Piloti sú pred osvetlením laserom bezbranní

Osvetľovanie pilotov lietadiel laserom či iným jasným svetlom je problémom na letiskách už roky, posledný prípad sa stal len pred niekoľkými týždňami. Väčšinou si týmto spôsobom krátia čas tínedžeri, skúsený pilot však upozorňuje, že ide o veľmi nebezpečnú zábavku. Pilotov často oslepí na dlhé sekundy, čím je ohrozená bezpečnosť letu aj všetkých cestujúcich.

28.05.2018 14:00
pilot, laser, oslepenie Foto:
Ilustračná snímka.
debata (5)

O prípade informovalo ministerstvo obrany začiatkom mája. Stal sa v okolí letiska Sliač a podľa rezortu k podobným situáciám dochádza opakovane. „Osvetľovanie pilotov počas pristávacieho manévru môže mať za následok obmedzenie viditeľnosti, počas ktorej je ohrozená bezpečnosť pilota, osôb na palube lietadla, ale aj civilného obyvateľstva v okolí letiska Sliač,“ upozornilo ministerstvo obrany.

Občanov, ktorí v tom majú prsty, preto vyzvalo, aby s týmto nebezpečným konaním prestali. Rezort tiež oznámil, že v okolí letiska Sliač bude hliadkovať viac príslušníkov Vojenskej polície aj Policajného zboru, aby páchateľa odhalili. Za trestný čin všeobecného ohrozenia mu hrozia štyri až desať rokov za mrežami. Nie je však známe, či policajti niekoho chytili.

No prípad z letiska Sliač nie je ojedinelý, podobné situácie sú evidované aj inde. Podľa Dopravného úradu sa tak stáva v okolí medzinárodných letísk. Na Slovensku ide ročne o zhruba 20 až 30 prípadov, žiadny z nich zatiaľ, našťastie, nemal vážne následky. Faktom však je, že zásah laserom do očí môže spôsobiť nepríjemné komplikácie. „Ak sú oči na krátko vystavené zdroju intenzívneho jasného svetla, napríklad od lasera, zatiaľ čo sú v štádiu mezopickej adaptácie, takmer určite dôjde k dočasnému zhoršeniu zraku. Vizuálne efekty môžu trvať niekoľko sekúnd až niekoľko minút a adaptácia na tmu môže trvať až 30 minút alebo dlhšie, aby bola plne obnovená,“ objasnila Eva Oravcová, asistentka predsedu Dopravného úradu.

Osvetlenia pilotov na Slovensku
Rok Počet prípadov
2018 3
2017 32
2016 23
2015 22
2014 33
2013 34
Zdroj: Dopravný úrad

Pilot musí sklopiť zrak

Osvetlenie laserom zažil viackrát aj kapitán Boeingu Peter Švec. Naposledy sa mu to stalo asi pred dvoma rokmi na Sicílii. „Pre každého pilota je to veľmi nepríjemná skúsenosť. Ak sa to stane vo fáze letu, ktorá je blízko priblíženia, tak je to veľmi nebezpečné,“ podčiarkol skúsený pilot. Ako opísal, moment ožiarenia môže ochromiť zrak na niekoľko sekúnd. „V kabíne sa to prejaví tak, akoby sa mi tam rozpleskla farebná machuľa. Musím vtedy sklopiť hlavu a pozerať sa len do prístrojov, no zbadám to vždy až vtedy, keď sa to objaví na skle. Ak by mi to zasiahlo oko, môžem aj stratiť zrak. Samozrejme, je to veľmi nebezpečná aktivita – a trestná,“ prízvukuje Švec. „Stalo sa mi to aj v konečnej fáze priblíženia a v takom prípade stratím na pár sekúnd schopnosť vidieť, lebo oko potrebuje nejaký čas na prispôsobenie sa. Môže to spôsobiť veľmi vážnu situáciu, ak by sme boli zasiahnutí obaja, museli by sme robiť opakované priblíženie,“ dodal pilot.

Iba hra?

Otázne je, kto a prečo pilotov osvetľuje. Podľa Šveca to bývajú najmä „výrastkovia, ktorí nemajú čo robiť“. Jeho slová potvrdzuje aj Oravcová, hoci Dopravný úrad štatistiku o tom, kto sa tohto skutku najčastejšie dopúšťa, nevedie. „Ale ožarovanie lietadiel je na základe údajov medzinárodných organizácií vykonávané hlavne tínedžermi prípadne mladšou generáciou,“ podčiarkla.

Ako ďalej vysvetlila, osvietenie jasným svetlom má na pilotov tri najbežnejšie fyziologické účinky. Pri oslnení dochádza k zatieneniu objektov v zornom poli. Druhým účinkom je tzv. flashblindness – slepota po záblesku. Ide o vizuálne rušenie, ktoré pretrváva aj po tom, čo je zdroj osvetlenia odstránený. Do tretice ide o účinok paobraz, ktorý sa vyznačuje prechodným trvaním obrazu v zornom poli.

Najväčšie riziko hrozí v noci, keď piloti lietajú potme, a teda sú na náhodné laserové osvetlenie najcitlivejší. Najmä počas kritickej fázy letu – medzi ktoré patrí pristátie, vzlet, priblíženie či odletové manévre – majú najmenej času na to, aby sa z prípadného ožiarenia spamätali. „Rozptyľovanie pozornosti alebo narušenie fyziologických funkcií zraku môže narušiť postupy letovej posádky v kokpite, koordináciu alebo komunikáciu medzi pilotom a riadením letovej prevádzky v priebehu kritických fáz letu. Následky by mohli byť katastrofálne,“ varuje Oravcová s dôvetkom, že v civilnom letectve zatiaľ neexistuje jednotný certifikovaný technický prostriedok, ktorý by pilotov pred ožiarením ochránil.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #piloti #laserové svetlá