Firma zo Zvolena sa vzdala Kotlebovej zákazky

Firma zo Zvolena, ktorá získala zákazku na opravu ciest v Banskobystrickom kraji, sa tohto biznisu vzdala. Malá eseročka vysúťažila v septembri štyri zmluvy za viac ako 2,2 milióna eur. Išlo v nich o rekonštrukciu viac ako 36 kilometrov ciest v okresoch Lučenec, Poltár a Zvolen. Župa, ktorú vedie extrémista Marian Kotleba, bude musieť vypísať tú istú súťaž už siedmykrát. Odborníci na verejné obstarávanie nerozumejú postupu, akým sa samospráva v tomto prípade snaží nájsť dodávateľov.

29.09.2017 13:00
cesta, liptovský mikuláš Foto: ,
Firma, ktorá získala zákazku na opravu ciest v Banskobystrickom kraji sa tohto biznisu vzdala.
debata

Konateľ zvolenskej firmy Dušan Gelieň nechcel pre Pravdu komentovať, prečo nakoniec zmenil názor. V odôvodnení odstúpenia od zmluvy však jeden z konateľov píše, že firma nie je schopná za takúto nízku cenu a požadovaný čas kvalitne opraviť cesty. Otázne teda je, prečo sa do súťaže na elektronickom trhovisku za takýchto podmienok vôbec prihlásila. Bola pritom jediným záujemcom.

Podľa FinStatu mala vlani tržby 122-tisíc eur a skončila v strate takmer 48-tisíc eur. Neznámou sú tiež jej skúsenosti s rekonštrukciou ciest. Podľa firemnej webovej stránky ponúka stavby na kľúč, zatepľovanie budov, sanačné práce, opravu fasád. Opravy komunikácií však zahŕňajú iné práce ako napríklad obnovu ich povrchu, práce na ich údržbe, frézovanie, pokládku asfaltových vrstiev, dosypanie krajníc či úpravu kanalizačných vpustov. O takýchto činnostiach sa eseročka na svojej webovej stránke nezmieňuje.

Banskobystrický samosprávny kraj priznal zrušenie zákazky. Riaditeľ župného úradu Milan Uhrík povedal, že súťaže na predmetné cesty boli vyhlásené už šesťkrát a v súčasnosti hľadajú spôsoby, ako ich zopakovať tak, aby boli pre firmy zaujímavé. Tvrdí, že si uvedomujú nízky záujem. „Čo je so stavebným trhom? Je naozaj tá cena taká nízka, že trh na ňu nereaguje?“ pýta sa Marcela Turčanová z Asociácie priaznivcov a používateľov elektronických aukcií, ktorá počíta aj s takou možnosťou, že podnikateľské spektrum môže dávať Marianovi Kotlebovi na vedomie, že nechce preňho robiť.

Podľa nej však kraj vôbec nemal hľadať dodávateľov na opravy ciest elektronicky, hoci je to rýchlejší spôsob. Mal využiť klasickú cestu, oznamom cez vestník verejného obstarávania. „Keď je problém s tým, že majú málo ponúk, prečo potom nejdú do vestníka?“ nerozumie postupu župy Turčanová.

Zákon umožňuje vypísať súťaž na stavebné práce cez elektronické trhovisko iba v prípade bežne dostupných služieb, i keď tie legislatíva definuje dosť vágne. Opravy ciest však sem podľa expertov nespadajú, pretože stavebník musí prísť do terénu a prispôsobiť práce presným podmienkam. Elektronicky sa dajú obstarať uniformné veci ako napríklad tehly, zo služieb maľovanie.

Podobný scenár sa pri rekonštrukcii komunikácií v tomto kraji zopakoval v júni, keď 9 z 15 súťaží vyhrala drobná firma z Trenčína, ktorá má najviac štyroch zamestnancov. Firmy mali na predloženie ponúk len tri dni. Nakoniec trenčianska spoločnosť od zmlúv odstúpila a súťaže sa museli zopakovať.

Celkovú cenu za opravu 95 úsekov v celkovej dĺžke 133 kilometrov dal kraj odhadnúť viacerým firmám, tie vyrátali sumu asi na 13 až 16 miliónov eur. Župa si nakoniec určila v aukcii východiskovú cenu na 8,9 milióna eur a zákazky rozdelila do 15 súťaží.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tender #Banskobystrický kraj #zákazka #stavba ciest