V tme vidieť chodcom iba nohy

Neuvedomujú si, ako riskujú. Mnohí chodci či cyklisti stále podceňujú nosenie reflexných prvkov. Aj preto neprežilo minulý týždeň na cestách šesť chodcov a jeden cyklista. Väčšinu z nich zrazili autá, pretože ich nevideli.

12.11.2015 07:00
chodec, chodci cestna premavka Foto: ,
K rizikovým skupinám chodcov patria za zlej viditeľnosti najmä deti a starší ľudia.
debata (7)

Takto prišiel cez víkend v Nemšovej o život 27-ročný chodec, ďalší dvaja, 47-ročná žena a 62-ročný muž neprežili v uplynulých dňoch zrážku s autom v okresoch Bytča a Topoľčany. Všetci zahynuli večer, boli v tmavom oblečení a bez reflexných prvkov.

Polícia upozorňuje, že až v 72 percentách dochádza k usmrteniu chodcov za zníženej viditeľnosti. Už desať mesiacov pritom platí, že chodci sú v takomto prípade povinní nosiť reflexné prvky alebo reflexný odev, keď sa pohybujú na krajnici či okraji vozovky. A to už nielen mimo obce, ale aj v nej. Ignorovanie tohto pravidla môže znamenať pokutu do 50 eur. Zákon definuje zníženú viditeľnosť ako viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia. Ani nevidia predmety na ceste. Najmä od súmraku do svitania či za hmly, sneženia a dažďa.

Nehody chodcov a cyklistov

  • za desať mesiacov zahynulo na cestách 215 ľudí, z toho 52 chodcov a 15 cyklistov
  • takmer každý piaty chodec (vinník nehody) je pod vplyvom alkoholu
  • 82 percent nehôd zavinia muži, 8 percent ženy
  • 10 percent nehôd zavinia deti do 15 rokov

Najviac nehôd chodcov je spôsobených

  • náhlym vstupom na vozovku z chodníka bez rozhliadnutia
  • zlým odhadom vzdialenosti a rýchlosti vozidla
  • nárazom do vozidla zboku
  • náhlou zmenou smeru chôdze

Hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová upozorňuje, že najmä starší občania s obľubou nosia tmavé oblečenie a neuvedomujú si, že vodič ich často zazrie, až keď je neskoro. „Ak chodec na vozovke nemá na sebe reflexné prvky, výrazne sa skracuje vzdialenosť, na ktorú ho vodič vidí. Aj keď je blízko, šofér auta mu vidí iba nohy pod kolenami. Chodec, ktorý má na oblečení reflexné prvky, upozorňuje na seba aj na vzdialenosť 150 metrov,“ zdôrazňuje Baloghová. Podľa Baloghovej život môže zachrániť aj reflexný pás. Okrem toho je nutné predvídať, prechádzať cez cestu na miestach na to určených, vyhýbať sa rizikovým úsekom a neriskovať.

Niektorí cyklisti sa viac boja peších ako áut

Svoje skúsenosti s bezpečnosťou na cestách majú aj chodci a cyklisti. Trenčania sa najviac obávajú vstúpiť na priechod pre chodcov, ktorý je pozdĺž Legionárskej ulice. Je dlhý asi dvadsať metrov a stále tadiaľto uháňa množstvo áut. Je na mieste, kde dva jazdné pruhy z ulice K dolnej stanici ústia na Legionársku.

„Podľa mňa je nebezpečný hlavne v noci, auto sa môže objaviť z každého smeru, a ešte k tomu nie je poriadne osvetlený. V zahraničí bývajú takéto nebezpečné križovatky inak nasvietené,“ sťažuje sa Jaroslav Kováčik. Cez priechod prechádzal krátko pred 19. hodinou, keď už bola vonku tma a svietilo len verejné osvetlenie. Na sebe nemal ani náznak reflexného označenia. Vraj chodí len po chodníkoch, tam nič také nepotrebuje.

Onedlho po tomto priechode išla iná obyvateľka Trenčína, ktorá nechcela zverejniť meno. Pani okolo päťdesiatky mala cez plece tašku a na nej zavesený reflexný krúžok. Ten si nedáva dole ani cez deň. Vraj odkedy ju zrazilo auto, je veľmi opatrná. „Každú chvíľu počuť húkačky, vtedy sa až roztrasiem,“ priznáva. A v týchto miestach je sirény počuť naozaj často, neďaleko sídlia policajti, o kúsok ďalej hasiči a na Legionárskej ulici je aj trenčianska nemocnica.

Na bicykli prechádzal večerným Trenčínom Lubomír Komárek. Vraví, že býva v Záblatí, čo je okrajová časť Trenčína, a do centra mesta jazdí občas na bicykli, občas autom. Dobre vie, ako ľahko môže šofér prehliadnuť cyklistu, ak je neosvetlený, tak sa podľa toho aj správa. Na bicykli mal reflexné pásky aj blikajúce svetlá. „Keď idem na bicykli, obávam sa chodcov, čo sa motajú po ceste. Najmä, keď majú na sebe tmavé oblečenie a žiadny reflexný prvok, zbadáte ich až v poslednej chvíli. To je viac nebezpečné ako autá,“ vraví Komárek.

Edita Krchová považuje za mimoriadne nebezpečnú štvorprúdovú Štefánikovu ulicu, ktorá vedie popod Trenčiansky hrad smerom na Žilinu. Čiastočne preto, že ulica nie je dostatočne osvetlená, ale hlavne preto, lebo je na nej veľká premávka, osobné autá, motorky, autobusy aj nákladiaky. Po tejto ulici však musí ísť, ak sa chce dostať domov. Bezpečnejšie sa jej zdá jazdiť na bicykli po chodníku. S týmto problémom sa obrátila aj na náčelníka mestskej polície.

„Zachoval sa veľmi ústretovo a odpísal, že je to určite lepšie riešenie a za jazdu po chodníku nedostanem od mestskej polície pokutu, len nesmiem ohrozovať chodcov. Odpoveď som si vytlačila a nosím ju so sebou, keby má náhodou niektorý mestský policajt zastavil a chcel pokutovať,“ dodala Krchová.

Milan Kráľ, Trenčín

Podobné pravidlá platia aj pre cyklistov. Bicykel musí mať podľa predpisov zadné odrazové sklo červenej farby, predné odrazové sklo bielej farby, ďalej odrazové sklá oranžovej farby na oboch stranách pedálov a najmenej jedno bočné odrazové sklo oranžovej farby na každej strane kolesa. Niektoré odrazky pritom môžu nahradiť aj odrazové plochy na oblečení alebo obuvi. Za zníženej viditeľnosti nestačia len odrazky, upozorňuje polícia. Cyklista musí mať vpredu biele svetlo, ktoré musí byť za tmy viditeľné minimálne 150 metrov, a vzadu červené.

V jesennom a neskôr v zimnom období dopravná polícia zaznamenáva zvyšovanie počtu dopravných nehôd s účasťou chodcov a cyklistov. Veď len od začiatku októbra zahynulo na cestách 15 chodcov a štyria cyklisti. Od začiatku roka do konca minulého mesiaca zomrelo pri zrážkach s autom 52 chodcov a 15 cyklistov.

Okrem toho, že títo najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky často nenosia reflexné prvky, mnohí sú aj opití. „Vo väčšine prípadov boli chodci a cyklisti pod vplyvom alkoholu, dokonca išlo o ťažké stupne opitosti. Jednému chodcovi pri pitve zistili 4,64 promile, cyklistovi 1,23 promile,“ uviedla trenčianska policajná hovorkyňa Elena Antalová.

Polícia upozorňuje aj vodičov. Tí by mali byť obozretnejší najmä v blízkosti priechodov pre chodcov, pri školách či zastávkach. „Osobitnú pozornosť by mali venovať hlavne starším ľuďom a deťom. To sú rizikové skupiny. Často sa správajú nepredvídateľne,“ hovorí Antalová.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #chodci #cyklista #Cyklisti #reflexné prvky