Ministerstvo zruší dodatok o spojitom písanom písme, školy majú pri výučbe voľnejšiu ruku

Základné školy budú môcť deti v prvých ročníkoch učiť písať aj písmom Comenia Script.

10.07.2017 14:39
deti, skola, ziaci Foto: ,
Deti z Cirkevnej základnej školy Narnia v Petržalke sa zabávali písaním. Škola tak bojuje za možnosť naďalej učiť prvákov písmo Comenia Script.
debata (48)

Ministerstvo školstva zruší dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné školy, podľa ktorého mali školy od 1. septembra používať presne definovaný tvar písaného písma. Na tlačovej besede to povedal minister školstva Peter Plavčan s tým, že minulý týždeň konzultoval tému s expertmi z tímu Učiace sa Slovensko a aj na základe rokovaní sa rozhodol zrušiť body, ktoré sa vzťahovali k spojitému písanému písmu.

Plavčan na dnešnej tlačovej besede uviedol, že existuje pomerne veľký počet škôl, ktoré používajú písmo Comenia Script. Ako dodal, tento typ písma je vhodný pre žiakov s oneskoreným vývinom a poruchou jemnej motoriky. Uviedol tiež, že experimentálne overovanie v Českej republike dopadlo dobre. Plavčan zároveň dodal, že ministerstvo školstva na jeseň vypíše výzvu pre školy, aby mohli overovať aj iné druhy písma.

Ministerstvo počúvalo agrumenty

Školy tak budú môcť skúmať, ktoré z druhov písma sú pre žiakov najvhodnejšie. Plavčan pripustil, že pri zavádzaní dodatku k Štátnemu vzdelávaciemu programu nemalo ministerstvo školstva dostatok infomácií o tom, koľko škôl používa písmo Comenia Script.

Člen petičného výboru za slobodu v písaní Martin Kríž vyzdvihol, že ministerstvo školstva počúvalo argumenty a zvažovalo ich. Vyjadril sa zároveň aj k učebniciam. Doteraz totiž odborníci pripravovali iba šlabikáre, ktoré obsahovali len písané spojité písmo. Kríž však uvádza, že žiadna učebnica nie je pre školy záväzná a školy môžu využívať aj iné materiály.

„Dôležitejšia vec však je, že čítanie a písanie sú neurologicky dve odlišné činnosti. Šlabikár slúži na výučbu čítania. Písanie je niečo iné. Dieťa je schopné naučiť sa rôzne fonty písma čítať pomerne rýchlo a povedať si aha, toto je písmeno k, aj keď vyzerá v každom fonte trochu inak. Písanie je neurologicky ťažší proces pre dieťa, preto sa deti neučia písať rôznymi fontami,“ uviedol Kríž.

Iný typ písma nemôže byť jediným

Ministerstvo školstva schválilo dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné školy 11. mája. Zdôrazňovalo v ňom, že od 1. septembra majú školy používať presne definovaný tvar písaného písma, ktorým sa učia deti písať v prvom ročníku. Ministerstvo až dodnes tvrdilo, že ovládanie zručnosti písaného spojitého písania predstavuje minimálny štandard, ale nijakým spôsobom neobmedzuje využívanie aj iných typov písma.

„Ak má škola záujem naučiť žiaka písať aj iným typom písma, môže tak, samozrejme, urobiť, avšak iný typ písma nemôže byť jediným, ktoré žiak ovláda,“ tvrdilo dodnes ministerstvo. Na tento dodatok však reagovala petícia za slobodu v písaní, ktorú podpísalo na portáli www.changenet.sk vyše 7 600 ľudí. Učiteľka Andrea Cinegová z Cirkevnej základnej školy Narnia v Bratislave napríklad vyzdvihovala, že moderné písmo nevyžaduje presné kopírovanie tvaru a sklonu podľa danej predlohy.

„Podporuje individuálne osobnostné i pisateľské tendencie vďaka akceptovateľným tvarom. Z hľadiska učiteľa je úžasné najmä to, že ho zvládnu aj ľaváci a deti s dysgrafiou. Atmosfére v triede veľmi pomáha, keď deti zažívajú úspech v písaní a vedia, že môžu mať vplyv na svoje písmo,“ uviedla Cinegová s tým, že viac času následne ostáva na čítanie a na rozvoj osobnosti dieťaťa, napríklad na písanie vlastných myšlienok.

48 debata chyba