Vodiči, ktorí sú združení v odborovej organizácii Autošofér, kritizujú manažment za to, ako doplnil chýbajúce stavy ukrajinskými šoférmi. Nepáči sa im, že cudzinci neovládajú slovenčinu, nepoznajú mesto a majú väčšie výhody. Na mítingu odborárov to tvrdil predseda Autošoféra Jozef Hitka.
Sú povyšovaní nad našich vodičov. Vybrali im len štyri linky, na ktorých jazdia. Ostatní šoféri musia jazdiť na všetkých linkách.predseda Autošoféra Jozef Hitka
V zahraničných vodičoch vidí Dopravný podnik mesta Bratislava záchranu aspoň na určitý čas. Výpadok vodičov už nevedel pokryť. V lete urobil náborovú kampaň na Ukrajine, aby od septembra obsadil časť z 50 voľných miest. Sľuboval, že cudzinci absolvujú základný kurz, aby sa vedeli dohovoriť s cestujúcimi. Nie sú to prví vodiči zo zahraničia, ktorí sa zamestnali v podniku, prácu tu našli Srbi, Albánci aj Rumuni.
Odborárom sa nepáči rozdielny prístup k zamestnancom. „Nie som proti Ukrajincom,“ povedal Hitka, ktorý zvolal odborársky míting pred vozovňu Jurajov dvor, lebo vraj v podniku na to nedostali povolenie.
Odborový predák vie, že pomoc zo zahraničia potrebujú. Problém vidí v tom, že novopríchodzí Ukrajinci nastúpili bez toho, aby ovládali slovenčinu a ešte dobre nepoznajú mesto. „Sú povyšovaní nad našich vodičov. Vybrali im len štyri linky, na ktorých jazdia. Ostatní šoféri musia jazdiť na všetkých linkách. Problém s neznalosťou jazyka je hlbší, ako len komunikačný,“ upresňoval ďalej Hitka. Šoféri podľa neho vypisujú záznamy porúch vozidiel, vlakopisy alebo zácvikové listy. Ide o úradné dokumenty.
Ukrajinci vraj vypĺňajú v rodnom jazyku. „Aj keď Ukrajincovi naši ukážu, kde to má napísať, aj tak nikto v dielni po ňom záznam neprečíta. Nevie preto, čo v zázname o poruche je,“ uviedol Hitka. Myslí si, že nábor Ukrajincov sa mal uskutočniť tak, ako keď naši šoféri odchádzajú pracovať do Nemecka, Rakúska či Nórska. Ešte pred vycestovaním mali intenzívne kurzy. „Prečo u nás sa všetko robí ‚po funuse‘?“ poznamenal Hitka.
Nedostatok šoférov súvisí podľa odborára s nízkymi platmi. „Týka sa to všetkých zamestnancov, ale najviac vodičov MHD. Robíme spoločnú integrovanú dopravu so železnicou a prímestským dopravcom Slovak Lines. Šofér v Slovak Lines už pri nástupe má mzdu 7,37 eura na hodinu. Vodič MHD, ktorý tu pracuje 12 rokov, má 5,14 eura na hodinu. To v základe robí rozdiel 334 eur mesačne. Ako si tu môžeme udržať a stabilizovať vodičov, keď si ich nevieme zaplatiť?“ vyrátal Hitka, ktorý čaká na odpovede od vedenia.
Dopravný podnik zamestnáva 1 452 vodičov, z toho 892 jazdí v autobusoch, 291 v električkách a 269 v trolejbusoch. Každoročne odíde z rôznych dôvodov približne 200 šoférov, iba časť dokážu nahradiť novými.
Podľa Adriany Volfovej, hovorkyne podniku, s odborármi uzatvorili kolektívnu zmluvu, v rámci ktorej došlo k najvýraznejšej úprave platov za posledných desať rokov. Zdôraznila, že o zmluve rokovali s relevantnými odbormi. „Vedenie DPB, a. s., má záujem o korektný vzťah so všetkými zamestnancami, preto konanie odborovej organizácie Autošofér nepovažuje za konanie s uzavretou platnou kolektívnou zmluvou. Vedenie komunikuje so zamestnancami nielen v rámci riadiacej štruktúry, zaujímajú ho aj stanoviská všetkých zamestnancov k ich pracovným podmienkam v podniku, preto sa na budúci týždeň zúčastní stretnutia, kde sú pozvaní všetci zamestnanci,“ dodala Volfová. Na rokovanie sa v stredu chystajú aj členovia Autošoféra, plánujú tam svoje požiadavky konfrontovať priamo s vedením.