Béderová: Nedám dopustiť na kvalitný kúsok hovädzieho mäsa

, 28.10.2015 15:30

Mäsové výrobky z jedálneho lístka úplne vyradiť nemôžeme. Musia sa však pripraviť vhodným spôsobom a vyvážiť dostatkom zeleniny. "Ak si k chlebíku s plátkom šunky dám reďkovky či paradajky, tak získam do organizmu dostatok ochranných látok, ktoré pôsobia voči voľným kyslíkovým radikálom. Práve tie spúšťajú rakovinový proces," mieni odborníčka na výživu Alžbeta Béderová z Poradne zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave.

Dokazujú skúsenosti z praxe, že mäsové výrobky majú vplyv na vznik rakoviny tráviaceho systému?

Mäsové výrobky môžu byť rizikové. Obsahujú veľa skrytého tuku. Čím je napríklad saláma tuhšia, tým má vyšší obsah tuku. Okrem toho obsahujú aj veľa soli, ktorá je pri nich hlavný konzervačný a spracovateľský komponent. A tiež rôzne stabilizátory alebo konzervanty, ktoré sa pri ich výrobe používajú. Údenárske výrobky hodnotíme z pohľadu racionálnej výživy ako rizikové.

Ako sa tieto látky správajú v našom tele?
Vysoký obsah tukov zaťaží žalúdok, pretože tuky sa pomaly trávia. Prinášajú útlm a organizmus je celkovo unavený. Potom sú tam prítomné karcinogénne látky, ktoré vznikajú vtedy, keď je samotná údenina nesprávne kulinárne pripravená. Napríklad pri pečení, nesprávnom grilovaní.

Čo sa považuje za správnu prípravu?
Preferuje sa varenie a dusenie pred nesprávnym grilovaním. To je taká letná móda, ale väčšina ľudí griluje nesprávne.

Nemali by sme tieto výrobky úplne vyradiť z jedálneho lístka?
Zo života ich nevygumujeme, ale mali by sa rozumne konzumovať. Teda doplniť ich dostatočným množstvom ochranných nutrientov vo forme zeleniny. Ak si k chlebíku s plátkom šunky dám reďkovky či paradajky, tak získam do organizmu dostatok ochranných látok, ktoré pôsobia voči voľným kyslíkovým radikálom. Práve tie spúšťajú rakovinový proces. Odporúčame maximálne raz až dva razy do týždňa plátok kvalitnej šunky, ktorý má vysoký obsah mäsa a menej konzervantov.

Čo s bryndzovými haluškami so slaninou?
Bryndzové halušky nie sú také jedlo, ktoré by sme konzumovali denne.

Jedia Slováci veľa údenín a mäsových výrobkov?

Je pravda, že mäsové výrobky, sa u nás jedia, ale ľudia sú už dosť vzdelaní. Všímajú si obsah mäsa a nekupujú napríklad lacné párky. V minulosti sme poznali len dva druhy párkov, dnes poznáme desať a jedny sú horšie ako druhé. Starší sa držia svojich starých zvykov, ale veľa údenín nekonzumujú. U nich je veľmi nízka spotreba.

Ktorá skupina ľudí je teda najviac ohrozená?
Najrizikovejšia je mužská časť populácie v strednom veku až do penzie.

Sú rizikové všetky druhy červeného mäsa?
Hovorím, že inú farbu mäsa ako červenú nepoznám. U nás ľudia chápu ako červené mäso hovädzie mäso. Ako červené všeobecne označujeme mäso cicavcov. To znamená bravčové, hovädzie, čiastočne teľacie, ale aj baraninu, divinu a konské mäso. To všetko patrí k červenému mäsu. Ryby, kurence, morky a králiky nazývame bielym mäsom. Rozlišujeme však aj medzi červeným mäsom. Rozdiel je napríklad v obsahu tukov. Divina má síce málo tuku, ale obsahuje veľa purínov, ktoré spôsobujú dnu (poz. red. zápalové ochorenie kĺbov). Bravčovina má zase veľa tuku. Ale musím zopakovať, ak mäso kvalitne pripravím a stravu dostatočne doplním zeleninou, tak to vyvážim. Nedám dopustiť na kvalitný kúsok hovädzieho mäsa, ktoré je veľmi dobré a jeho obsah železa pôsobí preventívne proti málokrvnosti.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravie #mäsové výrobky #karcinogény
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku