Gábor Gál: Exekučná amnestia vyjde štát na desiatky miliónov

Minister spravodlivosti Gábor Gál (Most-Híd), ktorý sa vedenia rezortu ujal takmer pred mesiacom, plánuje presviedčať koaličných partnerov aj v takej citlivej téme, ako je dekriminalizácia marihuany. Hovorí však len o čiastočnom uvoľnení prísnych trestov, ktoré platia dnes. Prijatie Istanbulského dohovoru, ktorý rieši ochranu týraných žien, podľa neho nie je aktuálne. Minister možno "zdvihne tlak" aj niektorým bratislavským sudcom, pretože zatiaľ neopúšťa myšlienku svojej predchodkyne o zlučovaní a sťahovaní bratislavských súdov. O exekučnej amnestii tvrdí, že je ako snehová guľa - čím skôr na nej nájde koalícia zhodu, tým bude pre štát lacnejšia. Medzi Gálove priority patrí reforma obchodného registra, veľká novela infozákona či zmena výberu nových kandidátov na ústavných sudcov.

19.04.2018 13:00
Gabor Gal, minister spravodlivosti Foto: ,
Minister spravodlivosti Gábor Gál.
debata (27)

Koalícia sa za vašej predchodkyne Lucie Žitňanskej nedokázala dohodnúť na témach ako čiastočná dekriminalizácia drog či Istanbulský dohovor. Budete ich aj naďalej pretláčať alebo pristúpite ku kompromisu?

Nikdy sa nehovorilo o legalizácii drog. Ani ten návrh, ktorý bol trocha širší, ako si ho naši koaliční partneri predstavovali, nerátal s legalizáciou. Čiastočná dekriminalizácia je otázka, ktorá môže byť otvorená. Chcem túto tému otvoriť. Záleží mi na tom, aby sme nezničili život nejakému mladíkovi, ktorý si z nerozvážnosti zapáli jednu marihuanovú cigaretu. To sa s ním bude vliecť celý život a kvôli tomu nebude môcť zastávať rad profesií. Tie najnevinnejšie prípady treba vyňať spod nespravodlivých sankcií. Spoločenská nebezpečnosť takéhoto činu nie je primeraná trestu na celý život. Budem presviedčať partnerov, ale budem rátať s viacerými variantmi pri možnosťami trestania, a tiež to treba obmedziť len na najľahšie drogy. To je marihuana, možno hašiš, ale tam už skončíme. Žiadne chemické drogy. Istanbulský dohovor je nateraz pasé. Tie najzávažnejšie veci ako ochranu rodiny a žien sme do nášho právneho poriadku dávno zaradili. Nateraz táto téma nie je aktuálna.

Ako si predstavujete nastavenie policajnej inšpekcie a spôsob výberu policajného prezidenta? Exminister vnútra Tomáš Drucker už predložil novelu zákona.

Bývalý minister Kaliňák riešenie tejto témy odďaľoval, hoci ju máme v programovom vyhlásení vlády. Nám na tejto téme záležalo, ale nie a nie dospieť ku konkrétnemu záveru. Preto naša strana prišla s vlastným návrhom. Spolupráca s Druckerom bola dobrá, prišiel s vlastnou novelou, kde zapracoval aj naše návrhy. Počkáme si na finálnu verziu materiálu a určite sa k nemu ešte vyjadríme.

Najneskôr do letných prázdnin by mal parlament rozhodnúť o zmene výberu nových kandidátov na ústavných sudcov. Ústava priamo stanovuje kvalifikačné či vekové kritériá. Dosiahnete zmenu aj bez zásahu do ústavy? Budú medzi novými kritériami aj jazykové schopnosti, o ktorých hovoril bývalý premiér Robert Fico?

Materiál zatiaľ ráta s viacerými možnosťami. Do Národnej rady pôjde taký návrh, na ktorom sa v koalícii zhodneme. Vidím to tak, že asi bude treba meniť ústavu. Zákon bude riešiť ďalšie podrobnosti kritérií na kandidátov. Najzávažnejšia vec ale je, aby sa nové pravidlá stihli prijať a dať do účinnosti pred voľbou kandidátov. Čo sa týka jazykových znalostí, viem si predstaviť aj takéto kritérium. Otázne je, či na ňom bude dohoda.

Ako ste spokojný s fungovaním Súdnej rady, ktorá sa ani po niekoľkých mesiacoch nedokázala vyrovnať so Žitňanskej podnetom na Štefana Harabina pre jeho vulgárne správanie? Etická komisia sa zhodla na stanovisku, v ktorom niektoré Harabinove výroky a správanie označila ako vybočenie zo zásad sudcovskej etiky. Súdna rada však o ňom nehlasovala.

Musím akceptovať rozhodnutia súdov alebo disciplinárnych komisií. Najväčší problém ale vidím v tom, že nevieme dostať do disciplinárnych komisií ľudí, akých by sme si predstavovali. Keď som ako poslanec niekoho oslovil, odmietol ma. Odôvodňoval to tým, že je to mediálne pertraktované a nepotrebuje to k životu. Potrebujeme tam mať aj ľudí z mimojustičného prostredia.

Vašu štátnu tajomníčku Moniku Jankovskú (nom. Smeru) obvinil podnikateľ z Trenčína, že ešte ako sudkyňa zobrala trojmiliónový úplatok za rozhodnutie v neprospech bývalých majiteľov trenčianskeho baru Fatima. Médiám ste tvrdili, že v záujme dôveryhodnosti je nevyhnutné, aby pani Jankovská dôkladne vysvetlila všetky podozrenia. Vysvetlila ich podľa vás dosť presvedčivo?

To je päť rokov starý spor. Riešili to už ministri Borec a Žitňanská. Teraz sa to otvorilo znova. Prebiehajú trestné konania a minister nemá právo zasiahnuť. Pani štátna tajomníčka spravila, čo mala spraviť. Keď sa to podľa nej nezakladá na pravde, podala trestné oznámenie, súdia sa a procesy prebiehajú. Či presvedčila mňa, to nie je dôležité. Keď nepresvedčí verejnosť, tak je to problém.

Vaša predchodkyňa Lucia Žitňanská (Most-Híd) pobúrila bratislavských sudcov, keď začala pripravovať zlúčenie piatich okresných súdov do jedného mestského. Zámer išiel nakoniec do stratena. Chystáte sa v ňom pokračovať?

Máme obrovský problém s priestormi pre sudcov, týka sa to najmä Okresného súdu Bratislava I a krajského súdu. Budova na Lazaretskej, ktorá bola ešte za ministra Boreca obstaraná pre Okresný súd Bratislava I, je v dezolátnom stave. Podľa správ a analýz však musíme ísť cestou špecializácie sudcov. Napríklad dať všetkých trestných sudcov z piatich súdov pod jeden súd. Pracujeme na tom, ako to vyriešiť. Na rokovania určite prizveme aj sudov. Ešte sme len na začiatku.

Ako ďaleko ste s výberom novej budovy v hlavnom meste pre ministerstvo?

Už dnes nemáme kde umiestniť našich ľudí, podobne je na tom aj Najvyšší súd, s ktorým sídlime v jednej budove. Proces je ukončený, súťaž je vyhodnotená. V zásade sú dve možnosti, ktoré sú aj z finančného, aj z hľadiska potrieb ministerstva akceptovateľné. Obe možnosti sú postavené na dočasnom prenájme a budúcom odkúpení po desiatich rokoch a možno aj skôr. Je to u mňa na podpis. Mám s tým ale trochu problém, lebo ide o firmy, ktoré môžu v spoločnosti vyvolávať otázniky. Takže nie som ešte rozhodnutý. Ak to však nepodpíšem, musím potom vypísať novú súťaž, a možno o dva mesiace dospejeme zas k tomu istému záveru. Zatiaľ sa snažím nájsť inú možnosť. Určite sa o tom budeme baviť aj s médiami. Je to otázka najbližších dní.

Súdnictvo je zahltené viac ako troma miliónmi starých exekúcií. Ako hodnotíte celkovú reformu spojenú s novým exekučným súdom v Banskej Bystrici, s ktorým sa komunikuje iba elektronicky? Veľké inštitúcie ako zdravotné poisťovne tvrdia, že portál e-žaloby je pomalý a hromadné podanie nezvládne.

Samozrejme, všetky subjekty dali návrh na exekúcie ešte predtým, ako začal nový zákon platiť, takže nám to zahltilo súdy. Systém neskolaboval, je účinný rok, má svoje detské choroby, ale nie sú také, ktoré by naznačovali, že to bola zlá cesta. Ako poslanec som to sledoval. Mal som obavy, ale systém nepadol, funguje a ideme ďalej.

O exekučnej amnestii sa rozpráva už skoro rok, stále však nebola predstavená konkrétna podoba. Máte v nej už jasno?

Hlavné je, aby boli zastavené konania, kde sú pohľadávky nevymožiteľné a dlžníci už nič nemajú. Sčasti to riešia aj dobre nastavené osobné bankroty, ktoré využilo dosť ľudí. Tým pádom klesá počet exekúcií, lebo keď niekto ide do osobného bankrotu, exekúcia sa zastaví. Jeden z variantov môže byť exekučná amnestia. Predchádzajúca ministerka pripravila paragrafové znenie v spolupráci s každým poslaneckým klubom koalície. Teraz čakáme na to, čo si naši koaliční partneri vyberú. Kladie to vysoké náklady na štátny rozpočet. Bavíme sa o desiatkach miliónov eur. Keď sa exekúcie zastavia, exekútorom bude musieť štát zaplatiť ich trovy. To bude možno až 50 miliónov eur. Na koaličnej rade otvoríme túto tému. Tento problém je ako snehová guľa, čím skôr ho vyriešime, tým lacnejšie to štát vyjde.

Na rokovania vlády je už pripravený materiál, ktorý predstavuje základné rysy reformy obchodného registra. Prejde táto agenda na jeden súd, ako to navrhovala Žitňanská? Bude tento súd v Žiline? Čo si od toho sľubujete?

Ráta sa s tým, že bude viac variantov. Teraz len zverejňujeme vecný zámer. Počíta sa tiež s externými registrátormi a ako najbližší sa nám tu javia notári, ktorí majú skúsenosti a sú všade dostupní. Musíme zachovať registrové súdy, či bude jeden, dva, alebo tri, to nám povie analýza. Určite však nie viac ako tri.

Návrh novely infozákona počíta so zvýšením štandardu pri poskytovaní informácií. Do praxe sa má dostať aj sprístupňovanie rozhodnutí polície a prokuratúry v prípadoch verejného záujmu, napríklad pri podozreniach z korupcie či machinácií pri verejnom obstarávaní. Vaša predchodkyňa sa chcela s pripomienkami vyrovnať v prvom štvrťroku tohto roku. Zatiaľ je však ticho. Kedy predložíte novelu do parlamentu?

Samotná príprava tohto zákona je ťažká, lebo sa dotýka každého orgánu štátnej správy. Už teraz vidíme, že napredujeme ťažko. Každý má svoje zámery, a tie sú protichodné. Niektoré inštitúcie chcú ešte väčšiu otvorenosť, iné zas hovoria, že sú zavalené žiadosťami, ktoré nemajú žiadnu relevanciu z pohľadu transparentnosti a otvorenosti, len sa nájdu ľudia, ktorí zneužívajú systém a zaťažujú verejnú správu. Zatiaľ to nevieme presadiť. Tu je ešte potrebných strašne veľa sedení. Infozákon je asi najťažší zákon z pohľadu toho, koľko subjektov je dotknutých.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo spravodlivosti #Gábor Gál #minister spravodlivosti