Dostanú cyklisti výnimku na alkohol?

, 23.08.2016 20:00
bicykel, hostinec, krcma, alkohol, ivanka pri...
Cyklisti patria medzi časté obete dopravných nehôd. Autor: ,

Zdá sa, že cyklisti budú mať povolené jazdiť pod vplyvom alkoholu. Ako prví účastníci cestnej premávky by si tak mohli pokojne vyraziť na dvoch kolesách, aj keď vypijú dve 10-stupňové pivá, pohár vína alebo pol deci ostrého.

K zrušeniu nulovej tolerancie pre túto skupinu sa schyľuje aj napriek tomu, že cyklisti patria medzi časté obete dopravných nehôd. Odborníci upozorňujú, že tento krok otvorí brány nadmernému pitiu, ktoré je u nás už teraz problémom.

Zmeny navrhujú koaliční poslanci Mostu-Híd a parlament by o novele zákona o cestnej premávke mal rozhodovať už v septembri. Ide o tretí pokus tejto strany presadiť toleranciu určitého množstva alkoholu u cyklistov jazdiacich v obciach a na im určených cyklotrasách. Prvý im kvôli nesúhlasu ministerstva vnútra a poslancov neprešiel pred štyrmi rokmi, druhý vlani.

Dnes sa situácia zmenila. Podporu našli u policajtov a názor zmenil aj šéf rezortu vnútra Robert Kaliňák (Smer). V minulosti tvrdil, že nulová tolerancia má svoje opodstatnenie. Aj keď považuje úmrtnosť cyklistov za vysokú, zmenu pripúšťa.

„Na cyklotrasách to ako problém nevidím. Návrh zjednoduší turistický ruch, možnosť si odpočinúť, dať si jedno pivko pri bicyklovaní v teple. Nakoniec aj nápoj radler vznikol pri cyklistike ako kombinácia piva a oranžády,“ vyhlásil včera Kaliňák po rokovaní vlády v Sobranciach.

Rezort vnútra hovorí, že otázkou zostáva, akým spôsobom by sa navrhovaná tolerancia odrazila na počte dopravných nehôd, zvlášť tých smrteľných. „Veľa detailov návrhu potrebujeme prerokovať nielen na koaličnej, ale predovšetkým na odbornej úrovni. Môžeme prezradiť, že v radoch dopravnej polície sa o poslaneckom návrhu už intenzívne diskutuje,“ reagovalo tlačové oddelenie ministerstva vnútra.

Povolenú hranicu alkoholu stanovili poslanci v návrhu na 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi.Hodnota 0,24 mg/l je pol promile.

Tolerancia na alkohol u cyklistov v niektorých krajinách EÚ

  • Na Slovensku platí pre cyklistov nulová tolerancia na alkohol, rovnako ako pre vodičov. Obsah alkoholu nad jedno promile sa síce pri cyklistoch nerieši ako trestný čin, pokuty sú však pre obe skupiny rovnaké. Bloková pokuta sa môže vyšplhať na 650 eur, sankcie v správnom konaní sa pohybujú v rozpätí 150 až 800 eur
  • V Česku platí tiež nulová tolerancia. Alkohol do jedného promile cyklistu vyjde na 2-tisíc až 20-tisíc českých korún (74 až 740 eur). Ak nafúka viac, sankcia rastie až k 50-tisícom českých korún (1 850 eur)
  • V Poľsku je dovolené maximálne 0,2 promile. Prekročenie limitu do 0,5 je pokutované 300 až 500 zlotými (68 až 113 eur).
  • V Rakúsku policajti rozdávajú pokuty až za prekročenie hladiny 0,8 promile. Za 0,8 až 1,2 promile zaplatí cyklista 800 až 3 700 eur. Ak nafúka viac ako 1,2 promile, môže ho to stáť až 4 400 eur, pri prekročení 1,6 promile až 5 900 eur.
  • Nemecko, ktoré s limitom 1,6 promile viedlo rebríček najtolerantnejších európskych krajín, tromflo Maďarsko. Tu vláda povolenú hladinu alkoholu úplne zrušila. Ak cyklisti nezavinia nehodu, dodržia pravidlá cestnej premávky a zvládnu riadenie bicykla, polícia ich nemôže pokutovať.

„Takáto hodnota alkoholu v organizme účastníka cestnej premávky nemá podľa vedeckých poznatkov vplyv na schopnosť osoby byť účastníkom cestnej premávky a má len minimálny vplyv na jej psychické, senzorické a motorické funkcie,“ zdôvodňujú poslanci.

Jeden z predkladateľov poslanec Gábor Gál (Most-Híd) dokonca tvrdí, že takéto množstvo alkoholu pridá len na atraktivite tejto aktivity. „Bicyklovať by mohli len v zastavanom území obce, alebo na cestičkách pre cyklistov. V obci je obmedzená rýchlosť a verejné osvetlenie a na cestičkách sú sami, tam nehrozí zrážka s autom,“ hovorí Gál. Odvoláva sa aj na to, že určitá pozitívna hodnota koncentrácie alkoholu vodičov je tolerovaná vo väčšine členských štátov Európskej únie.

Ani slovenskí policajti neposudzujú cyklistov pod vplyvom alkoholu až tak prísne. „Policajný zbor dnes toleruje u vodičov vozidiel – teda aj u cyklistov – pri kontrolách hladinu alkoholu v krvi do 0,30 promile (0,14 mg/l). Je to v súlade s názorom Slovenskej súdnolekárskej spoločnosti, ktorá považuje hladinu alkoholu do 0,21 promile za bezvýznamnú, pretože takéto množstvo alkoholu vyprodukuje ľudský organizmus sám. Z hľadiska ovplyvnenia psychomotorických a reakčných vlastností vodiča odborníci považujú hladinu alkoholu v krvi do 0,30 promile taktiež za bezvýznamnú,“ uviedol rezort vnútra.

Potvrdzuje to aj Ľubomír Okruhlica, hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre drogové závislosti. Podľa neho nie je schopnosť človeka riadiť auto či bicyklovať ovlyvnená do 0,2 promile alkoholu v krvi.

Navrhuje však, že „ak by sa mala zmeniť nulová tolerancia na alkohol, tak iba za predpokladu, že by to neplatilo len pre cyklistov, ale pre všetkých vodičov s tým, že by boli povinné drägre a pred jazdou by si všetci účastníci cestnej premávky zmerali hladinu alkoholu“. Tak to funguje podľa neho vo Francúzsku. Prípustná hranica by mala byť do 0,2 promile. „Nad 0,3 už alkohol vplýva na reakčný čas vodiča,“ upozorňuje odborník.

Okruhlica má však obavy, že ak sa zmení nulová tolerancia na alkohol, mnohí šoféri aj cyklisti budú piť ešte viac ako dnes. „Ak sa uvoľní regulácia, otvárame tým brány k nadmernému pitiu,“ tvrdí.

Návrh na zrušenie nulovej tolerancie víta Jozef Schnobl (nezávislý), starosta obce Hamuliakovo neďaleko Šamorína. U nich sa spájajú dve cyklotrasy. Jedna z Bratislavy do Šamorína a potom medzinárodná.

Aj keď sa v obci zastaví veľa cyklistov a aj domáci využívajú hrádzu na oddych na dvoch kolesách, nikdy podľa starostu nemali problémy s opitými cyklistami. Schnobl hovorí, že podobne to spravili v Maďarsku, kam mieri po cyklotrase od nás veľa turistov. Podľa neho by to určite viedlo k tomu, aby obce ešte viac budovali cyklotrasy.

Prieskum jednej z poisťovacích spoločnosti však hovorí o pití cyklistov niečo iné. Ukázal, že z celkového počtu 526 cyklistov zastavených na bratislavskej hrádzi až 200 požilo pred jazdou alkohol. Každý desiaty z nich dokonca nafúkal viac ako jedno promile. Vlani zahynulo 16 cyklistov z 274 usmrtených na cestách. Za sedem mesiacov tohto roka ich zomrelo sedem zo 134 obetí pri nehodách.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#alkohol #Cyklisti
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku