F-16 Fighting Falcon je viacúčelové jednomotorové stíhacie lietadlo s veľkou obratnosťou, určené na letecké súboje a útoky na pozemné ciele. Nahradilo staršie typy lietadiel F-4 Phantom II, prípadne F-104 Starfighter. Lietadlo začala v roku 1973 vyrábať spoločnosť General Dynamics, ktorú medzitým kúpil koncern Lochkeed Martin.
Prvý skúšobný let stíhačky F-16 sa uskutočnil 2. februára 1974. Od roku 1978 je súčasťou výzbroje Spojených štátov amerických (USA) a postupne aj ďalších štátov sveta (India, Pakistan, Belgicko, Nórsko, Poľsko, Rumunsko ai.).
V porovnaní s predchádzajúcimi typmi F-15 či F-111 má lietadlo F-16 nižšiu hmotnosť, je lacnejšie, no jeho sila a bojové schopnosti ostávajú porovnateľné. Výhodou lietadla F-16 je jeho obratnosť a bojový akčný rádius (vzdialenosť potrebná pre prílet na miesto boja, súboj a návrat), v čom prevyšuje všetky porovnateľné stroje s výnimkou stíhačky Mig-29. Stíhačka F-16 znesie preťaženie až 9 G pri plnej palivovej nádrži, čím prekonáva spôsobilosť iných existujúcich lietadiel.
Požiadavky na novú ľahkú stíhačku vzišli už počas vojny vo Vietname. Zdôrazňovali potrebu stroja s hmotnosťou do 9100 kg, s dobrým polomerom zatáčania, s lepším zrýchlením a doletom. Lietadlo malo byť optimalizované pre boj pri rýchlosti Mach 0,6–1,6 vo výškach 9100–12.000 m. Spoločnosť General Dynamics predstavila 13. decembra 1973 prototyp s označením YF-16. Prvý let 2. februára 1974 trval 90 minút, lietadlo dosiahlo rýchlosť 740,8 km/h a výšku 9144 m.
Podľa technických údajov majú stíhačky F-16 rozpätie krídel cca 10 metrov, dĺžka stroja dosahuje 15 metrov, jeho rýchlosť sa pohybuje od 1470 po 2100 km/h. Akčný rádius je 550 km, preletový dolet 4220 km a dostup do výšky viac než 15.000 metrov.
Stíhačka F-16 bola niekoľkokrát modernizovaná, jednotlivé modely sa líšia predovšetkým technickým vybavením.
"Verzia F-16V vzlietla prvýkrát 16. októbra 2015 a jej konštruktéri stavajú na dlhoročných operačných skúsenostiach z predchádzajúcich verzií F-16, ktorých bolo dodnes vyrobených viac ako 4500 kusov. Tieto stíhačky sa výborne osvedčili vo vojne v Perzskom zálive, v bývalej Juhoslávii, ale aj v izraelsko-libanonskom konflikte. F-16V čerpá z týchto bojových skúseností a zároveň prináša nové technológie, akými sú vylepšený radarový systém alebo pokročilá letecká výzbroj. Táto najnovšia generácia F-16 poskytuje pilotom lepšie situačné povedomie, ako mali posádky v predchádzajúcich verzií, píše o stíhačke leteckymagazin.sk.
Najnovšie modely F-16 V Block 70/72 kombinujú rozšírené schopnosti a vylepšenia predovšetkým v oblasti výzbroje, počítačových, navigačných a radarových systémov. Stíhačky sú vybavené palubnými rádiolokátormi AN/APG-83, čo je radar s aktívnym elektronickým skenovaním, ktorý prináša pilotom lepšie situačné povedomie, flexibilitu a rýchlejšie zameranie cieľa za každého počasia. Je schopný sledovať viac než 20 rôznych cieľov súčasne, mapuje terén vo vysokom rozlíšení a je tri- až päťkrát spoľahlivejší ako staršie radary.
„Stroje, ktoré boli schválené Slovensku, by mali byť poháňané motorom General Electric F110 alebo Pratt & Whitney F100, v závislosti od toho, či pôjde o Block 70 alebo Block 72,“ uvádza leteckymagazin.sk.