Tendre v armáde: Prednosť budú mať domáci zbrojári

Miliardy eur, ktoré v najbližších rokoch pôjdu do českej a slovenskej armády, môžu zostať doma. Premiéri oboch krajín sa dohodli, že sa budú informovať o každom vojenskom tendri a vyjdú si v ústrety. Slovensko by malo participovať najmä svojimi delostreleckými systémami, Česko zas obrnenými transportérmi. Českí zbrojári sa momentálne uchádzajú o zákazku za takmer 800 miliónov na 404 štvorkolesových obrnených vozidiel. Dodávateľa hľadá naše ministerstvo obrany od konca minulého roka.

20.09.2018 12:00
Zuzana 2 Foto: ,
Húfnica Zuzana 2000 počas prezentácie vojenskej techniky v spoločnosti Konštrukta-Defence v Dubnici nad Váhom.
debata (21)

Na väčšej spolupráci sa tento pondelok dohodli český premiér Andrej Babiš so slovenským predsedom vlády Petrom Pellegrinim. „Je účelné, aby tie miliardy eur, ktoré budeme vynakladať v nasledujúcich rokoch, čo najviac podporili domáci priemysel, či už slovenský, alebo český. Myslím si, že ten priestor je tu enormný,“ vyhlásil Pellegrini po rokovaní oboch kabinetov v Košiciach. Babiš spomenul, že v Česku sa vyrábajú bojové vozidlá, Slovensko zas môže ponúknuť napríklad húfnice Zuzana.

Český bezpečnostný analytik Lukáš Visingr hovorí, že vyhlásenie premiérov bolo zatiaľ len deklaratívne, ale užšia spolupráca spojená s podporou domáceho priemyslu by bez pochybností dávala zmysel. Tradícia československého zbrojárstva je veľká a vzájomný biznis v tejto oblasti stále funguje. „Tie väzby sú aj z hľadiska priemyslu silné a rovnako to je aj pri spolupráci ozbrojených síl oboch krajín. Je to jedna z geopolitických konštánt, na ktoré sa dá spoľahnúť,“ zhodnotil Visingr.

Ako pripomína Visingr, Slovensko vyniká najmä v delostreleckých systémoch. „Nákup Zuzany 2 nepovažujem za veľmi nereálny, pretože armáda Českej republiky má skôr záujem o ľahšie samohybné húfnice a do úvahy by tak pripadala najmä húfnica Eva. Česko sa tiež môže veľmi pravdepodobne rozhodnúť pre slovenské raketomety Modular,“ myslí si analytik. Húfnice Zuzana a Eva, rovnako ako raketomety Modular vyrába slovenská štátna spoločnosť Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom.

Českí zbrojári by sa zas mohli uplatniť pri tendri na 404 kusov taktických štvorkolesových obrnených transportérov, do ktorých plánuje slovenské ministerstvo obrany v najbližších rokoch investovať takmer 800 miliónov eur. O túto zákazku sa zaujíma osem výrobcov zo Švajčiarska, z Česka, zo Slovenska, z Nemecka, Francúzska, Turecka a zo Spojených arabských emirátov. Koncom septembra by mali byť podľa ministerstva ukončené testy, ktoré určia vhodnosť jednotlivých vozidiel pre našich vojakov.

Moravská strojárska spoločnosť známa výrobou traktorov Zetor Engineering ponúka vozidlo Gerlach, medzi ďalších miestnych kandidátov patria český Patriot od spoločnosti Czechoslovak Group a Aligator Master 2 slovenského Kerametalu.

Zetor sa okrem Slovenska uchádza o zákazky aj pre poľskú, rumunskú a belgickú armádu. Spoločnosť avizovala, že je pripravená aj na podobný typ spolupráce, akú Slovensko zvolilo pri obstaraní 81 osemkolesových transportérov za viac ako 400-tisíc eur, keď sa dohodlo s fínskou spoločnosťou Patria. Spolu majú vyvinúť nové licencované obrnené vozidlo na existujúcom podvozku fínskeho vozidla Patria AMV s nadstavbou slovenskej produkcie vrátane palebnej veže od firmy EVPÚ z Novej Dubnice.

„Výrobu vozidla Gerlach predpokladáme na území zákazníka, to znamená pre slovenského na Slovensku a pre poľského v Poľsku. V prípade úspešného tendra sú v Česku i na Slovensku pripravené zodpovedajúce výrobné kapacity. Pri predpokladanej cene vozidla 398-tisíc eur v základnej verzii sme schopní 80 percent ceny lokalizovať na Slovensku,“ zdôraznil mediálny zástupca spoločnosti Zetor Engineering Martin Bořil.

Podľa Visingra sa zapojeniu domáceho priemyslu v týchto prípadoch takmer nedá vyhnúť. „Vždy v tom budú angažované obe strany. Slovenské delostrelecké systémy stoja na českom podvozku Tatra a rovnako české transportéry ako Patriot alebo Gerlach sú zas napoly vyrábané na Slovensku,“ vysvetlil bezpečnostný analytik. Patriot patrí pod českú spoločnosť Czechoslovak Group Jaroslava Strnada, ktorá ovláda aj viacero slovenských zbrojárskych firiem.

Možnosť spolupráce oboch krajín sa ukazuje aj pri obrane slovenského vzdušného priestoru po roku 2019. V tomto termíne totiž končí abonentná zmluva s Ruskom. To zabezpečuje údržbu pre stíhačky MiG-29, ktoré tvoria stíhaciu letku našej armády. Rezort obrany rozhodol, že ich nahradí americkými lietadlami F-16. Dodané však budú až v roku 2023.

Ministerstvo tak musí vyriešiť, ako na zhruba štyri roky ochráni naše nebo. Jeho šéf Peter Gajdoš má návrhy pripraviť do polovice novembra. Okrem predĺženia zmluvy s Ruskom je jednou z alternatív aj monitorovanie nášho územia českou letkou. Česi majú v prenájme švédske gripeny.

Visingr objasnil, že vzájomná ochrana vzdušného priestoru funguje už dnes v prípadoch potreby. Dlhodobé pôsobenie českých gripenov si nevie dobre predstaviť. „Česko má jednu letku, teda 12 kusov, čo je pre malú krajinu minimum. Ak by mali chrániť ešte ďalšiu krajinu, neviem, či by to vôbec v dlhšom časovom horizonte bolo možné. Lepšie sa v tomto ohľade javí spolupráca s Poľskom, pričom by časť Poliakov mohla operovať na slovenských letiskách, kde by sa od nich pozemný personál mohol začať učiť údržbe amerických F-16, na ktorých Poliaci lietajú,“ uzatvoril Visingr.

Našu armádu čaká historicky najväčšia modernizácia. Do roku 2029 na projekty vláda vyčlenila celkom 7,2 miliardy eur, ktoré sa budú uvoľňovať postupne. Vojaci dostanú nové transportéry, stíhačky, radary a húfnice.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #obrnené transportéry #modernizácia slovenskej armády #samohybné húfnice