Fico: Nič nepokladáme za isté

Približne miliónu starobných a predčasných dôchodcov stúpne od začiatku budúceho roka mesačná penzia o 1,9 eura. Ešte menej, v rozmedzí od 0,3 až 1,7 eura, porastú dôchodky 600-tisíc ľuďom poberajúcim invalidné, sociálne, vdovské a sirotské penzie.

08.12.2015 06:00
snem smer nitra fico Foto: ,
Smer chce pokračovať vo výstavbe diaľnic. Na niektorých úsekoch sa však podľa premiéra Roberta Fica musí využiť aj financovanie cez verejno-súkromný PPP projekt. Predvolebné sľuby predstavil Smer na sneme strany v sobotu v Nitre.
debata (37)

Náplasťou na takmer nulové zvyšovanie penzií má byť v predvolebných sľuboch Smeru zdvojnásobenie vianočného príspevku. „Súčasný 100-eurový vianočný príspevok nemôžeme považovať za plnohodnotný 13. dôchodok. Preto nevylučujeme postupnú transformáciu vianočného príspevku na plnohodnotný dôchodok, ale bude to vyžadovať viac rokov a my začneme zdvojnásobením vianočného príspevku,“ povedal v rozhovore pre Pravdu premiér a predseda Smeru Robert Fico. Podľa neho majú všetko v rukách voliči 5. marca 2016. „K voľbám pristupujeme s veľkým rešpektom a nič nepokladáme za isté,“ dodal.

Veľa sa hovorilo o trinástom dôchodku, ale realitou je nakoniec len predvolebný sľub Smeru o zdvojnásobení vianočného príspevku. Prečo?

Trinásty dôchodok je neuveriteľne drahá vec. Už len súčasný vianočný príspevok nás ročne stojí 82 miliónov eur. Ak by sme išli na trinásty dôchodok okamžite, tak by sme ho pravdepodobne rozdelili do 12 mesačných príspevkov a mesačne by sme na to museli vyčleniť stovky miliónov eur. Pre lepšiu predstavivosť, zdvihnutie všetkých dôchodkových dávok o jedno euro stojí mesačne 19 miliónov eur. To sú obrovské peniaze, a preto nie je iná šanca, ako postupne nabehnúť na 13. dôchodok. Tu treba byť veľmi úprimný a my nechceme nikoho klamať sľubovaním zvyšovania nad možnosti štátneho rozpočtu.

Sľubujete aj vytvorenie 100-tisíc pracovných miest. Problémom však je, že firmy v rozvinutých regiónoch sa sťažujú, že nemá kto obsadiť už existujúce pracovné miesta. Neskončí sa to nakoniec tak, že ak nová práca naozaj príde, vezmú ju zamestnanci zo zahraničia a nezamestnanosť neklesne?

Nie. Už existujúce podporné programy na riešenie nezamestnanosti mladých ľudí sa ukázali ako veľmi efektívne. Súkromná firma peniaze od štátu dostane, jedine ak zamestná mladého človeka do 29 rokov, evidovaného niekoľko mesiacov na slovenskom úrade práce. Pre firmy preto nie je motivujúce dávať prácu ľuďom zo zahraničia. Tisícky pracovných miest vytvorí v malých stavebných firmách plánované zatepľovanie rodinných domov, oprava ciest a zatepľovanie škôl. Ďalej zákon o podpore najmenej rozvinutých okresov predpokladá, že stačí investícia 100-tisíc eur na získanie investičného stimulu, čo je ďalší významný krok na podporu vytvárania pracovných miest v zaostalých regiónoch Slovenska. Za posledné štyri roky nášho vládnutia sme vytvorili 135-tisíc nových pracovných miest, a preto cieľ vytvorenia ďalších 100-tisíc pracovných miest je veľmi reálny. Pravdepodobne si uvedomujete, že nestrieľame tieto opatrenia z brucha, ale sedeli sme nad nimi dlhé mesiace a podrobili sme ich dôslednej analýze a 100-tisíc nových pracovných miest nám vyšlo ako reálny cieľ.

Prvý aj druhý sociálny balíček stáli dokopy 450 miliónov eur. Dokázal by Smer naozaj minúť na realizáciu tretieho balíčka 1 miliardu eur bez toho, aby zvyšoval deficit a verejný dlh Slovenska?

My sme si po konsolidácii v roku 2013 povedali, že na financovanie sociálnych balíčkov využijeme zlepšovanie výberu daní a rovnako ako prvé dva ani tretí sociálny balíček nepôjde na úkor konsolidácie. Minister financií predpokladá, že zlepšený výber daní ročne prinesie 800 miliónov eur, čo je za štyri roky viac ako 3 miliardy eur. Preto sa neobávame, že by sme nemali dostatok peňazí na realizovanie tretieho sociálneho balíčka aj pri znižovaní deficitu a verejného dlhu Slovenska. Navyše pomáhať nám bude aj očakávaný hospodársky rast.

Vďaka tlačeniu peňazí zo strany Európskej centrálnej banky dokáže Slovensko na finančných trhoch predávať dlhopisy so záporným úrokom. Nebolo by rozumné využiť časy lacných peňazí na financovanie plánovaného obchvatu Bratislavy priamo z rozpočtu? Zvýšil by sa tým síce deficit, ale postavenie obchvatu priamo z rozpočtu má stať 1 miliardu eur, kým cez PPP projekt sa celková suma po započítaní 30-ročnej údržby, ale aj financovania má vyšplhať na 3 až 4 miliardy eur.

Stále čakáme na konečnú cenu, pokiaľ ide o obchvat Bratislavy (obálky sa majú otvárať dnes, pozn. Pravdy). Súťaž nakoniec môže vygenerovať ešte nižšiu cenu PPP projektu a až potom sa budeme vedieť rozhodnúť o najvýhodnejšej možnosti postavenia obchvatu. Nemáme však dostatok štátnych zdrojov ani zdrojov z európskych fondov na pokrytie všetkých našich potrieb vo výstavbe diaľničnej siete na Slovensku a niekde budeme musieť siahnuť aj po PPP projektoch. Teda ak pri výstavbe ciest vyjde ako najvýhodnejšie riešenie PPP projekt, pôjdeme do toho, a ak nie, dáme ruky preč od takejto formy financovania.

Prečo Smer v prípade zostavenia vlády chce tretí sociálny balíček realizovať až v roku 2017?

Uvedomme si, že v marci sú voľby. Kým vznikne a rozbehne sa vláda, bude možno už mesiac máj. V tomto mesiaci sa dá predpokladať, že nová vláda pôjde do parlamentu s programovým vyhlásením a požiada poslancov o dôveru. Jún, júl, august je už leto a my chceme využiť najmä druhý polrok 2016 na prípravu potrebnej legislatívy tak, aby zákony boli účinné od 1. januára 2017. Reálne nastavenie hlavných opatrení bude od 1. januára 2017, ale tam, kde ide o menšie sumy, môže prísť k realizovaniu opatrení už v roku 2016. Samozrejme, len v prípade, že voliči nám opäť dajú dôveru. K voľbám pristupujeme s veľkým rešpektom a nič nepokladáme za isté. V prípade, že od voličov dostaneme opäť dôveru, rok 2016 bude rokom legislatívnej žatvy a v roku 2017 plánujeme postupný nábeh predstavených opatrení.

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #Smer #predvolebná kampaň