“ konštatoval Bazovský.

Ako Bazovský dodal, veľmi podstatné je aj to, aké autá u nás jazdia. Kým vo vyspelých krajinách sa bežne menia po troch, štyroch rokoch, u nás bežne jazdia aj dvadsaťročné. Preto Slováci riešia skôr, ako sa cez emisné kontroly dostať, a nie vplyv emisií na životné prostredie. Na autách značiek, ktoré súvisia s kauzou, majú jazdiť aj policajti. Rezort vnútra si je však istý, že také v ich autoparku nie sú.

„V súvislosti s týmto problémom sme vykonali kontrolu. Ministerstvo vnútra nemá vo svojom vozovom parku vozidlá, ktoré by mali tento chybný softvér nainštalovaný,“ odpovedal hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.

Automobilka Volkswagen podvádzala pri takzvanej homologizačnej skúške, ktorá sa robí pred uvedením auta na trh na nových autách v laboratóriách. Certifikát zo skúšobne je súčasťou schvaľovania vozidla na prevádzku a povolenia ho predávať na trhu.

„Druhá vec je emisná kontrola vozidiel v prevádzke, ktorá sa nedá robiť rovnakým spôsobom. Pretože homologizácia je laboratórny test a my sa bavíme o prevádzkových skúškach, kde sa autá kontrolujú na pracoviskách emisnej kontroly,“ vysvetlil Peter Lenďák, riaditeľ spoločnosti S-EKA na organizáciu emisných kontrol. V oboch prípadoch sa teda merajú emisie, ale v úplne iných podmienkach.

Manipulovanie sa zatiaľ dokázalo iba na jednej zložke emisií, na oxidoch dusíka. Tie sa však pri bežných emisných kontrolách nemerajú, pretože to nevyžaduje legislatíva Európskej únie. „Či je vozidlo z chybnej série, zistí výrobca alebo importér, teda autorizované servisy, ktoré vedia povedať, kde bol softvér inštalovaný,“ dodal Lenďák.

Čo sa bude ďalej s problémovými autami diať, ministerstvo dopravy nevie. Čaká na kroky zahraničných inštitúcií. „Keď typový schvaľovací úrad, ktorý udelil európske typové schválenie, v prípade vozidiel Volkswagen je to nemecký Kraftfahrt Bundesamt (dopravný úrad, pozn. red.), prijme potrebné opatrenia, potom sa budeme zaujímať o to, aby vo všetkých vozidlách evidovaných na Slovensku boli tieto opatrenia prijaté,“ ozrejmil hovorca ministerstva Martin Kóňa. Podľa rezortu požaduje úrad od Volkswagenu podrobný balík opatrení aj časový plán na vyriešenie situácie.

 Aj automobilka Škoda čaká na riešenie koncernu Volkswagen. Hneď, ako sa dozvie, čo firma navrhuje, osloví zákazníkov. Zároveň ubezpečuje, že autá sú bezpečné a schopné každý deň bez problémov jazdiť.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie