Video zachytáva priebeh nedeľňajšej nehody, pri ktorej zomrel 57-ročný vodič Fabie z Dolného Kubína. Na ceste plnej áut sa totiž traja Poliaci na Mercedese, Ferrari a Porsche Cayenne pustili do šialených pretekov. Vo vysokej rýchlosti predbiehali kolónu áut. Mercedes sa stihol zaradiť do správneho pruhu. Keď 27-ročný vodič Ferrari zistil, že predbiehanie nedokončí, pretože oproti išla kolóna áut, pribrzdil. V tom však doň narazilo Porsche Cayenne so 42-ročným šoférom. A potom neovládateľné Porsche čelne napálilo do protiidúcej Fabie. Na videu jasne vidieť, že Fabia sa snaží urobiť miesto „drzému“ Porsche, snaží sa pritlačiť čo najviac ku kraju cesty, no nestačilo to.
Nehodu nakrútil jeden z vodičov, ktorého Poliaci tiež predbiehali. Ako pripomína žilinský policajný hovorca Radko Moravčík, tragédia sa stala v mieste, kde je plná čiara, takže predbiehanie je zakázané. „Pri dopravnej nehode utrpel vodič Fabie ťažké zranenia, ktorým, žiaľ, pri prevoze do nemocnice podľahol. Ťažké zranenia utrpela jeho 50-ročná spolujazdkyňa a ďalší 21-ročný spolujazdec predbežne ľahké zranenia,“ povedal Moravčík.
Dopravný znalec by čin klasifikoval ako vraždu
Dopravný znalec Milan Holéci hovorí, že ak sa na vozidlo vo vysokej rýchlosti rúti iné auto, nie je šanca zrážke sa vyhnúť. „Z technického hľadiska nie je šanca niečo urobiť. Je sekunda, kým sa to všetko premelie. Jedinou možnosťou je mať naozaj veľké auto so všetkými bezpečnostnými prvkami a dúfať, že človek prežije,“ zhodnotil situáciu, ktorú zachytáva video. Holéci sa tvrdo oprel aj do bezohľadného šoféra. „Klasifikoval by som to ako pokus o vraždu alebo trestný čin vraždy. Auto je zbraň, a kým sa takáto naháňačka s autami nebude brať ako vražda, nič sa nezmení. Vodiči dostanú podmienku, rok-dva nejazdia a potom sú zase v starých koľajach. Nedá sa ospravedlniť, ak niekto ide stošesťdesiatkou po ceste, ktorá je prispôsobená maximálne na stovku,“ vysvetľuje Holéci.
Za pravdu mu dáva aj dopravný konzultant Maroš Palesch, upozorňuje však aj na niečo iné. „Vážnym problémom na európskych cestách je arogancia poľských vodičov. Práve oni si často myslia, že sú páni ciest a všetko im patrí,“ hnevá sa konzultant. Dodáva, že s ich aroganciou sa stretáva vo všetkých okolitých krajinách. Dorozumievajú sa cez vysielačky, upozorňujú sa na prípadné problémy na ceste či policajnú kontrolu.
Agresívneho vodiča je najlepšie pustiť ďaleko od seba
Palesch má jednoznačný recept na tento typ vodičov. „Treba ich pustiť preč, ďaleko od seba, lebo nad nich nie je,“ hovorí bez obalu. Šofér Porsche si podľa neho zaslúži najprísnejší trest. „Zabil človeka, nemáme sa o čom baviť. Predbiehal v protismere, nevidel situáciu pred sebou, išiel cez plnú čiaru, nedodržal bezpečnú vzdialenosť, nestihol ani zareagovať,“ vypočítava všetky vodičove prehrešky.
„Smiešne“ tresty pre vinníkov
Poliaka z Porsche policajti zadržali ihneď, v pondelok so súhlasom prokurátora zadržali aj vodičov Mercedesu a Ferrari. Už v nedeľu na sociálnej sieti upozornili, že budú pri vyšetrovaní tejto nehody nekompromisní. Moravčík v pondelok podvečer informoval, že vyšetrovateľ Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Dolnom Kubíne obvinil všetkých troch z trestného činu všeobecného ohrozenia. Vodičovi Porsche hrozí v prípade dokázania viny trest odňatia slobody na dva až päť rokov,ďalším dvom šesť mesiacov až tri roky. Vyšetrovateľ spracuje podnet na návrh na vzatie do väzby všetkých troch.
„Skutok, ktorého sa vodič Porsche dopustil, sa kvalifikuje ako prečin usmrtenia. Hrubým spôsobom porušil niekoľko povinností vodiča. O výške trestu a spôsobe jeho výkonu v konečnom dôsledku rozhodne súd,“ konštatuje právnik Vladimír Fraňo. Podľa neho pri takto vážnom porušení povinností vodiča sa súdy prikláňajú k nepodmienečnému trestu.
Vodiči precenili svoje schopnosti
Psychologička Magdaléna Krasulová sa tiež pozrela na priebeh nehody. Hovorí, že vodiči precenili vlastné schopnosti, čo v tomto konkrétnom prípade viedlo k bezohľadnej, arogantnej a agresívnej jazde. „Podporila ich aj sila samotných áut, doslova v nich evokovala pocit sily, bohorovnosti, niečoho, čo im v živote chýba a čo si chcú kompenzovať,“ vysvetľuje psychologička. Okrem toho na ich správanie mal vplyv aj fakt, že jazdili v skupine. Práve to malo vplyv na to, že sa správali iracionálne a potlačili reálny odhad situácie.
„Človek ovláda vozidlo. Môže byť silné, stopercentné, ale ak on nemá psychické schopnosti – pozornosť, sústredenosť, dobrý reakčný čas, flexibilitu, vozidlo je v jeho rukách doslova zbraňou. Keď mám kvalitné auto, neznamená to, že môžem všetko, pánom situácie na ceste je vždy človek, ktorý vozidlo ovláda. Ak precení svoje schopnosti, môže zabudnúť na okolie a vnímať len tú svoju pseudomohutnosť a silu,“ dodáva psychologička.
Krasulová je v hodnotení správania Poliakov nekompromisná. Podľa nej je vysoká pravdepodobnosť, že by mali tendenciu k bezohľadnej a agresívnej jazde aj v prípade, keby sedeli v menej výkonných autách. „Žiaľ, mali silné vozy, ktoré nezvládli. Nejde teda o zlyhanie techniky motorového vozidla, ale o zlyhanie ľudského faktora,“ uzavrela psychologička.
Polícia vyzýva ľudí, ktorí boli svedkami jazdy trojice poľských luxusných áut v nedeľu od desiatej hodiny na trase Rajecké Teplice – Žilina – Strečno – diaľnica Martin – Krpeľany – Kraľovany – Párnica – Dolný Kubín, prípadne majú z ich jazdy videozáznam, aby sa ozvali.