„Zámerom je zlepšiť prístup k železničným staniciam, nájsť vhodné miesta na parkovanie, v spolupráci s mestami a obcami ich upraviť, a tak pritiahnuť viac cestujúcich na železnicu a odľahčiť mestá od náporu áut,“ argumentovali ŽSR. Spoločnosť od toho očakáva zrýchlenie a zefektívnenie každodennej dopravy do práce.
"Viac ako 80 percent ľudí býva do tridsať minút od najbližšej železničnej stanice. Téma parkovísk je momentálne veľmi aktuálna, aby občania mohli prísť z domu na železničnú stanicu autom, tam ho zaparkovať a pokračovať ďalej po železnici,“ skonštatoval generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Inšpiráciu našli v susednom Rakúsku.
Záujem je naprieč republikou
O rozšírenie parkovacích miest majú zatiaľ záujem Galanta, Piešťany, Prešov, Šurany, Topoľčany a mestská časť Bratislava-Devínska Nová Ves. ŽSR oslovili s ponukou aj Kúty, Cífer, Tvrdošovce, Nové Zámky, Lučenec, Kraľovany, Spišskú Novú Ves a Vranov nad Topľou. S mestami a obcami vedú rokovania o konkrétnych podmienkach pre podpis nájomnej zmluvy, kde by sa mala spresniť aj výška nájomného. „Pre špecifické podmienky a rôzny rozsah nájmu nie je možné dopredu určiť rovnaké podmienky a jednotnú výšku nájomného, preto každé rokovanie bude individuálne,“ vysvetlila spoločnosť. Parkoviská by mali stáť na pozemkoch patriacich železničnému podniku, samospráva by sa podieľala na ich vybudovaní a prevádzkovaní.
Po určení rozsahu pozemkov a ďalších podmienok železnice oslovia ďalšie obce a mestá s rovnakou ponukou. Rokovať už začala aj s mestami Trnava a Nové Mesto nad Váhom.
Koľko parkovacích miest by malo v jednotlivých mestách a obciach vzniknúť, ešte nie je jasné. Podľa oslovených miest sa zatiaľ uskutočnili len prvé stretnutia. „Železnice nás ako obec oslovili s návrhom na prenájom voľného priestranstva pred ich stanicou v Devínskej Novej Vsi. Táto ponuka nás potešila a v budúcnosti by sme mali záujem o úpravu predstaničného priestranstva,“ potvrdil Karol Oreský, vedúci oddelenia výstavby, dopravy a životného prostredia z Miestneho úradu v Devínskej Novej Vsi v Bratislave.
„Poslali sme odpoveď na ich ponuku. Požiadali sme o uvedenie podrobností, keďže v ponuke neboli uvedené parcelné čísla, výmery, nákres zobrazujúci presnú polohu a rozmery pozemku, podmienky nájmu či podmienky vybudovania parkovacích miest,“ reagovala Alžbeta Melicherová, vedúca odboru správy majetku a služieb z Mestské úradu v Topoľčanoch. V súčasnosti motoristom slúži v meste 46 bezplatných parkovacích miest pred vstupom na železničnú stanicu. „V blízkom okolí sú k dispozícii aj platené parkoviská, pričom poplatok sa pohybuje na úrovni 0,30 eura na hodinu,“ dodala Melicherová.
Vranov sa nezapojil
Vranov nad Topľou zámer železníc odmietol. „Mesto v súčasnosti považuje situáciu v parkovaní v priestoroch pred železničnou stanicou a zároveň aj pred autobusovou stanicou, ktorá je v jej blízkosti, za udržateľnú. Ak v budúcnosti bude potrebná takáto úprava, s určitosťou oslovíme ŽSR s konkrétnou formou spolupráce,“ objasnila Eva Fedorňáková z tlačového referátu mestského úradu.
Situáciu s parkovaním pred železnicami sa spoločnosť snaží riešiť už dlhšie. V minulom roku začali rokovať vo viacerých mestách s cieľom využiť možnosti predstaničných priestorov. Takto vyriešili problém v Bernolákove, Krásne nad Kysucou, Krompachoch či Margecanoch. Spoločnosť prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.