Či napríklad čestnej stráži, ktorá stojí vo vestibule Národnej rady. Tá každé ráno so sirénou okolo ôsmej prechádza cez upchaté mestské časti Rača alebo Vajnory. Bezpečnostný expert pripomína, že ani ochranky ruského a amerického prezidenta cestou do práce nevyužívajú právo prednostnej jazdy.
S bielou dodávkou sa pravidelne stretáva vodič Adam, ktorý cez Raču alebo Vajnory, podľa situácie, chodí každý deň. „Policajnú hliadku, ktorá sprevádza bielu dodávku s členmi čestnej stráže, som videl v poslednom čase hneď niekoľkokrát,“ hovorí rozhorčene. „Cestu si so zapnutými svetelnými i zvukovými výstražnými znameniami razila cez Raču i Vajnory. Či a nakoľko je takýto postup legitímny, ja neviem posúdiť. Kažodpádne, v danom okamihu nejde nikomu o život ani zdravie. Páni v mundúroch a s perami na hlavách by si preto mohli odstáť zápchu spolu s ostatnými šoférmi,“ myslí si Adam, ktorý prechádza kolónou takmer každý pracovný deň.
Medzi autá, ktoré spadajú pod privilégium použiť zvukové a svetelné znamenia, patria vozidlá ozbrojených síl, hasičov, záchrannej služby, Slovenskej informačnej služby, prednosť v jazde sa využíva pri preprave štátnikov či zahraničných delegácií. Polícia tiež dáva výnimky napríklad pri prevoze zdravotníckeho a rádioaktívneho materiálu.
S otázkou, či je nutné, aby sa použil maják pri preprave čestnej stráže, sa denník Pravda obrátil na ministerstvo obrany. „V tomto prípade ide o príslušníkov Čestnej stráže Ozbrojených síl Slovenskej republiky, ktorí sú vyčlenení na stráženie insígnií v Národnej rade,“ vysvetlila hovorkyňa ministerstva Danka Capáková.
Dodala, že čestná stráž sa presúva v čase rannej špičky v sprievode vozidla Vojenskej polície, no len v dňoch rokovania Národnej rady. „Vzhľadom na časové obmedzenia ich služby v zmysle zákona je nastavený ich systém striedania tak, aby boli čo najúčelnejšie využívané finančné prostriedky,“ odpovedala Capáková na otázku, prečo používajú sirénu a maják.
Kto môže mať zapnutú sirénu a maják
- vozidlá ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a civilnej ochrany obyvateľstva, ktoré určí príslušný minister
- vozidlá hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby a banskej záchrannej služby pri plnení úloh spojených so záchranou života a zdravia osôb alebo materiálnych hodnôt
- vybrané vozidlá Slovenskej informačnej služby, ktoré určí riaditeľ SIS
- špeciálne vozidlá pri preprave štátnych činiteľov alebo zahraničných delegácií
- autá obecnej polície, ktoré určí obec
- ministerstvo vnútra môže v osobitných prípadoch vydať povolenie na používanie zvláštnych výstražných znamení aj na iných vozidlách, najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku
ZDROJ: Zákon NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke
Bývalý šéf Úradu na ochranu ústavných činiteľov Juraj Zábojník nerozumie, prečo čestná stráž musí využívať právo prednostnej jazdy. Podľa neho sú to zamestnanci ako všetci ostatní a musia si sami zmanažovať cestu tak, aby sa dostali do služby včas. „Keď pracovníci Úradu na ochranu ústavných činiteľov musia byť v určitý čas napríklad v Prezidentskom paláci, tak chodia vždy v predstihu, počítajú s kolónami a s rôznymi negatívnymi variantmi. Tak nastupujú členovia ochranky tajnej služby Secret Service k americkému prezidentovi, takisto pracovníci ruskej tajnej FSB k ruskému prezidentovi Putinovi. Nevidím dôvod, pokiaľ vozidlo neprenáša nejaký špeciálny alebo hodnotný materiál, aby použilo výstražné znamenia,“ vraví bezpečnostný expert rozčarovane.
Zábojník by takéto výhody pre čestnú stráž zrušil. "Je to obyčajná štátna služba ako napríklad pracovníci, ktorí strážia parlament. Vysvetlenie ministerstva, že je maják využívaný kvôli obmedzeniam ich služby, považujem za úbohé,“ uzatvára bezpečnostný expert a tvrdí, že sú oveľa dôležitejšie situácie, kde je potrebné využívať svetelné a zvukové znamenia a právo prednostnej jazdy. Prípad využitia majáka pre prevoz čestnej stráže kvôli zápche na cestách nie je na Slovensku prvým prípadom. V minulosti sa stalo, že vodič vládneho bavoráka počas nepriaznivého zimného počasia použil maják a vyhol sa tak kolóne.
Sú však aj opačné situácie, keď vozidlá s výstražnými znameniami to na cestách nemajú ľahké. Začiatkom tohto roka šofér luxusného bavoráka Boris Záhumenický, ktorý kandidoval v komunálnych voľbách za KDH, niekoľko kilometrov úmyselne blokoval sanitku. Video z jeho jazdy obletelo celé Slovensko.
Polícii potom tvrdil, že pomáhal sanitke a takto jej vlastne uvoľňoval cestu. Trestné stíhanie voči nemu bolo začaté koncom mája. „V súčasnosti je spis na okresnej prokuratúre. Vyšetrovanie tohto prípadu ešte nie je ukončené,“ povedala policajná hovorkyňa Trenčianskeho kraja Elena Antalová.