Štát však váha s vyrubením pokút. Diskutuje sa, či 300 eur za deň je primeraná suma. Ak napríklad vodič po 1. februári jazdil päť dní bez známky a až následne si kúpil ročný 50-eurový kupón, zaplatiť by mal 1500 eur, čo sú takmer dva priemerné mesačné platy v krajine.
Nový systém zatiaľ pokuty neposiela a nie je jasné, či funguje, alebo sa zvažuje, či sa miera sankcií zmierni. Štát má v každom prípade na poslanie pokuty dva roky. Minister dopravy Roman Brecely chystá zmenu a hovorí sa aj o odpúšťaní časti pokút. „Nové vedenie ministerstva dopravy v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou v týchto dňoch urýchlene hľadá také riešenie sfunkčnenia systému automatickej kontroly diaľničnej známky, ktoré bude spoľahlivé a spravodlivé a primeraným spôsobom zabezpečí ochranu verejného záujmu,“ reagovala Karolína Ducká, hovorkyňa rezortu dopravy. Zároveň dodala, že nie je vylúčená ani zákonná úprava.
Riešenie nie je až také jednoduché. Ak by sa Brecely rozhodol udeliť generálny pardon na všetky pokuty za jazdu bez platnej diaľničnej známky, bolo by to nespravodlivé voči tým, ktorí za známku riadne a včas zaplatili.
Elektronické diaľničné známky nahradili tento rok klasické papierové nálepky, ktoré platili do konca januára tohto roka. Od spustenia automatického kamerového systému začiatkom februára okresné úrady neposlali majiteľom áut ani jednu pokutu. Pritom v prvých dvoch februárových dňoch odhalil 6¤095 automobilov bez platnej známky. Ak by následne diaľničiari zachytili denne len tisíc vozidiel bez známky, celkovo by štátny rozpočet len za mesiace február a marec mohol na sankciách vybrať približne 12,8 milióna eur.
Ukladanie pokút by malo prebiehať formou objektívnej zodpovednosti, ktorá sa na Slovensku podľa Denisy Baloghovej, hovorkyne Prezídia PZ, reálne uplatňuje od 14. januára 2014. Sankcia za jazdu po diaľnici bez diaľničnej známky je 300 eur, pričom do 15 dní stačí uhradiť dve tretiny zo sumy, ktorú obsahuje rozkaz o uložení pokuty.
Za každý deň použitia diaľnice bez elektronickej známky dostáva majiteľ auta novú pokutu. Objavujú sa také prípady, keď vodiči si známku kúpiť zabudli a pre viacnásobný vstup na diaľnicu im hrozí vysoká sankcia. „Elektronickú diaľničnú známku som si kúpila asi týždeň po skončení platnosti minuloročnej nálepky. Zabudla som si ju kúpiť včas. Predtým som však bola trikrát na diaľnici. Kvôli tomu dostanem pokutu 900 eur,“ hovorí vodička Žaneta z Trnavy.
Nemilé prekvapenie do dvoch rokov môžu čakať aj tí, ktorí si elektronickú známku kúpili, ale pomýlili sa pri vypĺňaní registrácie v poznávacej značke auta. Takýto motoristi môžu po diaľnici jazdiť a nevedia, že je to vlastne načierno a že sa im za každý deň započítava nová 300-eurová pokuta.
Vodiči, ktorí na svoju chybu pri registrácii prišli sa síce vyhli pokute, no neostávalo im nič iné, ako si kúpiť novú známku. Nákup prostredníctvom internetovej stránky alebo aplikácie je totiž bez možnosti dodatočnej opravy čísla. V prípade, že k omylu dôjde pri kupovaní známky na čerpacej stanici, napraviť sa dá do 15 minút.
Dopravný analytik Jozef Drahovský si myslí, že za omyly pri registrácii by štát nemal ukladať sankcie, ale mal by zaviesť administratívny poplatok za ich nápravu. „Ak ale niekto jazdí bez platnej známky úmyselne, situáciu treba riešiť pokutou. Môže byť aj v takej výške ako je, ale nepokutovať ho skôr, ako mu je doručená predchádzajúca pokuta,“ pripomenul Drahovský. Podľa neho je neprípustné, aby sa vodičom generovali nové pokuty bez toho, aby o tých predchádzajúcich vedeli.
Elektronické diaľničné známky na Slovensku fungujú od januára tohto roka. Ich prevádzku zabezpečuje spoločnosť SkyToll, ktorá vyberá mýto aj pre nákladné automobily a autobusy. V prvom mesiaci fungovania elektronických známok ešte dobiehala aj platnosť klasických papierových nálepiek. Ostrá prevádzka kontrolného systému pozostávajúceho zo 114 stacionárnych kamier a šiestich mobilných hliadok prebieha od februára tohto roka. Nová forma elektronických známok navyše odstraňuje možnosť falšovania diaľničných známok, ktoré sa v minulosti predávali prostredníctvom internetu za výrazne nižšie ceny.
Za ročnú známku pre osobné auto motoristi platia 50 eur, za mesačnú 14 eur a za 10-dňovú 10 eur. Keď ešte fungovali nalepovacie známky, ich ročný predaj v roku 2014 presahoval tri milióny kusov a štát na predaji známok ročne zinkasoval 56 miliónov eur. Výnos zo známok by mal slúžiť na výstavbu a obnovu diaľnic. Ide však o malú sumu v porovnaní s niekoľkými miliardami eur, ktoré chýbajú na výstavbu naplánovaných diaľnic na Slovensku.