Na obale mliečneho produktu je silueta hlavy nacistického diktátora. Nápoj vo fľaši sa volá Kefírer, čo pripomína titul, akým oslovovali Hitlera – „führer“ (fírer). Slogany tvrdia, že „Kefírer je vodcom medzi kefírmi“. „Je čistý, lahodný a dokonalý". „Už po prvom použití sa budete cítiť ako nadčlovek". Ďalší hovorí, že „Kefírer je obohatený chemicky ošetrenými jahodami, ktoré boli s láskou vypestované našimi poľskými farmármi. Veľmi efektívne bojuje proti plynatosti."
V českých obchodoch by sa podľa autorov kampane mal mliečny produkt objaviť 17. mája. Distribuovať sa bude len v Brne v dvoch obchodných reťazcoch, kde k nemu budú mať prístup aj Slováci. Na náš trh by sa zatiaľ dovážať nemal. Tvorcovia kampane však priznali, že niektoré obchody ich kontroverzný výrobok odmietli.
Napriek prebiehajúcej reklamnej kampani zatiaľ nie je známe, kto za ňou stojí. Známy nie je ani výrobca sporného produktu. Otázne je, či tým nepropaguje aj niečo úplne iné. V súčasnosti existuje len internetová stránka spolu so stránkou na sociálnej sieti. Anonymní ľudia stojaci za internetovou propagáciou uvádzajú, že kampaň vytvoril tím pozostávajúci z dvoch kreatívcov a jedného grafického dizajnéra.
Ľudia stojaci za českou internetovou stránkou sa obhajujú, že ide o vtipnú reklamu. „Všetko berieme s nadhľadom, rovnako ako drvivá väčšina našich fanúšikov. Žiadnym priamym spôsobom nikoho neurážame. Nesnažíme sa odkazovať na druhú svetovú vojnu ani nikoho uraziť. Chceme urobiť z osoby Adolfa Hitlera aj celej ideológie terč posmechu,“ uviedol pre denník Pravda tím ľudí zo stránky propagujúcej mliečny produkt.
S reklamou, prípadne samotným obalom produktu poukazujúcim na nacistickú minulosť nesúhlasí slovenský historik Ivan Kamenec. „Myslím si, že to nie je vhodná kampaň. Zo všeličoho sa môžu robiť vtipy alebo recesia, ale nacizmus a Hitler je príliš vážna vec. V prvom rade je to nevkus a hlúposť pôvodcov, neviem, či aj úmysel,“ hovorí Kamenec.
„Vtipom bojujeme proti strachu, čo nám pripadá eticky správne,“ uvádzajú ľudia stojaci za kontroverznou kampaňou. S týmto však historik Kamenec nesúhlasí. „To je asi taký argument, ako keď pán Kotleba dal vyvesiť na výročie povstania čiernu zástavu a povedal, že to je na pamiatku padlých. Je to urážka občana, ktorého považujú za hlupáka, keď mu toto predkladajú,“ dodáva.
Reklamnú kampaň a obal výrobku nepovažujú za dobré ani slovenskí odborníci na reklamu. „Myslím si, že je to už cez čiaru. Obal síce vyzerá vtipne, aj názov je vtipný, ale doba a okolnosti uvedenia na trh mi prídu nevhodné,“ hovorí Marián Timoracký, odborník na reklamu. „Ja osobne by som nechcel byť značkou, ktorá je spájaná s takýmto dizajnom,“ povedal Michal Ruttkay, generálny riaditeľ reklamnej agentúry Creo/Young&Rubicam. Zároveň však dodáva, že podľa jeho názoru by na Slovensku podobná reklamná kampaň nebola možná.
O možnosti zrušenia kontroverznej reklamy vedia aj ľudia z pozadia produktu, ktorí si zároveň uvedomujú, že na Slovensku by s takouto kampaňou mohli mať problémy. „Tá možnosť tu, samozrejme, vždy je, ale podľa nášho právnika je naša pozícia celkom dobrá. Samozrejme, máme šťastie, že v Česku sme k týmto veciam benevolentnejší. So zákonmi v Nemecku alebo napríklad aj na Slovensku by sme asi mali väčšie problémy,“ dodávajú.
Odborníčka na trestné právo Lucia Kurilovská si nemyslí, že na Slovensku by podobná kampaň naplnila skutkovú podstatu niektorého z trestných činov. V každom prípade považuje takúto kampaň za povážlivú.
„Niekto sa snaží upozorniť na seba kontroverzne a snaží sa vyvodiť dojem, že ide o reklamu na komerčný mliečny produkt. Zneužíva pritom takúto citlivú tému,“ hovorí Igor Brossmann, majiteľ reklamnej agentúry IB. Zároveň však dodáva, že takto nastavená kontroverzná reklamná kampaň splní svoj účel, pretože upúta na produkt pozornosť. „Keď by aj takýto produkt bol, tak som si nie istý, či by sa takáto viralita premietla aj do predaja. Skôr by som si myslel, že nie,“ dodáva. Zároveň načrtol, že za reklamnou kampaňou nemusí byť vôbec mliečny produkt, ale niečo iné.
Česká Rada pre reklamu, ktorej cieľom je presadzovanie etických pravidiel do reklamnej praxe, do pondelka, podľa Ladislava Šťastného, neevidovala žiadny podnet k tejto kampani. „Ak sa akýkoľvek zadávateľ rozhodne, že v rámci svojej komerčnej komunikácie využije odkaz na Hitlera, musí počítať s tým, že takáto reklama sa nemusí stretnúť len s pozitívnymi ohlasmi, bez ohľadu na to, že úmyslom bolo využiť paródiu či vtip. Sú témy a zobrazenia, na ktoré, pochopiteľne, reaguje spotrebiteľ viac alebo menej citlivo, a rovnako citlivo by k ich použitiu v reklame mal pristupovať aj zadávateľ,“ povedala Eva Rajčáková, riaditeľka slovenskej Rady pre reklamu.
Česká polícia o reklamnej kampani a produkte vie, no doteraz nebolo začaté trestné stíhanie. „O tejto stránke, pochopiteľne, vieme, ale ako špecializovaný policajný útvar neposkytujeme informácie o tom, či sa ňou zaoberáme alebo nie. Informácie poskytujeme výhradne o trestných konaniach, ktoré sú vo fáze vyšetrovania, teda po začatí trestného stíhania,“ povedal Pavel Hanták, hovorca Útvaru na odhaľovanie organizovaného zločinu českej polície.