Gajdoš: Výsledkom rokovaní s výrobcom lietadiel Spartan je zľava 879 000 eur

Nákladné lietadlo spartan bude nakoniec o viac ako milión eur lacnejšie. Ministerstvo obrany vyjednalo s talianskym výrobcom zľavu. Namiesto pôvodných 34,5 milióna eur rezort zaplatí o 1,16 milióna menej. Ústupok sa mu podarilo dosiahnuť po tom, čo firma meškala viac ako rok s jeho dodávkou. Expert na obranu pripomína, že aj tak za lietadlo platí štát veľa.

02.01.2018 11:55 , aktualizované: 03.01.2018 10:00
Spartan C-27J Foto:
Prvé z dvoch dopravných lietadiel Spartan C-27J.
debata (27)

Za opätovný sklz v dodávke prvého z dvoch nových dopravných lietadiel spartan, ktoré vlani na jeseň pristálo na leteckej základni v Kuchyni, ministerstvo vyrokovalo odškodné. „Podarilo sa nám ušetriť zhruba 900-tisíc eur. Ide o výsledok náročných rokovaní, no som rád, že sa nám podarilo naplniť náš sľub, čiže vyrokovať za omeškanie výraznú zľavu z ceny, “ vyhlásil rezortný šéf Peter Gajdoš (nom. SNS).

Lietadlo malo byť od výrobcu pôvodne prebraté ešte v roku 2016. Talianska firma Alenia Aermacchi však predchádzajúcemu vedeniu rezortu oznámila, že termín nestihne, a preto sa podpísali dodatky k zmluve, ktoré obsahovali aj pokuty. Vtedajší minister Martin Glváč (Smer) vyrokoval pokutu vo výške 285-tisíc eur za meškanie prvého lietadla. Napriek tomu sa spoločnosti nepodarilo dodržať ani ďalší termín a musela zaplatiť ďalšiu sankciu, vo výške 879-tisíc eur. Prvý spartan bol nakoniec pripravený na prebratie až 12. septembra, teda o 49 dní neskôr.

Exminister Glváč poznamenal, že každé zníženie ceny je dobré, no nie si je istý, či zhruba 900-tisícová suma, ktorou sa chválil Gajdoš, nebola vyjednaná pod jeho vedením. „Ak je to niečo nové, tak je to správne riešenie. Ak je to to isté, tak je to len nejaké medzisviatkové oprášenie,“ reagoval Glváč.

Za lietadlo štát stále zaplatí priveľa

Bezpečnostno-obranný analytik Peter Švec spochybňuje nielen cenu, ale aj samotný výber lietadiel. „Prevádzkovanie veľmi malého počtu lietadiel je latentne nebezpečné. Keď sa kupuje malý počet prvkov akéhokoľvek zbraňového systému, nikdy nedosiahneme dobrú cenu. Podľa všetkého ale zvolili nevhodný a predražený typ,“ myslí si Švec.

Napriek podozreniam z predraženia ministerstvo odmieta zverejniť štyri zmluvy s talianskym výrobcom. Odvoláva sa na obchodné tajomstvo. Bratislavský krajský súd vo februári 2017 označil postup rezortu za nezákonný. Minister Gajdoš potvrdil, že proti súdnemu rozhodnutiu podali odvolanie. „Akonáhle bude súdny proces ukončený, pretože sme sa odvolali, v plnej miere budem akceptovať rozhodnutie súdu,“ zdôraznil Gajdoš. Jeho predchodca Glváč vysvetlil, že zmluvy boli utajené na základe určitých požiadaviek. „Minister o takýchto veciach nerozhoduje. Keď povie ministerský úradník, tím právnikov alebo druhá strana, že žiada nezverejnenie, tak sa tak správate,“ vysvetlil Glváč.

Švec podotkol, že obrana má určité špecifiká a je preto pochopiteľný určitý stupeň utajenia pri nákupoch. „Nie je ale možné všetko utajovať a treba zapojiť vo svete osvedčené prvky na zabezpečenie politickej kontroly vynakladania prostriedkov na modernizáciu,“ doplnil Švec s tým, že všetky zmluvy nemuseli byť zverejňované, ale do kontroly by mal byť viac zapojený parlamentný brannobezpečnos­tný výbor.

Do hangára sa nezmestí

Spartany by mali byť odstavené v priestoroch Dopravného krídla generála Milana Rastislava Štefánika v Kuchyni. Do hangára sa zatiaľ nedostanú, pretože sú o viac ako meter vyššie. Hangár tak musí prejsť rekonštrukciou.

Taliansky Spartan C-27-J je lietadlo stredného doletu, ktoré nahrádza ruské antonovy 24 a 26. Tie slovenskej armáde doslúžili na začiatku roka 2016. Spartan má dĺžku necelých 23 metrov, výšku 9,64 metra, maximálnu rýchlosť 600 km/h a dolet takmer 6 000 km. Posádka pozostáva z dvoch pilotov a prepraví až 46 profesionálnych vojakov. Využívať sa môže aj na prepravu ranených a materiálu či hasenie požiaru.

Veľké prezbrojenie armády

Obstarávanie nových dvoch dopravných lietadiel sa začalo ešte v roku 2008, keď bolo vo verejnej obchodnej súťaži rozhodnuté o talianskom dodávateľovi. Zmluvu na základe rozhodnutia vlády uzatvorili až v roku 2014. Každé malo stáť 34,5 milióna eur. Päťročná logistická podpora a výcvik má vyjsť na ďalších 25 miliónov pre obe lietadlá. Teóriu a simulátor v Taliansku v rámci výcviku absolvovali prví piloti. Druhé lietadlo by malo byť u nás do konca marca.

Do prezbrojenia armády má isť do roku 2029 niekoľko miliárd eur. Rezort plánuje tiež nakúpiť 81 kusov bojových obrnených vozidiel 8×8 za 417 miliónov eur a 404 kusov viacúčelových taktických vozidiel 4×4. za 783 miliónov eur.

Osemkolesové transportéry majú vzniknúť na Slovensku a niesť označenie „slovenský výrobok“. Fínska spoločnosť Patria zabezpečí úpravu podvozku svojho transportéru Partia AMV, na vývoji vozidla by sa mala podieľať zhruba 30 percentami. Slovensko zabezpečí zvyšnú časť produkcie s využitím palebnej veže Turra 30.

Prototyp ministerstvo predstavilo verejnosti. Do polovice januára potrvajú kontrolné skúšky a do marca by mali trvať vojskové skúšky, v rámci ktorých bude vozidlo testované 28 dní v nepretržitej prevádzke. Ich súčasťou budú aj skúšky vo Fínsku, v extrémnych zimných podmienkach. Po úspešných testoch sa ešte očakávajú prípadné technické a konštrukčné zmeny. Výskum a vývoj tohto vozidla zabezpečuje štátna akciovka Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom.

Minulý mesiac sa v britskom vojenskom časopise Jane's Defence Weekly objavili informácie o nespokojnosti slovenských vojakov s palebnou vežou Turra. Ministerstvo to však popiera. „Čo sa týka veže Turra 30, informácie o tom, že by s ňou vojaci neboli spokojní, sa v žiadnom prípade nezakladajú na pravde,“ reagovala hovorkyňa ministerstva obrany Danka Capáková. Pripomenula, že táto veža bola do slovenských ozbrojených síl zavedená ešte v roku 2015 na základe úspešných vojskových skúšok. Časopis ministerstvo požiadalo o opravu nepravdivých tvrdení založených na anonymných zdrojoch.

Rezort sa stále nerozhodol o obstarávaní viacúčelových taktických vozidiel typu 4×4. Partnera chcel nájsť v decembri na Priemyselnom dni, kde sa vo vojenských priestoroch na Záhorí predviedli obrnené vozidlá výrobcov zhruba šiestich krajín. Ministerstvo zatiaľ výsledok prehliadky a výberu nezverejnilo.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom z denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Peter Gajdoš #Spartan C-27J